Børn med spiseforstyrrelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

580 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. december 2010

Anonym trådstarter

Må man presse et barn der har svært ved at spise-til at spise?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. december 2010

sarahb

Det vil jeg ikke mene, uden at have nogle erfarring.
Jeg tror at barnet bliver madforskrækket hvis der presses med mad, og derved kan børnene tvinges længere ud.

Anmeld

23. december 2010

Anonym trådstarter

Hvad hvis barnet viser stolthed over at have spist?

Anmeld

23. december 2010

mariamiss6

, du må aldrig presse eller tvinge et barn til at spise. Det har den stik modsatte effekt....

MEN du KAN forlange at barnet skal blive siddende ved bordet sammen med alle andre, ind til alle er færdige med at spise. Ofte vælger barnet efter en periode, selv at spise lidt mere, fordi det ellers er for kedeligt at sidde med ved bordet...

Det er også okay, hvis barnet KUN er stædigt og på tværs, og sige at de skal spise x antal bidder (2 måske) bare for at være den der ligesom vinder kampen, så har du et forspring til en anden gang....

Men kan barnet ikke lide maden det får, eller lider det generelt af madlede, så skal du ikke presse på, men kun forlange bordskik...

Og i øvrigt, overøs ikke tallerkenen med alt muligt mad i kæmpe bunker...

Giv måske 5 bidder kartoffel/ris/pasta/whatever, og spørg så barnet om det vil have af noget af det andet der står på bordet....

Anmeld

23. december 2010

Karo

Nej, det har den modsatte virkning

Jeg har selv en dreng der ikke spiser ret meget. Vi prøvede alt muligt men intet hjalp. Vores læge forslog at vi lod ham om at bestemme hvor meget han ville spise og ikke skulle fokusere så meget på mad. Istarten spiste han næsten ingenting, men langsomt begyndte han og spise mere og idag kun 3 mdr. efter spiser han som en normal 2 årig. Han er derfor både vokset og taget på For de fleste børn hjælper det at lade dem bestemme for efter et stykke tid begynder de helt automatisk at spise mere, ligesom min søn.

Der er dog nogle børn der bare ikke vil spise Hvad man gør med dem ved jeg ikke.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.