Maise skriver:
Kære Damer.
Først : JEG BLIVER SINDSYG
Dernæst til sagen. Hvad gør jeg?? min pige på 11 mdr. er begyndt at vågne 1-2 timer efter hun er lagt ( altid træt når hun lægges). Når hun vågner er hun glad og frisk og snakker løs. der er bare ikke noget at gøre. jeg kan vælge at tvinge en baby i 1,5 time til at sove med til sidst skrig og skrål -er prøvet og eller tage hende i stuen og lade hende lege en lile 1,5 time og så i seng igen.
Gør har jeres børn også gjort det ??
vi har førsøgt at korte hendes eftermiddagslur af. igår var den kun på 1/2 time som var 5,5 time før nattesøvnen. hun bliver lagt 19.30 ca.
Sidder med hende på skødet og skriver dette og jeg vræler.
er ved at kaste op
af mangel på lidt ro om aftenen, hvis det ikke er dette hun gør er hun bare urolig, taber sut, skal holde i hånd,i søvne. ellers står hun røv tidligt op. synes denne fase har varet i 2 måneder efterhånden.
Ved i om man kan gøre noget ved det?? er det bare en del af hendes udvikling?? hvad er jeres erfaringer??
Maise
Synes det er synd du ingen svar har fået, så jeg opper den lige for dig 
Nu er min dreng jo 10 år, så det er jo rigtig længe siden jeg har prøvet det. Men jeg kan da huske at der var perioder, hvor min søn også sov uroligt om natten. Det kan jo skyldes mange ting: de kan have oplevet for mange indtryk om dagen...altså at de er blevet lidt overstimuleret. Jeg skal ikke kunne sige om det er det
Det kan også bare være en del af udviklingen. Man skal også finde den der blide mellemvej, fordi for lidt søvn om dagen kan give søvnproblemer om natten, det samme kan for meget søvn.
Nu er børn jo aldrig ens, men jeg kan huske at indtil min søn var ca. 14-15 mdr. sov han altid en lille lur om formiddagen (ca. ½-1 time) og så sov han igen om eftermiddagen (ca. 2 timer).
Derefter blev formiddagsluren droppet, og han sov så kun om eftermiddagen frem til ca. 3-års alderen, hvor middagsluren så blev helt droppet.
Det er vigtigt at når de vågner om natten, så skal det ikke være sjovt/hyggeligt at vågne. For hvis man får opmærksomhed der, så begynder de først at få en rigtig dårlig vane. så er det bedre at give dem sutten (hvis de bruger sådan en) og pakke dynen om dem uden at sige noget til dem. Det var sådan det virkede her i hvert fald.
Min storebror og hans kone har en dreng på 3 år, og lige siden han blev født, har de haft et værre natteroderi. Det forstår jeg udemærket godt, for når han skreg så kom de rendende og underholdte ham, snakkede til ham, gav ham noget at spise osv. Det gør de stadig nu hvor han er 3 år, og de undrer sig over hvorfor han stadig vågner så meget om natten *lol* 
Men altså....nu er det bare så længe siden for mig, så det er bare så svært at komme med gode råd til dig. Men jeg syntes altså at dit indlæg skulle have et svar, selvom jeg nok ikke har været til ret meget hjælp
Håber dog at det snart løser sig for jer, og at der måske er andre, der også svarer på tråden nu.
Pøj pøj med det i hvert fald