Giver barnet mors kærestes efternavn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.697 visninger
9 svar
0 synes godt om
4. december 2010

Anonym trådstarter

Hej

Vi står i en lidt underlig situation.

Min bonus-datter fortæller mig at hun hedder det samme til efternavn som sin bonus-far. Jeg skriver til hendes mor om det nu kan passe? Hun skriver at ja, det er rigtig nok. Hun skriver at hun synes barnet skulle have samme navn som resten af familien (bonus-far og hans familie).

Der er jo også en familie her. Hun får en lillesøster/bror her til sommer. Og hun har bedsteforældre, onkler, faster osv. Jeg har været her fra starten og hun er meget knyttet til mig.

Jeg spørger om det ikke var mere naturligt at hun fik sin fars navn lang til sin forhenværende navn, nu når der var tanker om at ændre hendes navn.

Hun svare at nej, for da overvejelserne om faderens navn var der, var faderen der ikke. (han var 16 år da han blev far, og havde svært ved at accepåtere det, moderen var 24 år) Men han har været far for hendes og passe alt de sidste 4 år, og aldrig forsømt.

Moderens kæreste har kun været en del af barnets liv det sidste år. 

Jeg skriver at jeg synes det er lidt underligt, men at jeg jo ikke kan gøre noget ved det.

En måned forinden skrev hun til os, at hun ville nedlægge krav om at hendes kæreste skulle have min samlever/kærestes datter hvis hun skulle gå hen og dø. Jeg svarede at det var jeg sikker på at faderen ikke ville gå med til.

Føler lidt man mister hendes på en måde når men får saådan en melding.

Vi føler lidt at navneændringen er et skridt på vejen til at hun ønsker at den lille skal adopteres af hendes kæreste. Vi er meget chokerede og min kæreste er ulykkelig over at hans datter skal have en anden mands navn.

Hvad mener i?

Tror i vi kan gøre noget ved det? Er det nødvendigt at gøre noget?

Vil barnet ikke undres når hun bliver ældre?                             Måske hun vil føle vi ikke gad hende, eller endda tro at moderens kæreste er henes far?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2010

SussieThyssen

Anonym skriver:

Hej

Min bonus-datter fortæller mig at hun hedder det samme til efternavn som sin bonus-far. Jeg skriver til hendes mor om det nu kan passe? Hun skriver at ja, det er rigtig nok. Hun skriver at hun synes barnet skulle have samme navn som resten af familien (bonus-far og hans familie).

Der er jo også en familie her. Hun får en lillesøster/bror her til sommer. Og hun har bedsteforældre, onkler, faster osv. Jeg har været her fra starten og hun er meget knyttet til mig.

Jeg spørger om det ikke var mere naturligt at hun fik sin fars navn lang til sin forhenværende navn, nu når der var tanker om at ændre hendes navn.

Hun svare at nej, for da overvejelserne om faderens navn var der, var faderen der ikke. (han var 16 år da han blev far, og havde svært ved at accepåtere det, moderen var 24 år) Men han har været far for hendes og passe alt de sidste 4 år, og aldrig forsømt.

Jeg skriver at jeg synes det er lidt underligt, men at jeg jo ikke kan gøre noget ved det.

En måned forinden skrev hun til os, at hun ville nedlægge krav om at hendes kæreste skulle have min samlever/kærestes datter hvis hun skulle gå hen og dø. Jeg svarede at det var jeg sikker på at faderen ikke ville gå med til.

Vi føler lidt at navneændringen er et skridt på vejen til at hun ønsker at den lille skal adopteres af hendes kæreste. Vi er meget chokerede og min kæreste er ulykkelig over at hans datter skal have en anden mands navn.

Hvad mener i?

Vil barnet ikke undres når hun bliver ældre?                             Måske hun vil føle vi ikke gad hende, eller endda tro at moderens kæreste er henes far?

Jeg synes ikke I skal bruge krudtet på den slags bagateller.
Det er da så inderligt ligegyldigt hvad barnet hedder, hun bor jo hos sin mor som fast base, og hvis hele familien hedder det samme, jamen så er det da også mest logisk at hun hedder det samme som resten af husstanden.
Når hun bliver stor nok til selv at bestemme, kan hun til den tid jo sagtens tage sin fars navn, hvis det er det hun vil.

Men tag det roligt, hvis I har jeres faste samkvem med barnet og holder aftalerne, der er indgået, så kan ingen tage det fra barnets far uanset om moderen så piver, hyler eller står på hovedet.
Din datters far, er din datters far, og det skal der godt nok meget grelle omstandigheder til for at kunne få lavet om fra moderens side.

Kærligst
Sussie

Anmeld

4. december 2010

QueDee

Hej hej,

Ja jeg har også en bonusdatter, der i forbindelse med morens giftemål fik den nye bonusfars navn, så de alle hed det samme på matriklen - det var fint med os.

