Opskrift på lækre fastelavnsboller søges..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. januar 2011

Steph_Laurits

LAURAS MOR skriver:

hihi..  

500 g Mel
100 g Margarine
50 g Gær
2 dl Mælk
1 tsk. Salt
50 g Sukker
1 Æg
Vanilje sukker

Bages 200 grader, 10-12 min.

Kagecreme

1 æg

2 spsk. sukker

1½ spsk. maizenamel eller 2 spsk. hvedemel

2½ del mælk

¼ stang vanille eller 1 tsk. vanillesukker

Æg og sukker piskes godt i en gryde, og melet piskes i.

Mælken tilsættes, og cremen bringes i kog under omrøring.

Cremen smages til med vanille eller andet smagsstof, f.eks. citronsaft, appelsinsaft.

Cremen kan blandes med lidt flødeskum, når den er kold.

Jeg (som ikke er mig) bruger altid 2 til 3 tsk. vanillesukker. Pas på når du koger cremen op. Det brænder på, hvis du ikke rører godt.

Personligt har jeg ikke prøvet den, men som sagt siger kæresten de skulle være gode

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2011

Guldet

StephanieJ skriver:

500 g Mel
100 g Margarine
50 g Gær
2 dl Mælk
1 tsk. Salt
50 g Sukker
1 Æg
Vanilje sukker

Bages 200 grader, 10-12 min.

Kagecreme

1 æg

2 spsk. sukker

1½ spsk. maizenamel eller 2 spsk. hvedemel

2½ del mælk

¼ stang vanille eller 1 tsk. vanillesukker

Æg og sukker piskes godt i en gryde, og melet piskes i.

Mælken tilsættes, og cremen bringes i kog under omrøring.

Cremen smages til med vanille eller andet smagsstof, f.eks. citronsaft, appelsinsaft.

Cremen kan blandes med lidt flødeskum, når den er kold.

Jeg (som ikke er mig) bruger altid 2 til 3 tsk. vanillesukker. Pas på når du koger cremen op. Det brænder på, hvis du ikke rører godt.

Personligt har jeg ikke prøvet den, men som sagt siger kæresten de skulle være gode

ihh mange tak

så vil jeg straks gå igang

Anmeld

14. januar 2011

Steph_Laurits

LAURAS MOR skriver:

ihh mange tak

så vil jeg straks gå igang

Vil meget gerne høre om resultatet da jeg som sagt aldrig har smagt dem

Så tror jeg måske jeg vil kaste mig ud i berlinere

Anmeld

14. januar 2011

Guldet

StephanieJ skriver:

Vil meget gerne høre om resultatet da jeg som sagt aldrig har smagt dem

Så tror jeg måske jeg vil kaste mig ud i berlinere

skal nok lige give en opdate..

Berliner.. er det ik svært at lave??

Anmeld

14. januar 2011

Steph_Laurits

LAURAS MOR skriver:

skal nok lige give en opdate..

Berliner.. er det ik svært at lave??

Det lyder godt.

Nej ud fra opskriften lyder det faktisk meget simpelt, men bare selve forberedelsen med dejen altså hævning tager 2 timer og 20 minutter

Anmeld

14. januar 2011

Guldet

StephanieJ skriver:

Det lyder godt.

Nej ud fra opskriften lyder det faktisk meget simpelt, men bare selve forberedelsen med dejen altså hævning tager 2 timer og 20 minutter

wow.. det var sørme lang tid! Er der sukker udenpå og syltetøj indeni? lyder spændende.. du må lige give en tilbagemelding.. hvis de er lækre, så kunne det være jeg også skulle prøve dem.. hvis jeg må få opskriften?

Anmeld

14. januar 2011

Steph_Laurits

wow.. det var sørme lang tid! Er der sukker udenpå og syltetøj indeni? lyder spændende.. du må lige give en tilbagemelding.. hvis de er lækre, så kunne det være jeg også skulle prøve dem.. hvis jeg må få opskriften?

Ja med syltetøj eller hvad man har lyst til og så dypper man dem i sukker kort tid efter de er taget op af gryden

Håber også de er gode
Tror først jeg går igang med dem når baby-fremvisningen i tv er slut. Men skal nok give en update når de er lavet

Og selvfølgelig må du få opskriften, var en jeg fandt på nettet efter noget intens søgning

Anmeld

14. januar 2011

Mar.han

Hejsa her er den jeg plejer og bruge, og den er meget populær her hjemme ved os.

Fastelavnsboller med creme og flødeskum:

Dej:

1 dl Lunkent vand

50 g gær

1 dl fløde ( man kan også bruge sødmælk)

2½ spsk. sukker

125 g blødjort smør eller margerine

350 g hvedemel

Fyld: Man kan også bruge pulver creme til bagning og som kan tåle nedfrysning.

3 dl mælk

2 æg

2 spsk. sukker

1 spsk. vanillesukker

2 spsk. maizena majsstivelse

Flødeskum:

½ liter piskefløde

Pynt:

150 g flormelis

2 spsk. kakao

3 spsk. vand

Fremgangsmåde:

I en skål komes det lunkne vand og deri smuldres gæren, rør rundt indtil gæren er opløst.

tilsæt fløden, sukker, og det blødgjorte smør. Rør rundt.

Tilsæt mel og ælt dejen til den er glat - endelig ikke for fast.

Stil dejen til hævning i ½ time med et viskestykke over.

Imens kommer du alle ingredienserne til cremen op i en lille gryde og røre rundt, mens det bliver opvarmet.

Det skal lige nå kogepunktet, men det må ikke koge og man skal huske og RØRE godt rundt HELE TIDEN.

Tag gryden af varmen og lad det køle af.

Så tager man dejen og deler den i 2 lige store dele.

Hvert stykke rulles ud til en stor firkant som deles i 12 til 15 lige store frkanter ca. 10X10 cm. På midtn af hver firkant, ligger man en lille spsk. creme, hvorefter man klemmer hjørnerne på firkanten sammen over cremen, så den former en bolle.

Sæt bollerne med samføjningerne nedad på en bageplade dækket med bagepapir, lad dem efterhæve ½ time, pensel bollerne med sammen pisket æg og bag dem midt i ovenen ved 225 grade i ca 10-15 minutter.

Tag bollerne ud og stil dem på en bagerist, hvor de kan køle helt af, inden de pyntes med glasur, som er rørt sammen af ingredienserne der til.

Lige inden fastelavnsbolerne serveres piskes fløden til flødeskum, skær et snit i siden på fastelavnsbollerne og fyld derefter flødeskummet ind i bollerne.

God fornøjlse

Anmeld

14. januar 2011

birthee

Her er min opskrift på fastelavnsboller - det er den jeg altid bager, og er en opskrift fra min mormor - jeg synes de er rigtig gode, og de er altid populære

2 æg

50 g gær

4 tsk sukker

250 g smeltet margarine

1½ dl koldt vand

500 g mel

æg piskes med vand, margarine smeltes, gær røres med sukker

æggeblanding og gærblanding røres sammen, margarine tilsættes, mel til sidst (det hele)

hæver 30 minutter

dejen deles i 30, rulles ud til en lille firkant, creme ligges på, og dejen formes til en fastelavnsbolle, ligges med sammenfoldning nedad...

bages ved 15 minutter ved 200 grader

Pyntes med glasur, jeg plejer at bruge kakao-glasur...

Kagecreme: Jeg plejer at bruge kagecreme 1, fra Frøken Jensen's kogebog - jeg laver 1½ portion, da jeg synes fastelavnsbollerne bliver tørre, hvis der er for lidt creme i...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.