"Kirstine med den grænseoverskridende svigermor"
hej
jeg skriver til dig for jeg har problemer men min svigermor. eller jeg har et problem med hende så at sige da jeg trivler på hun kan se problemmet!!!
det hele startede tilbage i 2008 da jeg mødte min mand. i starten gik det godt mellem min svigermor og mig men med tiden gik det stille op for mig at hun bestemmet efter min mening lidt for meget over min mand hendes ord var lov. og så kom jeg og i hendes øjne overtog hendes søn.
nåh men i 2010 fødte jeg vores første barn en skøn dreng efter han er kommet syns jeg at hun overtager ham for meget og spiller mor for ham. når vi kommer hjem til dem tager hun uden at spørge om lov og siger max to ord til mig resten forgår på hollandsk da svigerfamilien kommer fra holland men har boet i danmark i 11 år til april min mand taler tilbage til han´s far og mor. hun siger vores søn skal lære hollandsk derfor taler hun dette sprog til ham.
hvis vi indvitere dem på besøg og der er andre og de spøger min mand eller mig om noget vdr, vores søn når jeg ikke at sige moget da hun har svaret og hun giver ham alt mulig mad uden at spørg om lov og hun finder mad frem til ham selvom jeg er begyndt med det og er starte med at give ham det inden jeg når og sige noget
Hvad skal jeg gør???? eller er jeg bare en løvemor der ser noget forkert det forkert sted??
Trines svar
Kære Kirstine!
Det er sørme noget af en svigermor, du har fået dig der. Og der er intet i vejen med at du synes at jeres relation er en smule anstrengende. Jeg er lidt i tvivl om, hvor vidt du har nævnt for din svigermor at du oplever hendes opførsel som grænseoverskridende- for hun har ikke mulighed for at ændre den, hvis du ikke har nævnt det for hende.
Du kommer ikke udenom at fortælle din svigermor, at du oplever hendes opførsel som grænseoverskridende og upassende. Og fortælle hende, hvilke forventninger du har til hende som farmor. Du kan fortælle hende, hvad du godt kan lide hun laver og gør sammen med din søn og at du ikke bryder dig om, at hun svarer på dine vegne eller at hun taler et sprog foran dig, som du ikke forstår. Ønsker du også at barnet skal lære hollansk, kan du foreslå hende at hun oversætter for dig, hvad hun siger til ham. Eller at de taler hollansk, når du ikke er der.
Hun vil i værste tilfælde se på dig som om hun INTET fatter af hvad du siger, negligerer problemet og bagatalisere at der er et problem, måske vil hun forsøge at gøre dig forkert eller få dig til at føle dig forkert, og det er du ikke. Du må dertil stille og roligt svare hende at det var ikke dig I taler om, derimod hendes realtion til dig og den måde hun tager over i forhold til dit barn, og du fortsat ikke er glad for den måde og fortsat ønsker at hun respektere dine grænser.
Har du drøftet problemet med din mand?
Held og lykke med det.
Kærligst Trine
Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.
Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk