Amning og alkohol?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.809 visninger
10 svar
0 synes godt om
11. december 2010

Risen

Hej piger, jeg skal til mødre julefrokost idag og har tænkt os at give den gas.. Det betyder jo at der vil komme en del indenbords. Vi starter kl 20 og jeg stopper med at drikke ved 2 tiden så jeg kan komme hjem ikke alt for stiv. Hvornår kan jeg så amme igen? Lad os sige jeg drikker 2 genstande per time? Kan man virkelig regne så basalt på det? - Hjælper det hvis jeg malker ud og kasserer det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2010

Mathilde & Frederikkesmor

Risen skriver:

Hej piger, jeg skal til mødre julefrokost idag og har tænkt os at give den gas.. Det betyder jo at der vil komme en del indenbords. Vi starter kl 20 og jeg stopper med at drikke ved 2 tiden så jeg kan komme hjem ikke alt for stiv. Hvornår kan jeg så amme igen? Lad os sige jeg drikker 2 genstande per time? Kan man virkelig regne så basalt på det? - Hjælper det hvis jeg malker ud og kasserer det?

Da Frederikke var 2 mdr. gammel var jeg til jubilæumsfest på min gamle folkeskole. I den forbindelse ringede jeg til SP for at høre hvordan og hvorledes med alkohol og amning.

Fik oplyst at det var helt ok at drikke, men at jeg bare skulle huske at malke ud - dels for at få alkoholen ud inden jeg skulle amme igen, men også for at bibeholde "produktionen"

SÅÅÅ drik du bare løs!!!

Knus Corinna - som selv skal til julefrokost lørdag hvor den ikke får får lidt

Anmeld

11. december 2010

MariaJ

Promillen i mælken er den samme som i dit blod, så hvis du ved hvordan kan du godt regne ud hvornår alkoholen vil være ude af din krop (og dermed af mælken). Det gør ingen forskel om du malker ud (alkoholen ophobes ikke i mælken, men forsvinder i takt med at din promille falder). Du kan selvfølgelig malke ud for at undgå spændinger i brystet, men det har altså ingen indflydelse på hvornår du kan amme igen. Jeg vil gætte på at du kan være klar op ad dagen næste dag, men det kommer vel an på hvor meget du drikker og hvor stor du selv er. Måske skal du tænke på samme måde, som hvornår du ville anse det for sikkert at køre bil igen (sikkert ikke næste morgen klokken 5, men måske nok op ad eftermiddagen)

Anmeld

11. december 2010

Mathilde & Frederikkesmor

MariaJ skriver:

Promillen i mælken er den samme som i dit blod, så hvis du ved hvordan kan du godt regne ud hvornår alkoholen vil være ude af din krop (og dermed af mælken). Det gør ingen forskel om du malker ud (alkoholen ophobes ikke i mælken, men forsvinder i takt med at din promille falder). Du kan selvfølgelig malke ud for at undgå spændinger i brystet, men det har altså ingen indflydelse på hvornår du kan amme igen. Jeg vil gætte på at du kan være klar op ad dagen næste dag, men det kommer vel an på hvor meget du drikker og hvor stor du selv er. Måske skal du tænke på samme måde, som hvornår du ville anse det for sikkert at køre bil igen (sikkert ikke næste morgen klokken 5, men måske nok op ad eftermiddagen)

Jeg fik af vide af min SP at alkoholen "ophobes" i mælken. Men selvfølgelig hjælper det ikke at amme hvis man er dødelig stiv og går igang med at at give sit barn mad. Det er naturligvis bedst at vente til man er helt ædru

Anmeld

11. december 2010

MariaJ

Jeg fik af vide af min SP at alkoholen "ophobes" i mælken. Men selvfølgelig hjælper det ikke at amme hvis man er dødelig stiv og går igang med at at give sit barn mad. Det er naturligvis bedst at vente til man er helt ædru

Jeg har holdt mig til de norske sundhedsmyndigheders officielle informationsmateriale. Det er dem der skriver ovenstående. Det nævnes også specifikt at det ikke gør nogen forskel om man malker ud.Hæftet er fra i år, så jeg regner med det er opdateret og korrekt.

Anmeld

11. december 2010

Risen

Okay tak for jeres svar piger 

orh  hvor jeg dog glæder mig til at komme ud og give den gas

Glædelig jul 

Anmeld

11. december 2010

Magsen

Etter inntak av ett glass vin bør du vente 3 timer før
barnet igjen ammes. Alkohol lagres ikke i melken. Promillen i morsmelken synker parallelt med nivået i mors blod. Det har derfor ingen hensikt å pumpe og kaste melken, annet enn for å lindre melkespreng….]

det er hvad jeg fandt på nettet

men jeg tror nu ikke det er SÅÅÅ farligt som de siger det er.. før i tiden anbefalede de jo et glaas vin om dagen, og det var der jo mange der tog til sig og de børn klarede det fint (misforstå mig ikke, jeg siger ikke at det er okej)

Anmeld

13. december 2010

Brams

Maggieh skriver:

Etter inntak av ett glass vin bør du vente 3 timer før
barnet igjen ammes. Alkohol lagres ikke i melken. Promillen i morsmelken synker parallelt med nivået i mors blod. Det har derfor ingen hensikt å pumpe og kaste melken, annet enn for å lindre melkespreng….]

det er hvad jeg fandt på nettet

men jeg tror nu ikke det er SÅÅÅ farligt som de siger det er.. før i tiden anbefalede de jo et glaas vin om dagen, og det var der jo mange der tog til sig og de børn klarede det fint (misforstå mig ikke, jeg siger ikke at det er okej)

Uha jeg ville ikke tage nogen chancer med min datter. Jeg har sagtens kunne vente med at drikke indtil jeg stoppede med at amme, det er trods alt ikke så lang tid i forhold til hvad skade det KAN (ikke nødvendigvis vil) gøre.

Anmeld

13. december 2010

Magsen

Brams skriver:

Uha jeg ville ikke tage nogen chancer med min datter. Jeg har sagtens kunne vente med at drikke indtil jeg stoppede med at amme, det er trods alt ikke så lang tid i forhold til hvad skade det KAN (ikke nødvendigvis vil) gøre.

jamen det jo bare godt hvis du kan/gider lade være ..

jeg ser det ikke som forkert og føler heller ikke at jeg tager nogle chancer ved det

Anmeld

13. december 2010

Brams

Maggieh skriver:

jamen det jo bare godt hvis du kan/gider lade være ..

jeg ser det ikke som forkert og føler heller ikke at jeg tager nogle chancer ved det

Nej det er selvfølgelig også op til en selv

Dette er dog skrevet om amning og alkohol:

Et nyfødt spædbarns lever ikke er færdigudviklet, og at det derfor i højere grad end ellers vil være berørt af alkoholpåvirkning. Optil omkring 3 måneders alderen forbrænder spædbørn alkohol med omtrent halv hastighed af hvad voksne gør. En ældre baby kan forbrænde alkohol hurtigere end et spædbarn.

Alkohol kan resultere i forsinket nedløbsrefleks, for lav vægtøgning, mistrivsel, sløvhed samt en forsinket motorisk udvikling hos barnet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.