"Grovæderen"
Hejsa
Min datter har skam spist fint lige siden hun var alderssvarende. Men jeg synes hun er blevet en rigtig grovæder. Og jeg mener virkelig grovæder, hun propper mad ind i munden, men tygger slet ikke, selvom hun har 8 tænder.
Hun sluger clementiner på sekunder og bananer kører hun bare direkte ned. Skrue nudler bliver slugt hele osv.
I det hele taget har hun fået en lidt kedelig tendens til at fylde hænderne og munden op. Hvordan får jeg lært hende at tygge sin mad, og få hende til at forstå, der er ingen der tager mad fra hende og hun har al den tid hun har brug for?
Kærlig hilsen
Christina
Lenas svar
Kære Christina
Tak for dit spørgsmål.
Du fortæller ikke hvor gammel din datter er, men jeg går ud fra at hun spiser alt..
Jeg ved ikke om der kan være noget psykologisk i det, men ville nok også rådfører mig med en ekspert der.
Jeg ville prøve at hjælpe hende med at fortælle hende hun ikke skal proppe men spise lidt af gangen, hvis hun ikke er gammel nok til at forstå det vil jeg kærligt, men fysisk at tage det fra hende, hvis hun tager en hel håndfuld som hun prøver at proppe ind i munden og fortælle hende at hun skal spise lidt af gangen.
Det virker som om hun spiser meget der ikke behøver at blive tygget? Måske du skulle prøve at give hende noget at gnaske på som skal tygges eller bides. Samtidig ville jeg give hende lidt mindre portioner og så istedet øse op flere gange...måske er hun reelt sulten? Så du kunne også prøve at indfører lidt flere mellemmåltider og se om det hjælper.
De bedste hilsner
Lena Bæk-Madsen
total-sundhed
Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.
Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk
Anmeld