Smilendesussi skriver:
Jeg fik lavet testen fordi mit BMI er for højt (78kg/162 cm). Min kærestes søster har sukkersyge, men jeg tror ikke det havde noget at gøre med at jeg skulle udsættes for det.
Mht. sukkerdrikken, så var den heldigvis kold og jeg drak det hurtigt. Det smager bare af vand med sukker, så ærlig talt, så var den ikke slem.
Jeg fik taget blodprøve både før og så igen efter to timer. Men jeg fangede ikke helt, hvad tallet helst skulle ligger på. Jeg har søgt lidt på nettet og der er det alt mellem 9 og 11. Min lå omkring 8, men det kan godt være at de har en anden grænse.
Ventetiden var ikke så slem. Havde lidt lånt Julie Hastrups nye krimi af en kollega
Så kan jeg sagtens få et par timer til at gå.
Jeg var nervøs for fasten, men jeg mødte bare op kl. 8 og så var det som Thilde skriver, at man bare springer morgenmaden over. Jeg spiser ALTID morgenmad, men jeg var heldigvis ikke så sulten i dag (før efter et par timer).
Jeg var hos min egen læge/sygeplejerske og få det lavet, så jeg skulle ikke møde op på sygehuset. Det var ganske ok.
Ok, jeg ville også ha foretrukket, at få det lavet hos min læge - de har også en sygeplejerske - men det sagde de på Skejby, at jeg ikke kunne, fordi det var dem, der sku gøre det
Så måtte jeg jo køre efter det (laaaangt). Måske gør de det forskelligt forskellige steder ? Vi fik ihf som sagt ikke taget blodprøver eller noget FØR vi fik sukkerdrikken. Det undrede jeg mig faktisk også over. Og ved ikke rigtigt, hvad det der tal du nævner står for ?
Jeg går ud fra, at det man tester er, hvor hurtigt sukkeret forsvinder fra blodbanen, fordi det siger noget om din insulin-produktion. Hvis du har nedsat insulinproduktion eller insulinfunktion på en eller anden måde - hvilket man har, når man har diabetes - så transporteres sukkeret (glukosen) ikke væk fra blodbanen og til cellerne. Derfor har man så et forhøjet blodsukker i længere tid efter at man har drukket glukosedrikken.
Så går ikke ud fra, at tallet er blodsukker niveauet, for det skal helst ligge på 5-6 stk., hvis man har normalt blodsukker. Måske er det højere efter den sukkerdrik, det ved jeg ikke. Den er jo ret koncentreret (det var den ihf på skejby og smagte overhovedet ikke bare af vand med sukker, men rigtig klistret ulækkert). Men jeg kan ikke forstå, hvis de mener, at du sku ha graviditetssukkersyge fordi dit tal ligger UNDER det, som det egentlig skulle. Så kan det ihf ikke være blodsukkeret, som tallet står for.