Fødselsforberedelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.326 visninger
13 svar
0 synes godt om
12. januar 2011

Line Højdal

Hej tøser...

Håber det går godt med alle maverne og bebserne derude - jeg synes godt nok det går stærkt nu og maven bliver hurtigt stor

Jeg mærker min lille supermand rigtig meget - han bliver sikkert en dreng med dejlig meget krudt i r*ven

Nå, men efterhånden er det jo også virkelig gået på nedtælling... jeg er simpelthen allerede begyndt at blive utålmodig (ved det er tidligt) og jeg glæder mig bare SÅ afsindigt meget til at lillemanden er klar til at komme ud til os

Min jordemoder anbefalede os at tage til fødselsforberedelse - så i morgen er dagen sat af til en hel dag for både den kommende far og mor... Det bliver spændende at se om vi får noget ud af det. Jeg er lidt skeptisk, men har jo ikke født før og så er det vil bare om at suge til sig og afprøve nogle af de "værktøjer", der kan få kroppen til at samarbejde når det gælder?!

Har i nogle erfaringer med fødselsforberedelse?

Jeg skal nok give en update, når jeg har været afsted!

Go' dag
Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2011

Matilde27

Hej

Altså jeg gik også til fødselsforberedelse med min den første, man bliver ikke tilbudt det til 2. og 3. gang (ikke her i hvert fald) Og jeg havde rigtig stor glæde af afspændingsdelen, men måske ikke lige så meget af den teoretiske/psykiske del, men jeg undersøger og læser også i forvejen meget om alt hvad jeg synes er spændende og vigtigt. Så jeg synes sagtens jeg kunne få de informationer jeg havde brug for.

Men du skal da klart give det en chance, for får man bare en ting ud af det, så har det jo været tiden værd - god fornøjelse!

Anmeld

14. januar 2011

Line Højdal

Hej tøser

I går havde Tue og jeg så fornøjelsen af en hel dag sammen til fødselsforberedelse sammen med den ene af vores jordmødere -Susanne!

Vi var 4 par, så der var bare god ro på og tid til alle spørgsmål! Susanne guidede os igennem faserne af en fødsel, tegnede og fortalte hvad der egentlig sker i de forskellige faser. Hun havde en masse rekvisitter med; baby-dukke, bækken, livmoder osv. for at kunne beskrive det hele - jeg elsker simpelthen når tingene bliver vist... også selvom det jo selvfølgelig kræver lidt indlevelse!

Vi fik også snakket vejrtrækning og fik forskellige redskaber til afspænding. Desuden snakke vi meget om indstilling til fødslen og det at tænke "JA", istedet for åhhh nej, når veerne kommer - så må vi håbe det virker!!

Alle 4 par havde valgt hjemmefødsel, så vi fik også en snak om hvordan det ville komme til at foregå og vi delte de tanker vi hver især havde gjort os... det var egentlig ret godt!

Til slut snakkede vi om hvornår vi bør ringe til jordmoderen (evt. bare med info om at vi tror der så småt er ved at ske noget), hvordan vi skal forholde os hvis vandet går osv...

Herudover fik jeg lidt fif til nogle strækøvelser der forhåbentlig kan hjælpe mig i forhold til mine ømme balder..

Alt i alt 6 gode timer som Tue og jeg fik rigtig meget ud af!!

Herefter tog vi et smut i Bilka (nu vi var i Slagelse) og købte lidt småting til lillemandens værelse og aaaalllt muligt andet!

---> Matilde... Jeg tror helt sikkert man får mest ud af fødselsforberedelsen som førstegangsfødende - men kan jo læse sig til meget!! Men det var vikelig skønt at få en gennemgang af faserne i en fødsel, med gode illustrationer... Det er jo HELT nyt for én og det giver en helt anderledes forståelse at "se" og få beskrevet det hele, end bare at læse om det!

Jeg vil helt klart anbefale det til førstegangsfødende, selvom man da uden tvivl kan klare sig uden... Jeg går bare efter at gøre min fødsel så let som muligt!!

og god weekend!
Line

Anmeld

16. januar 2011

Stine Raaholt

Hvor er det dejligt at du har haft en god dag - jeg har haft utrolig meget glæde af fødselsdaforberedelse - ikke fordi jeg på noget tidspunkt har været angst for at føde, men det er en utrolig rar følelse at få talt om nogle af de tanker man har og føle at man får nogle redskaber til at klare sig igennem... jeg tror meget på at hvis man føler man er i kontrol og godt kan magte det der er på vej, så har man meget nemmere ved at få en god fødselsoplevelse...

Jeg har selv gået på APA hver gang (et sted på Østerbro) Men denne gang gør jeg det ikke, for jeg synes simpelthen ikke jeg har tid og overskud. Det jeg har gået til har været 9x3 timer og det er lige i overkanten.

men jeg kan varmt anbefale det... specielt til førstegangsfødende, men bestemt også hvi man har oplevet et mindre rart forløb, så kan det være en rigtig god måde at få noget god karma og selvtillid...

Mvh Stine

Anmeld

16. januar 2011

thilde-tusindfryd

Jeg ville også gerne til fødselsforberedelseskursus, når den tid kommer, men desværre har min kommune ikke nogle tilbud af den art. Så skal man selv betale for det, fx hos FOF elign., og de koster en bondegård de kurser.

Syns det er lidt unfair fordelt med de tilbud. I nabo-kommunen får de gravide i hoved og r... Træls !

Anmeld

16. januar 2011

SaNiNa

Jeg gik også til fødselforberdelse da jeg ventede Nicklas og ved ikke om jeg fik vildt meget ud af det, men fik da svar på noglw af de ting som pressede sig på.

