bøgelund1 skriver:
endelig kom vi hjem, igår aftes (9-1-11) efter 2 døgn på sygehuset. grundet tidlig vandafgang, skulle prinsessen observeres i 2 døgn efter fødslen.
det hele startede onsdag aften d. 5. januar, jeg havde sat mig til rette i sofaen, til at se nye afsnit om Tina Lund, da jeg sidder og (troede jeg) tisser i bukserne. jeg går på toilet, men det bliver bare ved med at løbe lidt. vandet går, og så går jeg nærmest i panik. det hele har virket så langt ud i fremtiden, men nu er det bare nu. Troede jeg!
jeg ringer til fødegangen, og får en tid torsdag formiddag, hvor de vil sætte veer i gang, hvis ikke de er kommet af sig selv i løbet af natten. men allerede 2 timer senere, omkring midnat begynder der at komme lidt veer. den nat får jeg slet ikke sovet. tankerne flyver rundt.
næste morgen får kæresten ringet til arbejdet og får startet barsel. vi kører på sygehuset, og bliver henvist til svangreafd, som undersøger mig. jeg er 1 cm åben, og bliver sendt hjem igen. får besked på at komme ind igen kl. 21.30 samme aftenen, for så ville det være et døgn efter vandafgang, og så skulle der opstartes pencilin behandling. hvis ikke jeg havde født inden.
om aftenen havde veerne stadig samme styrke som hele dagen, det gjorde ondt, men varme bade, varmepuder mv kunne tage toppen, så det var til at holde til.. da vi så mødte ind var der ikke sket mere.. :O what?!?!?! tænke jeg.. hvor lang tid ville det så ikke komme til at tage. så vi blev IGEN sendt hjem med pencilin piller, og beskeden om først at komme igen, når veerne ville tage til..
I bilen på vej hjem begyndte de allerede at bide noget mere. og efter 4 timer hjemme, måtte vi køre ind igen. jeg havde ikke sovet i næsten 2 døgn, og smerten var ulidelig...
jeg blev indlagt, men kun 2 cm åben. der var kl. 02.00 natten til fredag.. 28 timer efter vandafgang.
jeg fik morfin, og fik så sovet nogle timer. fredag morgen begyndte det at gøre meget ondt igen. kl. 12.00 fredag middag blev jeg igen undersøgt, 2 cm åben. INGENTING var sket. der kunne jeg ha gravet mig ned..
der blev sat ve stimulerende drop op, for mine egne var ikke stærke nok, hvilket jeg nu nok syns.. samtidig blev der bestilt narkoselæge til epidural blokade, for tanken om stærkere smerter kunne jeg ikke på daværende tidspunkt klare.. =/ lægen kom hurtig, og den blev lagt uden problemer. og hold op en lettelse. jeg faldt igen i søvn, og sov til kl. 15, hvor aftenvagten mødte ind. kl 16.00 blev jeg igen undersøgt, 10 cm åben, og hun var næsten helt nede, og klar til at komme ud. CHOK CHOK!! 4 timer før havde jeg kun været 2-3 cm åben. og jeg havde bare sovet fra det hele..
der blev slukket for epiduralen, da den tager presseveerne, så de var jo ligesom nødvendige.. og så kan jeg godt fortælle jer det gjorde ondt... det eneste jeg kunne råbe mellem veerne var, at jeg altså skulle føde inden 23.00, for der skulle min svigermor på arbejde, og hun skulle se hende inden..
kl. 17 kom jeg på fødebriksen, og veerne væltede i stride strømme.. og kl. 17.15 fik jeg lov til at presse, og kl 17.29 kom hun til verden..
på 5½ time havde jeg åbnet mig 7 cm, og født hende.. men sammenlagt havde det taget 2 døgn...
nu er vi endelig kommet hjem, og vi har det alle godt..
og så lidt billeder: