Hvor ofte skal man amme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.974 visninger
7 svar
0 synes godt om
6. januar 2011

Rsa

Jeg er simpelthen så forvirret i den her amme jungle....
Får så meget forskelligt at vide og læser nok også alt for meget i stedet for bare at følge min intuition

Min datter er 2 uger nu og vi måtte i starten supplere op med erstatning da mælken ikke faldt ordentligt til, da hun ikke suttede nok... Jeg fik at vide, at hun bare skulle sutte og sutte da det så ville øge mælkeproduktionen. Det har hun så fået lov til og ganske hurtigt løb mælken til...

Nu er det bare sådan (vi supplere ikke op med noget og har ikke gjort det siden hun var 4 dage gammel, hun e rnu 2 uger), at hun så har fået lov at sutte og sutte og ofte er faldet i søvn ved brystet.

Hun har været meget svingende i sin "rytme" og kan vågne efter 45.min og vise tegn på sult, men falder så i søvn efter 5.min ved brystet - andre gange kan hun sove 1½ time før hun bliver sutlen... Hun er altså ikke stor sover, desværre

Jeg er så der, hvor jeg synes det er enormt svært at vurdere om hun bare vil hygge eller hun reelt er sulten. Har forsøgt at trække det sådan, at hun kun får mad hver 2 time - men tænker også, hvis hun er sulten, skal pinen vel ikke trækkes ud.

Jeg har masser mælk og hun tømmer ikke brysterne, når hun ligger til, men som beskrevet 'klat-spiser' hun desværre ret ofte.
Jeg forsøger at vække hende og holde hende vægen så hun i hvert fald ligger til og spiser i 10-20 minutter. Synes bare at ligemeget hvad jeg gør, så vågner hun efter kort tid igen (ca. 45.min - 1½ time) og vil gerne spise igen.

Er det mig der for ofte tilbyder brystet?

Synes virkelig det er en svær balancegang, for jeg vil også mene at hun stadig er alt for lille til at skulle trække pinen ud og tænker, at hun måske ikke får så meget mad som hun burde eftersom hun vågner og er sulten... Også derfor jeg forsøger at holde hende vågen til at spise i længere tid en 5 - 10 minutter.
Når det lykkedes mig at holde hende vågen, synes jeg egentlig ikke at der er den store forskel på om hun har spist i 10 eller 20 minutter, samt jeg også får ondt hvis hun ligger og hygge sutter.

Har forsøgt at give hende sutten i stedte for brystet når hun gerne vil hygge sutte, men hun er ikke glad ved sutten... Det nemmeste er selvfølgelig at lægge hende til brystet og lade hende falde i søvn der, men det er jo bare heller ikke holdbart i længden

Oveni har hun svært ved at sove i liften vi har stående ved siden af vores seng - min kæreste har svært ved at hun ligger i vores seng, han er bange for at lægge sig på hende... Jeg har ikke noget problem med at hun er i vores seng, men sover også helt klart bedre når hun - de få gange det er lykkedes - ligger i liften og sover....

Er lidt frustreret i alt det her, læser det ene og det andet og alle siger noget forskelligt - ved også godt at børn er forskellige og det jo i bund og grund handler om, at man finder sin egen rytme.

Jeg synes bare det er hårdt lige nu med en pige der gerne vil hænge i brysterne hele tiden og nætter der er præget af max. 3 timers usammenhængende søvn, da hun heller ikke der sover særlig længe ad gangen.

Mine brystvorter er helt ødelagte af at have hende hængende, har forsøgt at amme liggende, men det gør det hele meget værre - er nød til at sætte mig op i sengen med min amme pude for, at sidde korrekt ellers er mine brystvorter helt smadre... Ligesom jeg selv er lige for tiden!

Ved godt det ændre sig og vi vel finder vores rytme på et eller andet tidspunkt.... Min søn på 9 år, fik hurtigt erstatning fordi mine vorter var så ødelagte at jeg ikke kunne amme, derfor har jeg svært ved at drage fra de erfaringer da erstatning jo mætter meget mere end modermælk osv.

Så håber på lidt opbakning, råd og vejledning fra jer erfarne amme-mødre herinde!