Ved ikke om vi får tilbud det til nr to her i odense men vil nu nok også takke nej tak til det.

Håber I får en rigtig god oplevelse og en dog dag

Anmeld

16. januar 2011

Smilendesussi

Pipkukkeren skriver:

Hej tøser

I går havde Tue og jeg så fornøjelsen af en hel dag sammen til fødselsforberedelse sammen med den ene af vores jordmødere -Susanne!

Vi var 4 par, så der var bare god ro på og tid til alle spørgsmål! Susanne guidede os igennem faserne af en fødsel, tegnede og fortalte hvad der egentlig sker i de forskellige faser. Hun havde en masse rekvisitter med; baby-dukke, bækken, livmoder osv. for at kunne beskrive det hele - jeg elsker simpelthen når tingene bliver vist... også selvom det jo selvfølgelig kræver lidt indlevelse!

Vi fik også snakket vejrtrækning og fik forskellige redskaber til afspænding. Desuden snakke vi meget om indstilling til fødslen og det at tænke "JA", istedet for åhhh nej, når veerne kommer - så må vi håbe det virker!!

Alle 4 par havde valgt hjemmefødsel, så vi fik også en snak om hvordan det ville komme til at foregå og vi delte de tanker vi hver især havde gjort os... det var egentlig ret godt!

Til slut snakkede vi om hvornår vi bør ringe til jordmoderen (evt. bare med info om at vi tror der så småt er ved at ske noget), hvordan vi skal forholde os hvis vandet går osv...

Herudover fik jeg lidt fif til nogle strækøvelser der forhåbentlig kan hjælpe mig i forhold til mine ømme balder..

Alt i alt 6 gode timer som Tue og jeg fik rigtig meget ud af!!

Herefter tog vi et smut i Bilka (nu vi var i Slagelse) og købte lidt småting til lillemandens værelse og aaaalllt muligt andet!

---> Matilde... Jeg tror helt sikkert man får mest ud af fødselsforberedelsen som førstegangsfødende - men kan jo læse sig til meget!! Men det var vikelig skønt at få en gennemgang af faserne i en fødsel, med gode illustrationer... Det er jo HELT nyt for én og det giver en helt anderledes forståelse at "se" og få beskrevet det hele, end bare at læse om det!

Jeg vil helt klart anbefale det til førstegangsfødende, selvom man da uden tvivl kan klare sig uden... Jeg går bare efter at gøre min fødsel så let som muligt!!

og god weekend!
Line

De der fif til ømme balder??

Vil du ikke dele dem? Jeg har nemlig ondt under lænden og det stråler ud i balderne. Tidligere var jeg i stand til at strække ud, men maven er i vejen, så jeg håber dine fif kan hjælpe mig også

Anmeld

16. januar 2011

Stine Raaholt

Hej Smilendesussi

Har selv haft ondt i balderne under alle graviditeter og fik en rigtig god øvelse, som jeg har brugt flittigt... håer du kan forstå min forklaring:

Som alternativ til den øvelse, hvor man sidder ned og tager det ene ben henover det andet, så kan du lave den stående. Du skal bøje det ene ben og lægge det på fx et spisebord eller en ribbe - hele underbenet skal hvile på bordet. (det er svært at forklare, men stillingen ligner lidt den siddende, så du skal tage det bøjede ben ind over det andet, når du lægger det op på bordet)

når du så læner dig ind over bordet, så får du strækket og der er palds til maven alligevel... håber det hjælper, ellers skal jeg nok prøve at finde en illustration på nettet...

Mvh Stine

Anmeld

17. januar 2011

Line Højdal

Smilendesussi skriver:

De der fif til ømme balder??

Vil du ikke dele dem? Jeg har nemlig ondt under lænden og det stråler ud i balderne. Tidligere var jeg i stand til at strække ud, men maven er i vejen, så jeg håber dine fif kan hjælpe mig også

Hej Sussi

Altså mine meget ømme balder kommer af at ligge på siderne - altså mest om morgenen, da siderne er eneste mulighed når jeg skal sove (jeg bliver dårlig af at ligge på ryggen)

Om morgenen når jeg vågner har jeg simpelthen så ondt i bækkenet - det føles lidt ligesom om at hoften låser sig fast og det så stråler ud i baller og lår med smerter- avs!!

En af mine veninder fik omtrent de samme smerter og fik det undersøgt. Hun fik at vide at det var iskias-nerven som driller. Jeg ved ikke om det er helt det samme jeg har, men da smerterne minder om det, har jeg fulgt de råd hun fik og de råd min jordmoder gav mig til fødselsforberedelsen...

Det er vigtigt at lave nogle gode udstrækningsøvelser - fx. af balden som Stine beskriver (jeg har prøvet at indsætte et billede til illustration)... det hjælper faktisk rigitg meget. Ellers skal du prøve med ryg og bækkenbundsøvelser og så ellers bare sørge for at røre dig - fx. små korte gå ture, hvor du ikke overanstrenger dig.

Det der har hjulpet mig allermest ind til videre er er nok udstrækningsøvelser kombineret med at tage en tur i varmtvandsbasin - det virker altså!!. Men det er jo ikke alle dage man lige når en tur i svømmehallen og så er det bare med at at sørge for at få strukket godt ud i ballerne og holde sig igang med små ting, der ikke belaster overhovedet/ så lidt som muligt!!

Håber det kan bruges lidt

Line, der i dag har en MEGET livlig supermand i maven!!

Anmeld

17. januar 2011

Stine Raaholt

Tak for hjælpen Line - det er lige den velse jeg krampagtigt forsøgte at beskrive... det er nemlig en super god øvelse

Mvh Stine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.