Hmmm, jeg tror, at hvis nu jeg havde født i f.eks. uge 37 de første to gange og så 3. gang gik to uger over, ville jeg blive nervøs. Nu kan jeg kun snakke for mig selv, men jeg fødte 42+5 første gang ved KS efter igangsættelse. Anden gang fik jeg veer, da jeg var 42+0 og fødte 42+1. Mine børn fejlede ingenting og var heller ikke specielt store i forhold til hvor lang tid, jeg var gået over (3880 og 4020 g).
Jeg tror måske nogle bare er "hurtige" til at lave børn, mens andre kvinder er langsomme, hvis man kan sige det sådan! Jeg ved ikke, om det helt giver mening, men hvis man tager mig selv som eksempel var jeg denne gang oprindeligt sat til d. 30. januar 2011. Ved NF-scanningen blev den rykket til d. 1. februar. Da jeg så kom til MD-scanningen sagde hun, at efter målene burde min termin være d. 2. februar. Dvs. den burde rykkes endnu en dag - hun gjorde det dog ikke, for man fastholder åbenbart terminsdatoen fra NF. Hvis min krop så hele tiden er lidt langsommere til at bage barnet færdigt end de 40 uger, er det klart, at jeg vil komme til at gå over. Hvilket jeg forøvrigt også forventer denne gang, da jeg jo plejer at gøre det...
Jeg har en veninde, som fødte præcis tre uger før termin første gang og næsten fem uger før termin anden gang. Hendes børn fejlede ingenting. Selv anden gang, hvor det jo var en måned for tidligt, havde hendes søn hverken brug for ilt eller noget som helst, så hun er nok bare hurtig til at ruge børn!!!

Jeg ved ikke, om det giver mening, men det er min teori!
Det er selvfølgelig klart, at man skal være opmærksom på, at moderkagen kan sætte ud osv. Jeg spurgte sidst jeg var til jordemoder, og da fortalte hun, at man bliver scannet hver anden dag, når man er gået 14 dage over, hvis man vælger ikke at blive sat i gang. Så jeg tror da, man bliver rigtig godt holdt øje med! Jeg overvejer nemlig ikke at blive sat i gang, hvis jeg går 14 dage over og vente på at fødslen går i gang af sig selv, da jeg tror på, at det er bedst.
Jeg sender lige lidt vestøv i din retning, som du kan bruge om en uges tid! Så håber jeg, at du får dit ønske opfyldt om ikke at gå over tid, så du slipper for bekymringerne!