Vh. RSA

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2011

Maja88

når hun falder i søvn ved brystet, bliver du nød til at tage hende fra óg vække hende... baby skal lære fra 3 dagen ca at når man spiser så tømmer man brystet...

så hvis hun falder i søvn, så fjern suget og ud med hende(altså kig på hende) eller prøv at skifte hende. bøvse hende osv.

nu siger du at hun ikke tømmer brystet.. har du mærket efter betændelse osv. som det jo godt kan give

Anmeld

6. januar 2011

afrobabies

Rsa skriver:

Jeg er simpelthen så forvirret i den her amme jungle....
Får så meget forskelligt at vide og læser nok også alt for meget i stedet for bare at følge min intuition

Min datter er 2 uger nu og vi måtte i starten supplere op med erstatning da mælken ikke faldt ordentligt til, da hun ikke suttede nok... Jeg fik at vide, at hun bare skulle sutte og sutte da det så ville øge mælkeproduktionen. Det har hun så fået lov til og ganske hurtigt løb mælken til...

Nu er det bare sådan (vi supplere ikke op med noget og har ikke gjort det siden hun var 4 dage gammel, hun e rnu 2 uger), at hun så har fået lov at sutte og sutte og ofte er faldet i søvn ved brystet.

Hun har været meget svingende i sin "rytme" og kan vågne efter 45.min og vise tegn på sult, men falder så i søvn efter 5.min ved brystet - andre gange kan hun sove 1½ time før hun bliver sutlen... Hun er altså ikke stor sover, desværre

Jeg er så der, hvor jeg synes det er enormt svært at vurdere om hun bare vil hygge eller hun reelt er sulten. Har forsøgt at trække det sådan, at hun kun får mad hver 2 time - men tænker også, hvis hun er sulten, skal pinen vel ikke trækkes ud.

Jeg har masser mælk og hun tømmer ikke brysterne, når hun ligger til, men som beskrevet 'klat-spiser' hun desværre ret ofte.
Jeg forsøger at vække hende og holde hende vægen så hun i hvert fald ligger til og spiser i 10-20 minutter. Synes bare at ligemeget hvad jeg gør, så vågner hun efter kort tid igen (ca. 45.min - 1½ time) og vil gerne spise igen.

Er det mig der for ofte tilbyder brystet?

Synes virkelig det er en svær balancegang, for jeg vil også mene at hun stadig er alt for lille til at skulle trække pinen ud og tænker, at hun måske ikke får så meget mad som hun burde eftersom hun vågner og er sulten... Også derfor jeg forsøger at holde hende vågen til at spise i længere tid en 5 - 10 minutter.
Når det lykkedes mig at holde hende vågen, synes jeg egentlig ikke at der er den store forskel på om hun har spist i 10 eller 20 minutter, samt jeg også får ondt hvis hun ligger og hygge sutter.

Har forsøgt at give hende sutten i stedte for brystet når hun gerne vil hygge sutte, men hun er ikke glad ved sutten... Det nemmeste er selvfølgelig at lægge hende til brystet og lade hende falde i søvn der, men det er jo bare heller ikke holdbart i længden

Oveni har hun svært ved at sove i liften vi har stående ved siden af vores seng - min kæreste har svært ved at hun ligger i vores seng, han er bange for at lægge sig på hende... Jeg har ikke noget problem med at hun er i vores seng, men sover også helt klart bedre når hun - de få gange det er lykkedes - ligger i liften og sover....

Er lidt frustreret i alt det her, læser det ene og det andet og alle siger noget forskelligt - ved også godt at børn er forskellige og det jo i bund og grund handler om, at man finder sin egen rytme.

Jeg synes bare det er hårdt lige nu med en pige der gerne vil hænge i brysterne hele tiden og nætter der er præget af max. 3 timers usammenhængende søvn, da hun heller ikke der sover særlig længe ad gangen.

Mine brystvorter er helt ødelagte af at have hende hængende, har forsøgt at amme liggende, men det gør det hele meget værre - er nød til at sætte mig op i sengen med min amme pude for, at sidde korrekt ellers er mine brystvorter helt smadre... Ligesom jeg selv er lige for tiden!

Ved godt det ændre sig og vi vel finder vores rytme på et eller andet tidspunkt.... Min søn på 9 år, fik hurtigt erstatning fordi mine vorter var så ødelagte at jeg ikke kunne amme, derfor har jeg svært ved at drage fra de erfaringer da erstatning jo mætter meget mere end modermælk osv.

