Rudolf Steiner børnehave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. januar 2011

Lullaby

Jibbe skriver:

For en gangs skyld er jeg ikke enig i de fleste ting du kommer med. Jeg har gået på steiner fra børnehave til 9 kl. Og det har mine 6 andre søskende også. Da vi kom på andre skoler så fik vi karakterer og var alle nervøse. Men vi lå alle i toppen af de nye klasser alle sammen og har en meget bredere viden end mange andre. Især nu synes jeg det er skræmmende hvad andre har lært i forhold til os. Vi har også fået en lidt anden respekt for andre som de går meget op i at lære børnene på en god og sund mÅde. 3 af os kunne læse før vi kom i børnehaveklasse. Vi har ikke haft steiner tænder, eller jeg har måske men mine søskende har 1 hul max hver. Så den synes jeg heller ikke holder. Min lillesøster kunne ikke udtale ordene rigtigt så hun fik en talepædagog på. Min lillebror havde svært ved at læse og skrive og det blev der arbejdet massivt på og han lærte det i løbet af et år. Så man får ikke bare lov til at gøre sæt i sit eget tempo! En vigtig ting synes jeg er at man får af vide man altid kan gøre det lidt bedre og så prøver man det. Istedet for at gå i stå fordi man fik 13 i karakter. Men jeg synes det var en fantastisk skole og børnehave og vi var slet ikke steiner agtige derhjemme:-)

Nej det er vi heller ikke  Bella får Hello kitty på hvis hun vil, vi spiser ikek økologisk, vegetarisk eller biodynamisk og vi spiser slik og går i polyester tøj

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2011

SussieThyssen

Lullaby skriver:

Mht skolesystemet tager du fejl. SIdste år blev der lavet en undersøgelse af de danske steiner skoler netop for at finde ud af hvordan eleverne klarede sig i den "virkelige verden" og det viste sig ay 75% af de elever der gik ud af 10 rent faktisk kom på gymnasielle (den danske folkeskole er det nok knap 60%) og af de 75 var der ca 40 der gik på uni bagefter.

Og nej du får ikke en adganseksamen per se men den udtalese du får dækker lige så godt karakterene og du får intet problem med at komme ind på de udd du gerne vil.

Jamen det er da super hvis man er begyndt at rette op på det.

Anmeld

4. januar 2011

Lullaby

TbCp skriver:

Har de færre børn på stuerne end i de kommunale?

Og hvad hvis man nu som forældre ikke kan leve op til Rudolf Steiner pædagogikken derhjemme?

Vi er ikke som alm. steiner-forældre. Så der er også plads til os.  Se indlæg senere henne..

Anmeld

4. januar 2011

Lullaby

SussieThyssen skriver:

Jamen det er da super hvis man er begyndt at rette op på det.

Ja der er dejligt. For det var vist anderledes for nogle år siden..

Anmeld

4. januar 2011

SussieThyssen

Lullaby skriver:

Ja der er dejligt. For det var vist anderledes for nogle år siden..

Ja..det er super.
iøvrigt er det ikke længere siden end sidste år at Sorø Akademi afviste en af mine bekendtes døtre fordi hun havde gået på Steiner skole og ikke havde eksamen...så jeg tror måske, det er lidt forskelligt hvilken holdning de forskellige gymnasier har.
Hun har så valgt at tage 10. klasse på en folkeskole og så gå på gymnasiet bagefter, men hun har godt nok meget at indhente.
Personligt mener jeg at eksamensræset helt burde afskaffes i folkeskolen, det har jeg altid ment, men sådan er systemet desværre ikke opbygget.

Anmeld

4. januar 2011

Molly8

TbCp skriver:

Er der nogen herinde der har deres børn i Rudolf Steiner børnehave?
 eller nogen som evt. har arbejdet i en?

Vil gerne høre en masse om det både godt og dårligt, så hvis nogen har lyst til at fortælle vil jeg blive glad!

På forhånd tak!

Min erfaring med Steiner-skoler begrænser sig til den håndfuld børn fra Steiner-skoler, jeg har undervist i folkeskolen (indskoling), når forældrene har valgt at flytte dem. Fælles for dem har været, at det har været svært for dem at klare sig + omstille sig til folkeskolen.

Kh Molly

Anmeld

4. januar 2011

tinasmor

SussieThyssen skriver:

Min den mellemste har gået i Steiner BH og vi var enormt glade for det.
Som sådan er det kanon, især for de lidt mere sarte børn, men også for småbørn generelt, da de bruger meget tid på at focusere på mennesket i kroppen, sådan at de kan få en tryg og sikker opvækst i rystmisk ro og ballance.
Børn, som har et udviklingshandicap, har især godt af at gå i Steiner BH, børn som er mere reserverede af natur, og børn som er i en eller anden form for opbrud, vil også stortrives der.
Der er masser af udeleg, og deres fantasi bliver velstimuleret.
En anden god ting er, at de lærer at møde mennesker med åbent og udadrettet sind, man møder dagen med at gå hen til de voksne, se dem i øjnene, tage hånden og sige godmorgen, og man siger også ordentligt farvel, igen med øjenkontakt og håndtryk, når dagen er slut.
Dette gør, at Steiner-børn ikke er bange for at møde fremmede mennesker eller lider af generthed.