Så skete der ikke mindre end at moren igen blev skilt, så nu er bonusdatteren den eneste med det efternavn, da hun nu var blevet så gammel at hun ikke havde lyst til at skifte navn igen igen...

Men altså det er jo bare et navn.... ingen grund til at gøre noget stort ud af det.

Knus

Anmeld

4. december 2010

Valle81

Anonym skriver:

Hej

Hvad mener i?

Hejsa,

Meget underlig situation og kan godt forstå jeres følelser og frustrationer.

Men har lige et ?? Har de fælles forældre myndighed?? Hvis ja så er jeg ret sikker på at hun slet ikke kan gøre dette uden faderens samtykke og så kan i klage til statsamtet. Hvis ikke så er detløb nok kørt og det er noget i må lade ligge og når datteren bliver gammelnok til at selv bestemme kan hun jo selv skifte efternavn.

Anmeld

4. december 2010

Valle81

Anonym skriver:

Hej

Hvad mener i?

Mht detmedadoptionen så er det heller ikke noget der bare kan lade sig gøre - fællesforældremyndighed eller ej så er jeg 100% sikker på at den rigtige fader skal opgive sit faderskab helt og aldelsveden underskrift og gennem retten og sådan og så forsvinder samvær osv - så der tror jeg i kan værehelt rolige - det kommer ikke bare til at ske.

Christina

Anmeld

4. december 2010

Wugs

Mht den anden del om at hun vil stille krav om at kæresten skal have barnet hvis der skulle ske hende noget, kan i være ret rolige. Vi har selv undersøgt lignende situation, og det er ifølge den advokat vi talte med sådan at man kan udtrykke ønske om det - men det i sidste ende er statsamtet som afgør en sådan sag, og da barnet jo har en far som er der, så vil det reelt aldrig blive aktuelt.

Anmeld

4. december 2010

Anonym trådstarter

Tusin tak for jeres svar.

Ja, det er jobare et navn, men stadig underligt for ham at hans datter har en andens mands navn.

Men dejligt at ikke mener at han kan adoptere hende. Det er jo det vigtigeste. Vil vil jo ikke af med hende

Moderen har den fulde forældremyndighed. Fordi hun aldrig har været kæreste eller boet med faderen.

Min kæreste har dog valgt at søge halv forældremyndighed nu. Da han føler, hun bliver ved med at overskride hans grænser i forhold til hvordan han synes han datter skal have det.

Det skal lige siges at hun er ligeså meget hos os som hos sin mor. Inden faderen kom ind i billedet boede barnet hos sin mormor mere eller mindre. Derudover har hun været i aflastning. Så alt i alt har faderen været der ligeså meget som moderen.

Tror nu nok han kan få halvdelen af forældremyndigheden selvom han ikke var der det første år, pga hans unge alder.

Hvad tror i?

Anmeld

4. december 2010

Lone Jakobsen

her har mine børn også fået min mands navn. det var i forbindelse med bryllup og baby fødsel.

børn og fædre blev spurgt, og da alle sagde ja, blev det ordnet min mands ex sagde dog nej, men da han alligevel hedder navnet (bare som mellemnavn) var der ikke det store problem i det.

jeg synes ikke der er noget unaturligt i det. men synes dog din kæreste burde være informeret inden.

Anmeld

4. december 2010

Anonym trådstarter

Jeg synes bare når nu hun både er en del af dem og os kunne hun jo have et navn fra dem og et fra os. I stedet for to af deres. Både de og os har to efternavne.

Men ja, hun skulle helt sikkert have fortalt os det, eller informere faderen forinden.

Anmeld

4. december 2010

Pige2009

Anonym skriver:

Tusin tak for jeres svar.

Ja, det er jobare et navn, men stadig underligt for ham at hans datter har en andens mands navn.

Men dejligt at ikke mener at han kan adoptere hende. Det er jo det vigtigeste. Vil vil jo ikke af med hende

Moderen har den fulde forældremyndighed. Fordi hun aldrig har været kæreste eller boet med faderen.

Min kæreste har dog valgt at søge halv forældremyndighed nu. Da han føler, hun bliver ved med at overskride hans grænser i forhold til hvordan han synes han datter skal have det.

Det skal lige siges at hun er ligeså meget hos os som hos sin mor. Inden faderen kom ind i billedet boede barnet hos sin mormor mere eller mindre. Derudover har hun været i aflastning. Så alt i alt har faderen været der ligeså meget som moderen.

Tror nu nok han kan få halvdelen af forældremyndigheden selvom han ikke var der det første år, pga hans unge alder.

Hvad tror i?

Jeg er ret sikker på, at din kæreste har ret gode chancer for at få fælles forældremyndighed og jeg ville klart kontakte SFV for at høre, hvordan I skal forholde jer mht. navneændringen. For nu der er en igangværende sag omkring forældremyndighed, er jeg ikke sikker på, hun sådan uden videre kan ændre navnet. Men alt det ved de på SFV - så jeg synes I skal ringe first thing monday!

Held og lykke med det hele.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.