Er det bare mig? (at gå over tid: vil ikke!)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

427 visninger
4 svar
0 synes godt om
28. november 2010

Frk. Himmelblå

Kære alle

Hermed følger et "er det bare mig"-indlæg.

Jeg er gravid (36+4) og alt er vel. Men en ting fylder i mine tanker. Jeg VIL IKKE gå (meget) over tid.

Jeg har hørt om foruroligende mange, der har mistet i forbindelse med at gå fulde 42 uger +. Og jeg ved, at i mange andre (vestlige) lande, kunne man aldrig drømme om at lade gravide gå så længe. Hertil kommer, at jeg kender en sygeplejerske, som arbejder på neonathal-afd., og hun siger, at hun til enhver tid ville foretrække at føde sine børn i uge 36 fremfor uge 43. For der optræder oftest svære komplikationer/dødsfald hos sidstnævnte gruppe...

Nu har jeg aftalt med min JM, at jeg ikke behøver gå mere end max en uge over tid, hvis jeg fortsat har det sådan til den tid (og altså endnu ikke har født).

Men hvad synes I? Er jeg hys? Er der noget, jeg overser?

Hvordan har i det selv med emnet?

Mange kærlige hilsner

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. november 2010

Mullebergen

Jeg synes du er lidt hys, ja 

Det er bedst for dit barn at komme ud når det er klar til det og ikke fordi du ikke vil gå over tid.

Jeg har selv født mit første barn 6 uger for tidligt og det er bestemt ikke sjovt!

Da jeg så blev gravid med min datter, ville jeg 100 gange hellere føde 14 dage over tid og selv gå i gang (drømmesenarie) men ak, jeg fødte 36+6 ved igangsættelse 

Anmeld

28. november 2010

Frk. Himmelblå

MatildeS skriver:

Jeg synes du er lidt hys, ja 

Det er bedst for dit barn at komme ud når det er klar til det og ikke fordi du ikke vil gå over tid.

Jeg har selv født mit første barn 6 uger for tidligt og det er bestemt ikke sjovt!

Da jeg så blev gravid med min datter, ville jeg 100 gange hellere føde 14 dage over tid og selv gå i gang (drømmesenarie) men ak, jeg fødte 36+6 ved igangsættelse 

Kan godt forstå dig. Jeg ønsker bestemt heller ikke at føde for tidligt.

Jeg tænker mere, at jeg i uge 42 ville være totalt hys hver gang den lille var stille, fordi jeg har hørt om mange, der ganske enkelt er døde i løbet af den sidste uge. Og man hører om moderkager, der sætter ud/Børn der taber sig den sidste uge/Børn der fødes med helt udtørret hud osv. osv.

Jeg fødte min datter lige til termin, så det var perfekt. Og da havde jeg ikke hørt alle skrækhistorierne, så var ikke bekymret for at gå over tid. Men det er jeg altså nu.... Øv.

Anmeld

29. november 2010

piadas

Hmmm, jeg tror, at hvis nu jeg havde født i f.eks. uge 37 de første to gange og så 3. gang gik to uger over, ville jeg blive nervøs. Nu kan jeg kun snakke for mig selv, men jeg fødte 42+5 første gang ved KS efter igangsættelse. Anden gang fik jeg veer, da jeg var 42+0 og fødte 42+1. Mine børn fejlede ingenting og var heller ikke specielt store i forhold til hvor lang tid, jeg var gået over (3880 og 4020 g).

Jeg tror måske nogle bare er "hurtige" til at lave børn, mens andre kvinder er langsomme, hvis man kan sige det sådan! Jeg ved ikke, om det helt giver mening, men hvis man tager mig selv som eksempel var jeg denne gang oprindeligt sat til d. 30. januar 2011. Ved NF-scanningen blev den rykket til d. 1. februar. Da jeg så kom til MD-scanningen sagde hun, at efter målene burde min termin være d. 2. februar. Dvs. den burde rykkes endnu en dag - hun gjorde det dog ikke, for man fastholder åbenbart terminsdatoen fra NF. Hvis min krop så hele tiden er lidt langsommere til at bage barnet færdigt end de 40 uger, er det klart, at jeg vil komme til at gå over. Hvilket jeg forøvrigt også forventer denne gang, da jeg jo plejer at gøre det...

Jeg har en veninde, som fødte præcis tre uger før termin første gang og næsten fem uger før termin anden gang. Hendes børn fejlede ingenting. Selv anden gang, hvor det jo var en måned for tidligt, havde hendes søn hverken brug for ilt eller noget som helst, så hun er nok bare hurtig til at ruge børn!!!

Jeg ved ikke, om det giver mening, men det er min teori!

Det er selvfølgelig klart, at man skal være opmærksom på, at moderkagen kan sætte ud osv. Jeg spurgte sidst jeg var til jordemoder, og da fortalte hun, at man bliver scannet hver anden dag, når man er gået 14 dage over, hvis man vælger ikke at blive sat i gang. Så jeg tror da, man bliver rigtig godt holdt øje med! Jeg overvejer nemlig ikke at blive sat i gang, hvis jeg går 14 dage over og vente på at fødslen går i gang af sig selv, da jeg tror på, at det er bedst.

Jeg sender lige lidt vestøv i din retning, som du kan bruge om en uges tid! Så håber jeg, at du får dit ønske opfyldt om ikke at gå over tid, så du slipper for bekymringerne!

Anmeld

29. november 2010

Frk. Himmelblå

piadas skriver:

Hmmm, jeg tror, at hvis nu jeg havde født i f.eks. uge 37 de første to gange og så 3. gang gik to uger over, ville jeg blive nervøs. Nu kan jeg kun snakke for mig selv, men jeg fødte 42+5 første gang ved KS efter igangsættelse. Anden gang fik jeg veer, da jeg var 42+0 og fødte 42+1. Mine børn fejlede ingenting og var heller ikke specielt store i forhold til hvor lang tid, jeg var gået over (3880 og 4020 g).

Jeg tror måske nogle bare er "hurtige" til at lave børn, mens andre kvinder er langsomme, hvis man kan sige det sådan! Jeg ved ikke, om det helt giver mening, men hvis man tager mig selv som eksempel var jeg denne gang oprindeligt sat til d. 30. januar 2011. Ved NF-scanningen blev den rykket til d. 1. februar. Da jeg så kom til MD-scanningen sagde hun, at efter målene burde min termin være d. 2. februar. Dvs. den burde rykkes endnu en dag - hun gjorde det dog ikke, for man fastholder åbenbart terminsdatoen fra NF. Hvis min krop så hele tiden er lidt langsommere til at bage barnet færdigt end de 40 uger, er det klart, at jeg vil komme til at gå over. Hvilket jeg forøvrigt også forventer denne gang, da jeg jo plejer at gøre det...

Jeg har en veninde, som fødte præcis tre uger før termin første gang og næsten fem uger før termin anden gang. Hendes børn fejlede ingenting. Selv anden gang, hvor det jo var en måned for tidligt, havde hendes søn hverken brug for ilt eller noget som helst, så hun er nok bare hurtig til at ruge børn!!!

Jeg ved ikke, om det giver mening, men det er min teori!

Det er selvfølgelig klart, at man skal være opmærksom på, at moderkagen kan sætte ud osv. Jeg spurgte sidst jeg var til jordemoder, og da fortalte hun, at man bliver scannet hver anden dag, når man er gået 14 dage over, hvis man vælger ikke at blive sat i gang. Så jeg tror da, man bliver rigtig godt holdt øje med! Jeg overvejer nemlig ikke at blive sat i gang, hvis jeg går 14 dage over og vente på at fødslen går i gang af sig selv, da jeg tror på, at det er bedst.

Jeg sender lige lidt vestøv i din retning, som du kan bruge om en uges tid! Så håber jeg, at du får dit ønske opfyldt om ikke at gå over tid, så du slipper for bekymringerne!

Tusind tak for svar.

Jeg har også hørt om familier, hvor kvinderne bare pr def føder for tidligt eller for sent. Så tror, du har ret i din teori

Jeg håber meget, at jeg kommer til at føde lige til termin ligesom sidst. Har egentlig slet ikke lyst til igangsættelse, da jeg også tror, at det er bedst, hvis en fødsel kan starte af sig selv. Men ved altså ikke, om jeg kan undertrygge min frygt, hvis det er. Nu må vi se. Der er jo heller ingen grund til at gå og bekymre sig om noget, man alligevel ikke kan styre.

Igen: Tak for dit svar.

Kh og 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.