Hvis man har mistanke om

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.182 visninger
35 svar
0 synes godt om
12. december 2010

Anonym trådstarter

at et barn bliver slået,-og man henvender sig til børnehave,kommune og statsforvaltningen, hvor stor sandsynlighed er der så for at sagen bliver taget op med det samme?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2010

Mira0911

Anonym skriver:

at et barn bliver slået,-og man henvender sig til børnehave,kommune og statsforvaltningen, hvor stor sandsynlighed er der så for at sagen bliver taget op med det samme?

Jeg har selv disse tanker i hovedet - og min far sagde at kommunerne ikke rigtigt gjorde noget ved det, det skal være slemt før de gør noget siger han... 

Hmm tænker jeg... 

Anmeld

12. december 2010

anna-jonas

Her er hvad jeg fandt på servicestyrelsens hjemmeside.

Som voksen er du forpligtet til at handle, hvis du mistænker eller er vidende om, at et barn mistrives.

Af service lovens § 154 fremgår det således at: Den, der får kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år fra forældrenes side udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen.

Forældre må ikke udsætte børn for fysisk eller psykisk vold. Det fremgår af forældreansvars loven § 2, stk. 2, at: ”Barnet har ret til omsorg og tryghed. Det skal behandles med respekt for sin person og må ikke udsættes for legemlig afstraffelse eller anden krænkende behandling."

Forældres vold mod børn er i straffe lovens forstand en strafbar handling. I sager om vold mod mindre børn skærpes bedømmelsen af volden. Rammerne for straf er beskrevet i straffe lovens § 244, 245 og 246.

Sagsbehandlerne vil i forhold til en underretning tage udgangspunkt i § 50 og § 52 i lov om social service. Lovens primære formål er:

• At yde støtte til de børn og unge, der har et særligt behov
  • At sikre opvækstvilkår, så de på trods af deres vanskeligheder kan opnå samme muligheder for personlig udfoldelse, udvikling og sundhed, som deres jævnaldrende. Det sker ved hjælp af forskellige støtteformer o.l.
  • At yde en sammenhængende støtte så tidligt, at vanskelighederne kan afhjælpes i eget miljø
  • At inddrage barnet eller den unges synspunkter og tillægge dem passende vægt i forhold til alder og modenhed
  • At motivere en høj grad af medvirken fra familien, barnet eller den unge

Anmeld

12. december 2010

Anonym trådstarter

Så der er en stor sandsynlighed for at ingen vil gøre noget ?

Vi skulle have afleveret et barn i dag men grundet mistanke vil vi ikke aflevere før der er talt med statsforvaltningen,børnehaven og kommunen.

Anmeld

12. december 2010

Anonym trådstarter

Frem!

Vi er rigtig bange for at skulle aflevere barnet og vil gerne være forberedte på de svar vi evt får i morgen

Anmeld

12. december 2010

LISBETH:-)

Hvis i har konkrete beviser så SKAL alle dem du nævner handle. Hvis der kun er tale om en mistanke så skal det jo først bevises dvs. undersøges.

Undre mig dog over hvordan i kan lade være med at aflevere barnet idag? ER der ikke nogen forældre der forventer barnet hjemme idag??

Anmeld

12. december 2010

pussepige

lisbeth2910 skriver:

Hvis i har konkrete beviser så SKAL alle dem du nævner handle. Hvis der kun er tale om en mistanke så skal det jo først bevises dvs. undersøges.

Undre mig dog over hvordan i kan lade være med at aflevere barnet idag? ER der ikke nogen forældre der forventer barnet hjemme idag??

Tænkte lige på det samme..

Anmeld

12. december 2010

Anonym trådstarter

Der var en scene i går der gav mistanke. Da vi kontaktede den anden forældre virkede det ikke som en overraskelse forældren ønskede at tale om. Ment som at den anden forældre vidste det her i forvejen. Vi meddelte at vi ikke aflevere barnet før vi har talt med det tidligere nævnte. Den anden forældres reaktion på tilbageholdelsen og vores mistanke af emnet her af barnet var "Ok. Vi kan tale når jeg henter barnet kl 16". Vi har intet andet hørt. Det er ikke den anden forældre der gør noget. Barnet er gammelt nok til at forstå,til at tale, og barnet har givet udtryk for frygt,grædt og fortalt hvad der er sket. Der er her tale om den anden forældres samboene. Den anden forældre virker umiddelbart lettet over at vi tilbageholder barnet. Vi ved ikke hvad vi skal stille op,udover at kontakte det tidligere nævnte. Men vil de overhovedet gøre noget,og hvis de vil,hvor tid kan behandlingstiden strække sig?

Anmeld

12. december 2010

Ryberg

det er blevet meget svært idag at anmelde vold mod børn, så du skal have konkrete beviser i form at mærker osv..

Jeg har selv meldt en mand for vold mod et barn, som jeg har set slå barnet adskillige gange.. og barnet er stadig hos ham...

Ingen fysiske beviser = så kan de intet gøre...

Anmeld

12. december 2010

Anonym trådstarter

KittyGirl skriver:

det er blevet meget svært idag at anmelde vold mod børn, så du skal have konkrete beviser i form at mærker osv..

Jeg har selv meldt en mand for vold mod et barn, som jeg har set slå barnet adskillige gange.. og barnet er stadig hos ham...

Ingen fysiske beviser = så kan de intet gøre...

Hvad hvis barnet selv udtaler sig om hvad der er sket?

-Går det ikke under et bevis?

Hvor skræmmene at det abrn stadig er ved den mand

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.