Gulsot?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.848 visninger
6 svar
0 synes godt om
20. februar 2008

BellaT

Har lige nogle spørsmål ang. gulsot.
Hvis et barn er gul i øjnene og har gul hud, men ikke er sløvt. Kan det så stadig have gulsot? Hvad sker der hvis gulsot ikke behandles med dagslys eller lys? Har barnet ondt når det har gulsot? Kan barnet godt være gult uden at have gulsot?
Det er ang. en baby på 4 uger.

Kunne godt tænke mig at vide lidt om dette, da jeg er blevet snotforvirret.

Knus fra Helle...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2008

Anja

Hej Helle

Jeg tror bestemt ikke, at den lille har ondt, når der er gulsot på spil. Men gulsot er jo noget med at nyrerne ikke fungere ordenligt (så vidt jeg ved), så mon ikke det kan skade, hvis det ikke behandles ??

Du kunne jo prøve at google det, så bliver du nok klogere på det :-)

Anja, der synes, at der er ret sløjt herinde i dag, men det er nok det der babytræf, der har sin indflydelse

Anmeld

20. februar 2008

BellaT

Hej Helle

Jeg tror bestemt ikke, at den lille har ondt, når der er gulsot på spil. Men gulsot er jo noget med at nyrerne ikke fungere ordenligt (så vidt jeg ved), så mon ikke det kan skade, hvis det ikke behandles ??

Du kunne jo prøve at google det, så bliver du nok klogere på det :-)

Anja, der synes, at der er ret sløjt herinde i dag, men det er nok det der babytræf, der har sin indflydelse

Hej Anja.

Det skulle jeg aldrig have gjort! Nu er jeg helt nervøs.
Hvis gulsot først kommer 1 uge eller 2 efter fødslen (fik det først 1 uges tid efter fødslen og har det stadig..) kan det skyldes misdannelse af galdevejene. Uden behandling (operation) kan det give svære leverskader og være livsfarligt!!
Normal gulsot forsvinder af sig selv efter 2 ugers tid.
Åh gulp! What to do? Moderen vil ikke tro på, at han har gulsot (og måske har han ikke?).
Hun vil dog få taget en gulsot-test til 5 ugers-undersøgelsen. Men lægen må da kunne se, at det har han. Hvis han er lige så gul som han er nu.
Jeg vil jo heller ikke blande mig mere end jeg allerede har gjort, ved at holde fast på, at jeg tror, at han har gulsot.
Han skriger hele tiden når han er vågen og sover ikke rigtig fordi han vågner for at skrige.
Håber virkelig ikke at det er så alvorligt som jeg lige pludselig blev bange for.

Knus fra Helle...

Anmeld

20. februar 2008

Anja

Puha, kan da godt forstå, at du bliver nervøs for den lille .....

Du kan jo ikke gøre så meget andet end at fortælle din bekymring til forældrene. Der er vel også en sp som kommer og tilser den lille ? Hun ville vel også handle, hvis hun mener det er gulsot ... ??

Anmeld

20. februar 2008

BellaT

Puha, kan da godt forstå, at du bliver nervøs for den lille .....

Du kan jo ikke gøre så meget andet end at fortælle din bekymring til forældrene. Der er vel også en sp som kommer og tilser den lille ? Hun ville vel også handle, hvis hun mener det er gulsot ... ??

Ja, det er der. Hun mener ingen gulsot. Ved ikke lige om det er alle os andre der ser syner8(... Men hun er jo fagpersonen. Gulsot kan diskuteres, men gul det er han! Moderen synes også selv han har en underlig mørk farve, men når sp siger: ingen gulsot, så må hun jo regne med det. Synes det er lidt mystisk det hele.:S
Må se om det forsvinder eller hvad lægen siger til 5 ugers-undersøgelsen.

Knus fra Helle...

Anmeld

20. februar 2008

Tynen

Hej Helle!

Vil bare lige sige at Stella selv var meget gul i rigtig lang tid - Det var altså gulsot.

Min SP sagde at så længe hun spiste/drak og var så frisk som hun var, var der intet at være bekymret for!

Man skulle holde øje med om barnet ændrede adfærd og blev slap/sløv.

Ved ikke om du kan bruge det til noget.

Trine

Anmeld

20. februar 2008

BellaT

Hej Helle!

Vil bare lige sige at Stella selv var meget gul i rigtig lang tid - Det var altså gulsot.

Min SP sagde at så længe hun spiste/drak og var så frisk som hun var, var der intet at være bekymret for!

Man skulle holde øje med om barnet ændrede adfærd og blev slap/sløv.

Ved ikke om du kan bruge det til noget.

Trine

Hej Tynen.

Jo, det kan jeg ihvertfald godt bruge til noget. Rart at vide at gulhed (tror ikke det ord findes:))) i lang tid ikke behøver at være farligt. For han er IKKE sløv og han grovæder og tager fint på. Faktisk går vægtstigningen lidt for hurtigt. Så det er nok ikke så alvorligt.

Knus fra Helle... som er lidt misundelig over jeres dag idag. Orker bare ikke at tage så langt væk.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.