De små bør slet ikke sove i gennem før de er tidligst 6 måneder (altså ikke at man skal vække et barn der er begyndt med det helt af sig selv, men nærmere at man ikke bør forsøge at få dem til det) Og man må ikke forvente at de kan sove i gennem før de er omkring 8 måneder.
Når vi mennesker sover vågner vi flere gange i løbet af samme nat, sådan skal det være for at det er en sund søvn, men spæd og småbørns søvn fungere på en anden måde, om end de stadig har brug for at vågne for at få den sundeste søvn, og der er sulten om natten et geialt redskab, uden den ville de ikke vågne, og dermed ikke få den optimale søvn, hvilken jo igen har noget med udviklingen af hjernen at gøre.
Det der med at de skal sove, i gennem, jo før jo bedre, er en rigtig dårlig rest vi har i os, fra gammel urigtig forskning, det stammer fra den gang hvor vi ammede fast hver 4 time, værgen mere eller mindre (den gang var min mor på en fødeafdeling, var der et barn der skreg ekstra meget kunne det få duppet læberne i MME, akkurat som Jesus fik duppet læberne med eidke) man lod små nyfødte skrige sig i søvn af sult tørst og udmattelse, lod dem max spise i 15 min, var de så ikke mætte ærgeligt, så måtte de bare se af at lære at spise, når der var serveret.
Heldigvis er man blevet meget meget klogere siden, desværre er det bare ekstrem svært at slippe af med ideen om at de små skal sove i gennem at det er det sundeste for dem, men før eller siden går det vel også op for os her i norden at det er en dårlig vane at holde fast i den ide.
At din dreng vågner om natten, trods alt for tidlig fast føde, er kun tegn på en ung mand der ved hvad der er bedst for ham selv, det kan du godt være stolt over, stol på dit barn og ikke på dine egne og omgivelsernes ønsker, han ved bedst selv hvad der er bedst for ham, at bede ham om noget andet, vil svare til at din mor kommer og siger at du skal spise 3 vitamin piller dagligt, og kun 1 normalt måltid på max 200 g der ud over, selv om at din krop hunrer efter at få ordentligt mad, i størrer mængder, din mor aner ikke an hat om hvad din krop har goodt af, det ved du bedst selv, for du kan mærke din krop, på samme måde er det med din søn, det er hans krop stol på at han nok skal fortælle hvad den har brug for.
Var du klar over at amme børn kan lugte hvilket bryst der er bedst for dem at spise af lige her og nu? Var du klar over at flere undersøgsler viser at børn der får lov til selv at vælge deres kost, får dækket deres vitamin og mineral behov, mens børn der bliver bedt om også at spåise fx grøntsager (hvis de er inde i en kødperiode) ikke får dækket deres kroppes behov. Gravide gør det samme, at de får en eller anden ting de bare MÅ have i store mængder er tegn på at der er noget i den fødevare deres overbelastede krop har behov for (eller fødevaren er god til at hjælpe kroppen med at danne det den overbelastede krop mangler) Det er altså ikke bare en evne små børn har, men som også voksne er i besidelse af, vi er så bare ikke særlig gode til at efterleve kroppens signaler, som de små er.
Du har en fornuftig søn, stol på ham, han ved bedst

Hvis det er nogen trøst har jeg en tøs på 10 måneder som endnu ikke sover helt i gennem, hun får noget omkring 1 tiden og så igen ved 5-6 tiden om morgenen, og det genere mig ikke det mindste, men jeg smider hende så også bare over i vores seng, blotter det ene bryst og bobler så vidre, så jeg kan sagtens *ss* det er noget nemere end når man skal op og rode med flasker.