Susanne79 skriver:
Hej
Min mand er overvægtig og har besluttet sig for at tabe sig. Jeg vil rigtig gerne bakke ham op, især på kostsiden.
Vi plejer at lave lidt julekonfekt, men det vil jeg ikke friste ham med i år
Så nu kommer problemet: jeg kan ikke rigtig finde nogle gode opskrifter på sund julekonfekt.......
Nogen der kan hjælpe??
Jeg har lidt opskrifter her du måske kan bruge:
Chokoladekage:
Bund:
1 dl raw kakaopulver
2 dl nødder
1½ spsk kokosolie
1 knivspids salt
Fyld:
2 dl raw kakaopulver
600 g tørrede dadler
3 spsk kokosolie med top
2 tsk vanilje
½ tsk salt
Friske hindbær
Mal nødderne til mel med en kaffekværn eller i en minihakker. Rør kakaopulver, kokosolie og salt sammen med nøddemelet indtil du har en fast masse. Du kan også gøre alt dette i en foodprocessor.
Fordel massen i et så tyndt lag som muligt i en springform dækket af bagepapir eller husholdningsfolie. Blend kakaopulver, dadler, kokosoli, vanilje og salt indtil konsistensen er ensartet og lækker cremet.
Hæld fyldet i tærteformen og stil den i køleskabet nogle timer. Skal det gå hurtigt kan du stille den i fryseren cirka 1 time.
Konfektruller:
300 g dadler
2½ dl cashewnødder
2½ dl kokosmel
½ dl appelsinsaft eller vand
2-4 spsk raw kakaopulver
1 tsk vanillepulver
1 kvivspids cayenne
Evt. reven appelsinskal
Kokosmel til at rulle stængerne i.
Kom nødderne i foodprocessoren og hak dem indtil de er så finthakkede som muligt. Tilsæt de øvrige ingredienser og blend indtil konsistensen er fast og der begynder at danne sig en klump. Smag om nødvendigt til med ekstra kakao. Hvis den er for tør kan du tilsætte en lille smule vand.
Tag en god håndfuld af massen og rul den ud til en aflang rulle (cirka 3 cm høj). Rul stangen i kokosmel. Du kan også forme dem til små kugler, som du efterfølgende ruller i koksmel.
Sæt dem i køleskab eller fryser natten over.
Smagen kan varieres med carob, lime, mynte, nelliker osv.
http://iform.dk/kost/sunde-opskrifter/frugt-med-chokolade
Håber du kan bruge det og rigtig god jul