Jeg tager også jern - men de er på 100 mg hver - ringere til min læge og spurgte om det var godt nok, da hun havde sagt 50-60 mg, men de eneste der var til at opdrive var på 100. Men det var helt fint, og ikke noget med at tage hver anden dag som jeg foreslog (uvidende måske...men logisk sys jeg
)
Min læge fortalte at jeg skulle begynde at tage dem, da jeg var til første lægebesøg. Men der var jeg også ml. 9-11 uger henne.
Fra 20. graviditetsuge øges og fortyndes blodmængden i din krop. Det betyder, at der kan ske et fald af mængden af røde blodlegemer (blodprocenten). De røde blodlegemer transporterer ilt rundt i kroppen, og hvis blodprocenten er lav, bliver du blandt andet træt, får hovedpine og bliver svimmel. Derfor har din krop under graviditeten brug for ekstra tilskud af jern. Du bør tage jerntilskud fra 10. graviditetsuge, og det bør være mellem 40 – 50 mg dagligt. Tilskuddet bør fortsætte til nogle uger efter fødslen alt afhængig af, hvor meget blod du mister under fødslen. Jern findes i øvrigt i kornprodukter, kød, frugt og grønt.
Jerntilskuddet kan også tages i form af en særlig vitamin-mineraltablet til gravide, som skal tages under hele graviditeten. Herved opbygges jerndepoterne i første seks måneder af graviditeten, således at man undgår at tage de meget store doser jern, hvis man skal have hele behovet dækket ved kosttilskud i sidste tredjedel af graviditeten.

Anmeld