Så håber på lidt opbakning, råd og vejledning fra jer erfarne amme-mødre herinde!

Vh. RSA

Brystet skal helst tømmes og det er godt i hvert fald at sige hver 2.-3. time spiser man. Du kan også give hende fra det ene bryst og så når hun begynder at falde hen, så tage hende op og vække hende, og så kan du lægge hende til det andet bryst, det gjorde jeg med min datter og det virkede rigtig godt, så hun fik faktisk altid fra begge bryster når hun skulle ammes  

Anmeld

6. januar 2011

Maja88

victoria2008 skriver:

Brystet skal helst tømmes og det er godt i hvert fald at sige hver 2.-3. time spiser man. Du kan også give hende fra det ene bryst og så når hun begynder at falde hen, så tage hende op og vække hende, og så kan du lægge hende til det andet bryst, det gjorde jeg med min datter og det virkede rigtig godt, så hun fik faktisk altid fra begge bryster når hun skulle ammes  

hvordan tømte du så´???

Anmeld

6. januar 2011

Rsa

Synes jeg gør hvad I selv beskriver, så som at forsøge at vække hende og skifte/pusle hende, så hun vågner op igen...

Det lykkedes ofte med, at vække hende ved at skifte hende... Jeg tilbyder hende så mad igen ved samme bryst og hun plejer at have lidt mere go i sig og sutter lidt mere.

Det er mere det, at hun så - på trods af at have ligget ved brystet i 20-30 minutter, alligevel vågner efter så kort tid og virker sulten..

Måske hun ikke er sulten, men bare gerne vil hygge eller har brug for nærhed og kontakt?

Anmeld

6. januar 2011

afrobabies

Maja88 skriver:

hvordan tømte du så´???

Der kommer ikke mere mælk end det brystet er vant til at der skal være, og ved at komme ind i en rytme, så finder brystet også ud af hvor meget der skal være, så det kunne fint blive tømt

Anmeld

6. januar 2011

2babygirls

Hejsa

Jeg fik af vide at jeg skulle amme mellem 6-8 gange i døgnet, ca hver 3-4 time.

Men måske du skulle ligge hende til samme bryst hvis der går så kort tid i mellem, så hun får noget af den fede mælk der mætter mere!!!

Jeg fik af vide at hvís der ikke var gået over 1 time, skulle jeg bruge samme bryst da der så stadig var den fede mælk tilbage.

Håber snart der kommer mere rytme i det.

Min lille mus er først den sidste mdr's tid kommet over i liften, ellers lå hun også i sengen ved mig da jeg stort set ammede liggende i starten.

Anmeld

8. januar 2011

Muffinmor

Når baby kun er 2 uger gammel har den stadig ingen dag/nat rytme og vil jo derfor have samme rytme dag og nat. i starten ammede jeg også hver eneste gang baby græd, men fandt hurtigt ud af at en sut eller bare at holde baby tæt hjalp ligeså godt. baby kan godt græde fordi den vil have tryghed og nærvær måske ikke lige fordi den er sulten. Men det lærer man med tiden. Min søn græd fordi han havde fået for mange indtryk og ikke rigtig kunne slukke og sove, men når jeg holdt ham ind til mig så han ikke kunne se andet end ind i min trøje så faldt han i søvn. Jeg tror du skal passe på med at lære dit barn at falde i søvn ved babsen. men husk på at baby har været længere tid inde i maven end uden for maven så at holde baby tæt hjælper tit. 

Som de andre også siger så er det vigtigt at baby får den fede mælk, men det er meget krævende for baby at spise så derfor falder de tit i søvn. Jeg tror det gælder om at få skabt en god rutine fra start, men hvordan man lige gør det tror jeg kommer meget an på hvilken en baby man har. 

Min søn var meget glad for sutten og den fik han bare indtil han græd rigtig meget også fik han babs, og kun på den ene, han kom op at bøvse også ned på den samme igen, for at snyde ham lidt lagde jeg ham også i forskellige stillinger alm og indianer, på den måde får baby tømt brystet og får rigeligt med den fede mælk.

Håber du finder en god rutine Knus 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.