Der er mange sociale aktiviteter, men det er op til en selv, hvor meget man vil deltage.
Og der er heller ingen tvang, vedr. deres ideologier, men det forventes at man deltager aktivt omkring børnehavens sociale liv og aktiviteter. Men at gennemføre dem til hjemmefronten skal man ikke.

Men selvom man kan sige meget positivt omkring BH og skolesystem, så skal man også være klar over, at der er visse minusser.
Starter man med BH, så skal man være klar over, at hvis man har et velbegavet barn, så vil barnet som regel køre træt af mangel på stimuli inden skoletiden begynder.
Stainer-systemet bygger på, at børn skal lære, når de er har lyst og er motiverede til det, dvs at de kun lærer nyt, hvis de selv viser tegn på at ville lære nyt.
Dette gjorde, at bl.a. min datter faktisk ikke kom i børnehaven de sidste måneder op til skolestart, for hun møgkedede sig. Man giver nemlig ikke udfordringer i børnehaven, der evt. kan bevæge sig ind over skolestart, sådan som i den kommunale børnehave, hvor de har mulighed for at komme i en "førskolegruppe" og blive introduceret til nye udfordringer.

Ligeledes er holdningen til opbygning af sproget ikke så god. Steiner-systemet går også her på, at børn ikke skal rettes, hvis de siger ord forkert, men selv skal lytte sig til det korrekte sprog.
Og kan barnet ikke tale rent, så lærer man dem det heller ikke.
Derfor skal man selv være ekstra obs på, at ens børn får den rette sproglige stimuli.

Tandlæger har derudover en særlig definition på børns tænder fra Steiner børnehaver. De kalder dem "Steiner-tænder".
Det er nemlig sådan, at børnene i Stainerbørnehaver, får maden på stedet. Man går meget op i en sund kost, basseret på rene råvarer og naturprodukter, hvilket jo er godt nok, hvis altså ikke lige honning indgik massivt i kosten. Og når alt er gennemsyret af honning både i tide og utide, ja så går det ud over tænderne.
Så vær ekstra obs på dit barns tænder, hvis du vælger en Steiner BH.

Skolesystemet er vældigt godt, men IKKE hvis du forventer at dit barn skal have en gennemsnitligt velfunderet boglig undervisning.
Igen bygger det på, at barnet først skal lære, når det selv er motiveret, men hvor mange lærer noget, hvis de ikke behøver at lære???
Man skal ligeledes være klar over, at Steinersystemet ikke tilbyder folkeskolens afgangsprøve, så hvis man vil give sit barn en fair chance for en velfunderet uddannelse i det danske samfund, så er det ikke den vej man skal gå.

Der er desværre mange forældre, der tror at de kan tage deres barn ud af 7. klasse og så sætte dem ind i en alm. folkeskole eller friskole når de skal i 8. klasse, og så opdager man til sin rædsel, at barnet intet kan.
Jeg har læst uttallige elever op, så de fik bare en nogenlunde chance for at kunne klare sig i overbygningen, men det er altså hårdt at sidde med et ungt menneske på 13-14 år, som kun er på 3-4 klasses niveau i samtlige fag.

Men på positiv siden kan så siges, at skolesystemet er godt til børn, som er bogligt svage eller fx er blevet udsat for mobning, og som trænger til en pustepause.
Kreativiteten er i højsæddet, og nogle af vores bedste kunstnere i landet er Rudolf Steiner-børn.
Men det skal også siges, at man så godt som aldrig ser et Steiner-barn i et gymnasium eller på HTX uddannelserne. Derimod har de en bedre chance for at klare sig på HF selvstudium, hvis de har viljen og selvdiciplinen til at gennemføre et studium.

Dette var lidt plusser og minusser.
Håber du kan bruge det.
Og held og lykke med dit valg, man vil jo kun sit barns bedste.

Kærligst
Sussie

Tak for dit svar. Jeg har altid tænkt hvad det var. Det forklarede en del

Anmeld

4. januar 2011

Mi

Steiner bh og skoler er forskellige, så du skal nok sætte dig grundig ind i lige præcis den børnehave du overvejer. Min veninde har haft sine børn i en Steiner - inspireret vuggestue og børnehave og været vældig glad for det. Ikke så meget fordi det hele var natur, for steinerteorien er efter min mening meget ortodoks. Men de var gode til at give plads til børnenes forskelligheder og så var det en lille institution. Personligt ville jeg ikke vælge det, for mine piger er glade for at lave perler og klippet i farvet pap. De elsker at være kreative med hobbyting og det bruger steiner instituioner typisk ikke.

De flyttede deres børn til en anden lille privat børnehave, for udfordringerne blev for små for deres drenge og der var ikke nok legekammerater til den store.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

4. januar 2011

SussieThyssen

tinasmor skriver:

Tak for dit svar. Jeg har altid tænkt hvad det var. Det forklarede en del

Det var så lidt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.