Hvordan gør I det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.469 visninger
1 svar
0 synes godt om
21. december 2010

linemus

Nu runder barn nr.4 snart de 8 mdr., og jeg må indrømme, at jeg synes edderbroderme, det er hårdt at efterkomme alles behov. Jeg er træt træt træt, selvom jeg får lov at sove det meste af natten, og jeg er så ked af at være stresset og sur meget af tiden.

Hvordan får I hverdagen til at hænge sammen? Jeg vil gerne høre om jeres (for mig) kritiske situationer, fx hvor alle skal ud af døren på én gang eller om eftermiddagen, når børnene er hentet og alle vil noget forskelligt, der dog altsammen kræver mor, som har travlt med at lave mad, så vi kan få spist uden nogen sover hen over bordet (hvilket ikke altid lykkes).

Her i huset er de kritiske situationer:
- om morgenen, når storebror (6 år) SKAL være i skole kl.8.15, tvillingerne (3 år) afleveres i bh og lillesøster slæbes med frem og tilbage i slyngen (hurra for den i sneen!)
- eftermiddag, når alle skal hentes (igen MED lillesøster på slæb) og hjælpes af tøjet og indrettes med det, de har lyst til, mens jeg laver mad, indtil far kommer hjem og vi spiser
- aftenputningen af de 3 store og snart af alle 4 (pt. sover lillesøster i mine arme i sofaen om aftenen og i min armhule om natten) - hvordan klares 3xputteritualer inden for overkommelig tid (her er vi så næsten altid 2 voksne)

Det lyder jo egentlig ikke så slemt, når det kommer på skrift, men hvis vi så lige tilføjer en sulten baby, en der slår løs på sin søster og en sur og utålmodig storebror, der skal have hjælp til computeren + en mor, der er godt gammeldags træt, så giver det en lidt andet billede.

Håber I vil dele, så jeg kan gøre brug af jeres erfaringer og små fif, eller bare finde nogle, der selv synes det hele er kaos

- Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. december 2010

Lone Jakobsen

jeg kan godt forstå du er udmatttet

dine børn er meget små, de skal stadig have hjælp til meget, så dette bliver bare nogle små fif, til de situationer du selv nævner:

om morgenen: sørg for at have god tid, gør dem klar en af gangen, og lad dem vente. læg overtøj, støvler og vanter klar, lad dem gøre det de selv kan, imens du gør den yngste klar.

eftermiddag: hvor sent henter du dem siden madlavningen begynder umidelbart efter hentning? her hygger vi og "laver ingenting" den første time efter hentning. så har de fået fortalt og snakket om deres dag, så de er faldet lidt ned, har måske fået lidt mad, og går så ofte hver til sit. kan maden evt. gøres klar om formiddagen?

putning: her børstes der tænder i køkken-alrummet (badeværelset er for lille) derefter får alle kys, kram og hvad de ellers skal have, og så går de selv i seng. vi er nedenunder lidt endnu, så de kan kalde hvis noget skal klares..... men derefter vil vi gerne ha ro (mine børn er væsentlig ældre end dine)

ved ikke om du på nogen måde kan bruge noget af dette til noget. vi har 5 børn tilsammen, men de er 12, 11, 7, 5 og 1½.... så der er jo stor forskel på deres behov i forhold til dine.

det sagt så er jeg også skvattet i søvn i sofaen kl 20,30... min yngste sover nemlig ikke altid lige godt om natten.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.