Sund julekonfekt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.444 visninger
8 svar
0 synes godt om
5. december 2010

Susanne79

Hej

Min mand er overvægtig og har besluttet sig for at tabe sig. Jeg vil rigtig gerne bakke ham op, især på kostsiden.

Vi plejer at lave lidt julekonfekt, men det vil jeg ikke friste ham med i år

Så nu kommer problemet: jeg kan ikke rigtig finde nogle gode opskrifter på sund julekonfekt.......

Nogen der kan hjælpe??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2010

Snefnug1984

Her i huset er disse et hit: Alm. tørrede abrikoser dyppet i mørk chokolde, på den ene halvdel og drysset med kokos

Anmeld

5. december 2010

Snefnug1984

Eller forskellige hakkede nødder blandet med mørk chokolade, som laves til små toppe evt. i små forme.

Anmeld

5. december 2010

Susanne79

Snefnug26 skriver:

Her i huset er disse et hit: Alm. tørrede abrikoser dyppet i mørk chokolde, på den ene halvdel og drysset med kokos

lyder lækkert, er helt klart med i overvejelserne 

Anmeld

5. december 2010

Baby2010/2013

Susanne79 skriver:

Hej

Min mand er overvægtig og har besluttet sig for at tabe sig. Jeg vil rigtig gerne bakke ham op, især på kostsiden.

Vi plejer at lave lidt julekonfekt, men det vil jeg ikke friste ham med i år

Så nu kommer problemet: jeg kan ikke rigtig finde nogle gode opskrifter på sund julekonfekt.......

Nogen der kan hjælpe??

Jeg har lidt opskrifter her du  måske kan bruge:

Chokoladekage:
Bund:
1 dl raw kakaopulver
2 dl nødder
1½ spsk kokosolie
1 knivspids salt

Fyld:
2 dl raw kakaopulver
600 g tørrede dadler
3 spsk kokosolie med top
2 tsk vanilje
½ tsk salt

Friske hindbær

Mal nødderne til mel med en kaffekværn eller i en minihakker. Rør kakaopulver, kokosolie og salt sammen med nøddemelet indtil du har en fast masse. Du kan også gøre alt dette i en foodprocessor.

Fordel massen i et så tyndt lag som muligt i en springform dækket af bagepapir eller husholdningsfolie. Blend kakaopulver, dadler, kokosoli, vanilje og salt indtil konsistensen er ensartet og lækker cremet.

Hæld fyldet i tærteformen og stil den i køleskabet nogle timer. Skal det gå hurtigt kan du stille den i fryseren cirka 1 time.

Konfektruller:
300 g dadler
2½ dl cashewnødder
2½ dl kokosmel
½ dl appelsinsaft eller vand
2-4 spsk raw kakaopulver
1 tsk vanillepulver
1 kvivspids cayenne
Evt. reven appelsinskal

Kokosmel til at rulle stængerne i.

Kom nødderne i foodprocessoren og hak dem indtil de er så finthakkede som muligt. Tilsæt de øvrige ingredienser og blend indtil konsistensen er fast og der begynder at danne sig en klump. Smag om nødvendigt til med ekstra kakao. Hvis den er for tør kan du tilsætte en lille smule vand.

Tag en god håndfuld af massen og rul den ud til en aflang rulle (cirka 3 cm høj). Rul stangen i kokosmel. Du kan også forme dem til små kugler, som du efterfølgende ruller i koksmel.

Sæt dem i køleskab eller fryser natten over.

Smagen kan varieres med carob, lime, mynte, nelliker osv.

http://iform.dk/kost/sunde-opskrifter/frugt-med-chokolade

Håber du kan bruge det og rigtig god jul

Anmeld

5. december 2010

Susanne79

BabyDec2010 skriver:

Jeg har lidt opskrifter her du  måske kan bruge:

Chokoladekage:
Bund:
1 dl raw kakaopulver
2 dl nødder
1½ spsk kokosolie
1 knivspids salt

Fyld:
2 dl raw kakaopulver
600 g tørrede dadler
3 spsk kokosolie med top
2 tsk vanilje
½ tsk salt

Friske hindbær

Mal nødderne til mel med en kaffekværn eller i en minihakker. Rør kakaopulver, kokosolie og salt sammen med nøddemelet indtil du har en fast masse. Du kan også gøre alt dette i en foodprocessor.

Fordel massen i et så tyndt lag som muligt i en springform dækket af bagepapir eller husholdningsfolie. Blend kakaopulver, dadler, kokosoli, vanilje og salt indtil konsistensen er ensartet og lækker cremet.

Hæld fyldet i tærteformen og stil den i køleskabet nogle timer. Skal det gå hurtigt kan du stille den i fryseren cirka 1 time.

Konfektruller:
300 g dadler
2½ dl cashewnødder
2½ dl kokosmel
½ dl appelsinsaft eller vand
2-4 spsk raw kakaopulver
1 tsk vanillepulver
1 kvivspids cayenne
Evt. reven appelsinskal

Kokosmel til at rulle stængerne i.

Kom nødderne i foodprocessoren og hak dem indtil de er så finthakkede som muligt. Tilsæt de øvrige ingredienser og blend indtil konsistensen er fast og der begynder at danne sig en klump. Smag om nødvendigt til med ekstra kakao. Hvis den er for tør kan du tilsætte en lille smule vand.

Tag en god håndfuld af massen og rul den ud til en aflang rulle (cirka 3 cm høj). Rul stangen i kokosmel. Du kan også forme dem til små kugler, som du efterfølgende ruller i koksmel.

Sæt dem i køleskab eller fryser natten over.

Smagen kan varieres med carob, lime, mynte, nelliker osv.

http://iform.dk/kost/sunde-opskrifter/frugt-med-chokolade

Håber du kan bruge det og rigtig god jul

Tak for hjælpen, især kagen lyder super lækker

Anmeld

5. december 2010

K.Rehder

Hej med dig. Faldte lige over din tråd, men slog mig heldigvis ikke

Et hit herhjemme er min egen opskrift på havregrynskugler. Har en mand der går meget op i træning og elsker havregrynskugler, men han spiser dem ikke fordi de er så fede...det er en værre kamp for ham hvet år..hehe

En god pakke saftige dadler (ved godt at dadler ikke smager særlig godt, men stol på mig, man kan ikke smage dem)

Hakkede hasselnødder

havregryn

kokusmel

fjern stenene fra dadlerne og hak/mos dem i smadder så godt du kan. Bland så nødderne, havregryn og lidt kokus i og mix det til en forholdsvis fast masse. Så kan du trille små kugler i kokusmel

Man kan ikke smage at der hverken er fedt, sukker eller chokolade i...selv børnene i familien er vilde med dem

Rigtig god fornøjelse og held og lykke med mandens projekt

Anmeld

5. december 2010

serinasmor

en ting jeg også brugte som snack da jeg var gravid men som ikke er så sukkerholdig og usund som normal konfekt er

en lille håndfuld mandler

en lille håndfuld rosiner

en halv håndfuld tørrede tranebær / tørrede blåbær

1 spsk kakaopulver

det hele hældes i en bøtte med tætsluttende låg og der rystes til kakaoen dækker det hele ..

nem hurtig og lækkert

Anmeld

5. december 2010

Susanne79

1000 tak for hjælpen. Nu er det bare at komme igang.......

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.