So mein damen, en update om fødselsforberedelse som lovet...
Altså.. i formiddags da vi var af sted var jeg ret negativ omkring det. Jeg skulle tisse, var sulten, der var mange forsinkelser fra sygehusets side, og generelt meget skramlen/uro/folk der kom for sent osv. Sådan noget irriterer mit gravide sind 
Det var sat til at vare 3 timer. Det gjorde det så også, og vi har så anden omgang 3 timer til gode. Jeg har ikke lært noget jeg ikke vidste, og SÅ meget har jeg altså heller ikke læst om fødslen endnu.
Men, det var nu positivt alligevel. For nu ved Jørn også hvornår "man" ringer til FG, så det ikke er mig der skal agere kommandocentral og berolige ham/stresse ham når vi når dertil.
Så fortalte den mandlige JM også kort om amning, og at en nybagt, ammende mor, var at sammenligne med en Guantanamofange som man skal have nogle sandheder ud af. Hun vækkes hver 3. time, og stresses max døgnet igennem, og at det skulle de kære mænd være opmærksomme på. Meget sød sammenligning, og Jørn fangede pointen fint, og lovede at "sende mig ud i samfundet af og til" selvom jeg stadig ammer 
Så så vi "filmEN"... Jeps, en fødsel, fra vandafgang til afgang fra sygehuset med nyfødt bebs. Det var egentlig ikke klamt eller noget, men jeg fik det lidt sådan "fuck - det skal jeg også det der" selvom det ikke skræmte mig, og jeg er stadig ikke på nogen måde bange for fødslen.
Det jeg fik allermest ud af, var, at Jørn nu også "ved noget". Han reagerede positivt på filmen, og var faktisk heller ikke skræmt ved synet af et hoved der kom ud, og gemte ikke ansigtet som mange af de andre mænd. Han udtaler nu, at selvfølgelgi skal han klippe navlesnoren, og nu er VI vidst ved at være der, hvor det er rimeligt at tale om fødslen. Jeg fik fortalt om alle de følelser jeg havde, sidst vi snakkede om det ham og jeg, hvor ked af det, skuffet og vred jeg havde været og hvor I herinde havde hjulpet.
Jeg kunne se han godt forstod det, men også var glad for jeg brugte Jer, istedet for at presse ham. Så om det er FF der har gjort det, eller om tiden bare var moden til det nu, men altså vi har fået snakket meget om fødslen nu her, og det er bare sådan en lettelse at det igen føles som VORES projekt (selvom VI IKKE skal føde... ) 
Den næste gang skal så handle om hjælperens rolle og smertelindring. Jeg regner med at høre JM på mandag, i forhold til mine personlige ønsker vedrørende smertelindring, og så undlade 2. del af forberedelsen. Jeg går nemlgi glip af en ret vigtig dag i skole, og det er svært at retfærdiggøre, hvis man så samtidig sidder og føler man ikke lærer noget nyt... 
Hvis jeg havde betalt for det, ville jeg ærgre mig, men så havde vi omvendt ikke siddet 30 gravide + ledsagere, og det var måske blevet mere personligt. Hvis jeg ikke tilbydes det gratis når jeg skal have næste barn, klarer jeg mig fint uden, og det havde jeg (nok) også gjort her første gang 
Sorry det blev lidt langt, det var bare en så positiv oplevelse af være sammen med Jørn EFTER forberedelsen
Jeg glæder mig til at føde, og jeg glæder mig endnu mere til at møde min lilleput og se hans fars stolthed når de hilser på hinanden!