Ville lige skrive en lille opdatering da der skete så meget graviditetsrelateret igår at jeg ikke har haft en dag hvor jeg har følt mig mere gravid!
I går hentede jeg min kærestes datter fra skolen da hun fik fri så hun kunne nå hjem og være med når sundhedsplejesken skulle komme på barselsbesøg.
Sundhedsplejsesken var hos os over en time os snakkede og spurgte om alt muligt. Hun var rigtig gos at snakke med og det gav en god tryghedsfølelse at møde hende og høre lidt mere om de kommende besøg efter fødslen og om hvilke muligheder der er for støtte hvis man har brug for det. Der er blandt andet en gruppe for mødre der føler sig nedtrykte/depressive efter fødslen. Rart at vide at der er mulighed for hjælp hvis man ikke lige er i lykkerus efter fødslen.
Jeg følte jeg kunne være helt ærlig overfor hende og fortalte hende at jeg godt kunne føle at der fra JM konsultationerne er lidt meget fokus på amning og på at det bare er det helt rigtige. Det irriterer mig lidt at få det at vide hele tiden fordi jeg på forhånd havde tænkt mig at amme men altså ikke har tænkt mig at gøre det for enhver pris. Jeg vil gøre meget for at få det til at virke men hvis det ikke kan lade sig gøre så fred være med det. Hmmm det er nok bare mig der er lidt opfarende men det irriterer mig at amningen bliver fremhævet så meget som noget man skal. Hun blev ikke sur på mig eller fornærmet 
Efter sundhedsplejesken havde været der kom en veninde for at kigge efter min kærestes pige og vi drog afsted til forældreaften på Herlev hospital. Der var der mødt en hel forelæsningssal af gravide op for at høre om selve fødslen. der var en JM og en læge som fortalte hver deres historie om fødselen. JM fremlagde hvordan en ideel fødsel forløber og lægen fortalte om det skræmmende når ting går galt - dvs. de akutte kejsersnit og sugekop. Egentlig synes jeg det var rigtig fint at de havde delt det sådan op. Jeg synes man et realistisk billede af hvad der skal ske og hvordan de kan støtte en på føde afdelingen. Derudover fremlagde lægen noget interessant statestik (og statestik er lige mig
). 70% af førstegangsfødende føder normalt og uden komplikationer. resten får former for assistance i form af sugekop og kejsersnit. Tror det var ca. 20% planlagt kejsersnit eller sugekop og 10% akut kejsersnit. I må rette mig hvis der er noget der ved det er anderledes - jeg hæftede mig ved at 70% af os vil klare det uden komplikationer
Faktisk havde jeg troet det var mindre fordi jeg har hørt så mange halvskræmmende historier på det sidste. I øvrigt sagde lægen at 94% af andengangsfødende klarer fødslen uden komplikationer fordi der er lavet plads til at føde i bækkenregionen.
Nå men synes det var en vildt dejlig 'graviddag' og min lille dreng han sparker og sparker. Han er helt vildt aktiv og min mave står ud i sjoveformationer flere gange om dagen. Jeg er overrasket over hvor stærk sådan en lille baby er og hvor han får al energien fra. Skønt
Nå det var vist nok fra mig. Håber ikke det var for kedeligt at læse - om ikke andet var det dejlig selvterapi og få skrevet lidt om dagen hændelser
Senere i dag skal jeg i byen og hente en freya ammebh som kommer med pakkepost. Jeg kan varm anbefale freya BH'er for jer med store bryster. Det holder godt i vask er feminine og har gode stærke stropper.
Kristine + karatebaby
Anmeld