Grov bolle opskirft

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.296 visninger
12 svar
0 synes godt om
29. november 2010

ulleby

Hej,

Er der nogen der ligger inde med en lækker opskrift på nogle grov boller - helst ikke nogen der er tørre efter 2 dage i skabet, for så hurtig er vi ikke til at spise dem

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. november 2010

SHERO

Jeg plejer at lave dem her, de er SUPER lækre, og de absolute letteste i verden...

kornkammerets grov hvede blanding, 1 liter lunken vand, 15-20 g gær, og lidt alm. hvedemel...

det hele blandes bare sammen evt. i røremaskine til det har tandpasta agtig konsistens, så ellers bare i køleskabet min. 12 timer.. Kan holde sig i 5 dage, så man kan tage lidt hver dag eller bage dem alle samme på en gang... bages ved 225grader ca. 15-20 min...

tages bare op af skålen med en spiseske, så man har aldrig dej fingre.. Lækre koldhævet "seje" grovboller

Anmeld

29. november 2010

ulleby

Tullen85 skriver:

Jeg plejer at lave dem her, de er SUPER lækre, og de absolute letteste i verden...

kornkammerets grov hvede blanding, 1 liter lunken vand, 15-20 g gær, og lidt alm. hvedemel...

det hele blandes bare sammen evt. i røremaskine til det har tandpasta agtig konsistens, så ellers bare i køleskabet min. 12 timer.. Kan holde sig i 5 dage, så man kan tage lidt hver dag eller bage dem alle samme på en gang... bages ved 225grader ca. 15-20 min...

tages bare op af skålen med en spiseske, så man har aldrig dej fingre.. Lækre koldhævet "seje" grovboller

De lyder lækre og hvis man bage dem alle på engang forbliver de "smusi" og ikke til en sten?

Tak

Anmeld

29. november 2010

mariamiss6

Hmmm altså, man kan jo bare proppe i hvad man synes, og så bruge lidt mindre mel, eller tilføje ekstra væde

ca. 10 boller

1 pk gær
3 dl vand
1 dl olie
1 tsk salt
3 spsk sukker
Mel efter behov.....
Her tilsætter jeg så
½ liter koldskål
græskarkerner
havregryn -
det giver ca. en dobbelt portion boller, og hvis du bager dem sådan at de kun liiiiige er færdige, så er de altså virkelig lækre, og mætter meget, jo flere havregryn, jo tungere bolle (synes jeg)

Gær opløses i det lunkne vand, og resten tilsættes - melet til sidst

hæver 30 minutter
formes og hæver så 15 minutter
bages på ca. 200* varmluftovn
ca. 15-20 minutter (jeg gav altså kun mine 15 minutter, og de var tæt på at blive kedelige, så hold nu godt øje )

Og de holder sig fint i en pose synes jeg....

Jeg fryser dem også ned, 4 i en pose, og når jeg har tøet dem op, så får de lige et skvæt vand på toppen, og en kort tur i ovnen, så er de som nybagte igen :D

Vandet på toppen er vigtigt for at skorpen ikke bliver hård

De bliver do gmeget gummiagtige hvis du vælger at varme dem i microovnen... SKAL man skynde sig, skal man tø dem bare lidt, og SÅ en tur i oven MED vand på toppen... OG er du nødt til både at tø og varme dem i microen, så skal de bestemt spises det sekund de kommer ud der fra  

Men er det ikke sådan med alt brød?????

Anmeld

29. november 2010

ulleby

mariamiss6 skriver:

Hmmm altså, man kan jo bare proppe i hvad man synes, og så bruge lidt mindre mel, eller tilføje ekstra væde

ca. 10 boller

1 pk gær
3 dl vand
1 dl olie
1 tsk salt
3 spsk sukker
Mel efter behov.....
Her tilsætter jeg så
½ liter koldskål
græskarkerner
havregryn -
det giver ca. en dobbelt portion boller, og hvis du bager dem sådan at de kun liiiiige er færdige, så er de altså virkelig lækre, og mætter meget, jo flere havregryn, jo tungere bolle (synes jeg)

Gær opløses i det lunkne vand, og resten tilsættes - melet til sidst

hæver 30 minutter
formes og hæver så 15 minutter
bages på ca. 200* varmluftovn
ca. 15-20 minutter (jeg gav altså kun mine 15 minutter, og de var tæt på at blive kedelige, så hold nu godt øje )

Og de holder sig fint i en pose synes jeg....

Jeg fryser dem også ned, 4 i en pose, og når jeg har tøet dem op, så får de lige et skvæt vand på toppen, og en kort tur i ovnen, så er de som nybagte igen

Vandet på toppen er vigtigt for at skorpen ikke bliver hård

De bliver do gmeget gummiagtige hvis du vælger at varme dem i microovnen... SKAL man skynde sig, skal man tø dem bare lidt, og SÅ en tur i oven MED vand på toppen... OG er du nødt til både at tø og varme dem i microen, så skal de bestemt spises det sekund de kommer ud der fra  

Men er det ikke sådan med alt brød?????

Den opskrift lyder også lækker - dem må jeg hellere prøve. Men hvor filan kan man få koldskål nu?

Takker for idn assistance

Anmeld

29. november 2010

SHERO

ulleby skriver:

De lyder lækre og hvis man bage dem alle på engang forbliver de "smusi" og ikke til en sten?

Tak

Jeg synes i hvert fald de er gode et par dage efter, men de er jo ikke så luftige som ikke koldhævet boller... :-)

Anmeld

29. november 2010

mariamiss6

ulleby skriver:

Den opskrift lyder også lækker - dem må jeg hellere prøve. Men hvor filan kan man få koldskål nu?

Takker for idn assistance

Ork koldskål kan du få hele året, i køledisken ved mælken... i hvert fald hos coop danmark....

Jeg bruger den i den gule kvadratiske karton, der findes en fra arla, og så en magen til fra coop Xtra....

Anmeld

30. november 2010

ulleby

mariamiss6 skriver:

Ork koldskål kan du få hele året, i køledisken ved mælken... i hvert fald hos coop danmark....

Jeg bruger den i den gule kvadratiske karton, der findes en fra arla, og så en magen til fra coop Xtra....

Tror jeg skal finde en større coop biks en den i vores mini by

Tak for dit fif

Anmeld

30. november 2010

mariamiss6

ulleby skriver:

Tror jeg skal finde en større coop biks en den i vores mini by

Tak for dit fif

Næh min var bare dagli' brugsen, så de burde da have dem hos jer også... Men altså, du kan jo også bare tage den koldskål du kan lide, eller kærnemælk for eksempel... går jeg da ud fra hehe...

Anmeld

1. december 2010

ulleby

Har tjekket og nix vores daglig brugs er for lille Ja kærnemælk det burde virke - det gør da alt muligt andet bagning lækkert

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.