fuldkornsvaniljekranse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.936 visninger
12 svar
0 synes godt om
1. december 2010

Caroline86

Hej tøser...

Er blevet bedt om at smide min opskrift på vaniljekranse herind, så det gør jeg gerne! Jeg laver dem med økologiske ingredienser, men det kan man jo selv bestemme

300 g sukker

3 vanillestænger

300 g smør

400 g fuldkorns hvedemel

1 æg

40 gram finthakkede mandler

Skrab forsigtigt kornene ud af vanillestængerne og rør kornene godt ud med 2 spsk. sukker.

Tilsæt lidt mere sukker og rør kornene jævnt ud. Bliv ved, til du har hældt alt sukkeret i (på den måde undgår du, at kornene klumper sig sammen i dejen).

Smuldr mel og koldt smør, så det har konsistens som revet parmesan (brug evt. en foodprocessor. hvis du bruger den så put mandlerne med i). 

Rør/ælt alle ingredienser sammen til en homogen dej uden at ælte for meget.

Kom bagepapir på en bageplade.

Kør dejen igennem kødhakkerens sjerneform eller igennem en sprøjtepose med stjernetyl (det kræver en del muller ).

Form små vanillekranse på bagepapiret.

Bag vanillekransene ved 190 C, indtil de er færdige (ca. 12 min).

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. december 2010

Trine89

uuuhm.. de ser gode ud. Tror også Torben og jeg skal have en julehygge dag hvor vi laver små kager og konfekt

Anmeld

1. december 2010

lisbethita

Caroline86 skriver:

Hej tøser...

Er blevet bedt om at smide min opskrift på vaniljekranse herind, så det gør jeg gerne! Jeg laver dem med økologiske ingredienser, men det kan man jo selv bestemme

300 g sukker

3 vanillestænger

300 g smør

400 g fuldkorns hvedemel

1 æg

Skrab forsigtigt kornene ud af vanillestængerne og rør kornene godt ud med 2 spsk. sukker.

Tilsæt lidt mere sukker og rør kornene jævnt ud. Bliv ved, til du har hældt alt sukkeret i (på den måde undgår du, at kornene klumper sig sammen i dejen).

Smuldr mel og koldt smør, så det har konsistens som revet parmesan (brug evt. en foodprocessor. hvis du bruger den så put mandlerne med i). 

Kør dejen igennem kødhakkerens sjerneform eller igennem en sprøjtepose med stjernetyl (det kræver en del muller ).

LÆKKERT!!!!!!!! NAMME NAM!!!!!!!!!!!

Anmeld

1. december 2010

Caroline86

Trine89 skriver:

uuuhm.. de ser gode ud. Tror også Torben og jeg skal have en julehygge dag hvor vi laver små kager og konfekt

det er også bare så hyggeligt

Jeg bliver nok nødt til at lave en røvfuld eller 3 mere af de her inden jul, for de får hurtigt ben at gå på

Anmeld

1. december 2010

Trine89

Caroline86 skriver:

det er også bare så hyggeligt

Jeg bliver nok nødt til at lave en røvfuld eller 3 mere af de her inden jul, for de får hurtigt ben at gå på

jah Vaniliekranse er sku farlige.. 

eller De smager hvertfald godt.. nogen gange for godt   

Anmeld

1. december 2010

Mumto3

Tusinde tak for opskriften!!! Det skal klart prøves!

Med hensyn til at du bager med økologiske ingridienser så vil jeg bare lige sige, at jeg selv kun bruger noget der er økologisk, men min svigermor nogle gange bruger økologisk smør/mel og nogle gange bruger hun alm. -og i følge hende er der stor forskel på det ene og det andet.

Ifølge hende, så kan man mærke tydelig forsket på en dej der er lavet på øko-smør og så på konventionelfremstillet smør . Altså hun taler ikke om at smage forskel, men at der er stor forskel på konsistensen af dejen.

Derudover har hun også erfaring med at mængden af mel der skal bruges er forskellig alt efter om det er almindelig mel eller økologisk mel man bruger. Så man kan ikke bare erstatte det ene med det andet i forholdet 1:1

Som sagt har jeg ikke selv nogen erfaring med det, da jeg udelukkende bruger økologiske ingridienser (og ditto opskrifter). men nu er svigermors erfaringer i hvertfald givet videre.

Anmeld

1. december 2010

Caroline86

Mumto3 skriver:

Tusinde tak for opskriften!!! Det skal klart prøves!

Med hensyn til at du bager med økologiske ingridienser så vil jeg bare lige sige, at jeg selv kun bruger noget der er økologisk, men min svigermor nogle gange bruger økologisk smør/mel og nogle gange bruger hun alm. -og i følge hende er der stor forskel på det ene og det andet.

Ifølge hende, så kan man mærke tydelig forsket på en dej der er lavet på øko-smør og så på konventionelfremstillet smør . Altså hun taler ikke om at smage forskel, men at der er stor forskel på konsistensen af dejen.

Derudover har hun også erfaring med at mængden af mel der skal bruges er forskellig alt efter om det er almindelig mel eller økologisk mel man bruger. Så man kan ikke bare erstatte det ene med det andet i forholdet 1:1

Som sagt har jeg ikke selv nogen erfaring med det, da jeg udelukkende bruger økologiske ingridienser (og ditto opskrifter). men nu er svigermors erfaringer i hvertfald givet videre.

det er altid godt med erfaringer fra andre

Den her dej er RET sej at presse ud af tyllen, men det kan lade sig gøre

Anmeld

1. december 2010

Ranarupta

Hej tøser...

300 g sukker

3 vanillestænger

300 g smør

400 g fuldkorns hvedemel

1 æg

Der var den! Tak

Anmeld

9. december 2011

Caroline86

uhm.. dem her skal jeg lave igen i morgen!

Anmeld

13. december 2011

Maja_4000

Kan man smage at de er "sunde" ? Hehe

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.