Har i overvejet det med stamceller?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

618 visninger
7 svar
0 synes godt om
27. november 2010

Multebær

Hej piger jeg ved ikke om det har været diskuteret før. I så fald undskyld for spam. Jeg tænker en del over om jeg skal bede om at få taget stamceller ved fødslen 

http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/graviditet-og-foedsel/den-nybagte-mor/stamceller/

Er der nogen der gå med samme tanker og måske ved hvad det koster.

Vi vil selfølgelig det bedste for vores børn og det lover jo meget godt, men der er jo også for os almindelige mennesker noget økonomi at forholde sig til. 

Håber i har nogle gode overvejelser jeg må høre. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. november 2010

Marco2

Ja, vi havde det oppe til overvejelse, men da vi læste om det fandt vi ud af at det ikke rigtigt kan bruges til noget og at man ligeså godt kan få stamceller fra en anden end fra én selv.

Sakset fra nettet:

Sandsynligheden for at
a) dit ufødte barn kommer til at fejle noget, som kan kureres med stamcelleterapi
b) at evt. nedfrosne stamceller kan bruges til dette i fremtiden 
c) at andre udifferentierede stamceller fra individet eller fra andre individer IKKE kan bruges i stedet

er usandsynlig lille

En ping fra Rigshospitalet sammenlignende for et par år siden, det at få opbevaret stamceller, med det at købe jord på månen. Gevinsten var potentielt stor, men sandsynligheden for, at den kommer til udbetaling er uendeligt lille.

Anmeld

27. november 2010

Multebær

Marco2 skriver:

Ja, vi havde det oppe til overvejelse, men da vi læste om det fandt vi ud af at det ikke rigtigt kan bruges til noget og at man ligeså godt kan få stamceller fra en anden end fra én selv.

Sakset fra nettet:

Sandsynligheden for at
a) dit ufødte barn kommer til at fejle noget, som kan kureres med stamcelleterapi
b) at evt. nedfrosne stamceller kan bruges til dette i fremtiden 
c) at andre udifferentierede stamceller fra individet eller fra andre individer IKKE kan bruges i stedet

er usandsynlig lille

En ping fra Rigshospitalet sammenlignende for et par år siden, det at få opbevaret stamceller, med det at købe jord på månen. Gevinsten var potentielt stor, men sandsynligheden for, at den kommer til udbetaling er uendeligt lille.

Super godt med dit indspark Marco - så vil jeg ikke bekymre mig om det. Læste også at stamcellebanken vil have 18.000 kr for opbevaring til det fyldte 18. år og udlevering af "egne" celler kun er grtis ved sygdom. Hvis man bare vil have dem udleveret uden dokumenteret sygdom koster det 2.900 kr - det lyder for mig som bondefangeri. 

Derudover læste jeg at flere at stamcellebankerne har fået påtale fra forbrugerstyrelsen pga. falsk markedsføring 

Summa summarum jeg dropper det. 

Tak for svaret Marco det er dejlig lige at vende spørgsmålet med andre

Anmeld

27. november 2010

Moaaar <3

Det var jeg slet ikke klar over... så blev man det kloger iaften.
Har ikke haft overskud til at sætte mig ind i det.. men efter have læst denne trod ved jeg da helt klart at det er noget vi ikke vil indvistere i.

Anmeld

27. november 2010

IAH

Hej piger jeg ved ikke om det har været diskuteret før. I så fald undskyld for spam. Jeg tænker en del over om jeg skal bede om at få taget stamceller ved fødslen 

http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/graviditet-og-foedsel/den-nybagte-mor/stamceller/

Vi vil selfølgelig det bedste for vores børn og det lover jo meget godt, men der er jo også for os almindelige mennesker noget økonomi at forholde sig til. 

Hej hej

Ja, vi har hele tiden været sikre på at vi vil have taget stamceller ud. Jeg har sclerose og her er forskningen meget fokuseret på stamceller, men jeg forstår udmærket godt at I vælger det fra. Det er noget undeligt flyvsk noget. Det er en kæmpe udgift også, selvfølgelig. 

Vi har også overvejet det danske firma, men da vi besøgte dem til en "reklamedag", åbnede de for køleskabet med stamcellerne. Det var overhovedet ikke nødvendigt at gøre og jeg blev meget provokeret af det. Det er jo for flere hundrede tusinde kroner stamceller, der ligger derinde. Og mange af dem, der har fået taget stamceller går jo og håber på at der måske kan komme en kur til en arvelig lidelse, de selv går rundt med. Så hvis cellerne bliver beskadiget af det, er det jo hamrende uprofessionelt! Den slags skal bare ikke ske, når opbevaringen koster 18.000!

Vi har derfor valgt selv at udtage stamcellerne efter fødslen og sende dem til det firma, der hedder Cryocare. Her bliver stamcellerne opbevaret hemmeligt og topsikret i Belgien, lidt ligesom i en alm. bank.

Det bliver enten min mand eller en sygeplejerske studerende, der sørger for at tappe navlestrengen. Derefter skal den sendes afsted i en sikret kølebox. Det er også billigere end i DK og stamcelleposen er bedre og mere avanceret, end den danske. 

Knus

Anmeld

28. november 2010

Multebær

IAH skriver:

Hej hej

Ja, vi har hele tiden været sikre på at vi vil have taget stamceller ud. Jeg har sclerose og her er forskningen meget fokuseret på stamceller, men jeg forstår udmærket godt at I vælger det fra. Det er noget undeligt flyvsk noget. Det er en kæmpe udgift også, selvfølgelig. 

Vi har også overvejet det danske firma, men da vi besøgte dem til en "reklamedag", åbnede de for køleskabet med stamcellerne. Det var overhovedet ikke nødvendigt at gøre og jeg blev meget provokeret af det. Det er jo for flere hundrede tusinde kroner stamceller, der ligger derinde. Og mange af dem, der har fået taget stamceller går jo og håber på at der måske kan komme en kur til en arvelig lidelse, de selv går rundt med. Så hvis cellerne bliver beskadiget af det, er det jo hamrende uprofessionelt! Den slags skal bare ikke ske, når opbevaringen koster 18.000!

Vi har derfor valgt selv at udtage stamcellerne efter fødslen og sende dem til det firma, der hedder Cryocare. Her bliver stamcellerne opbevaret hemmeligt og topsikret i Belgien, lidt ligesom i en alm. bank.

Det bliver enten min mand eller en sygeplejerske studerende, der sørger for at tappe navlestrengen. Derefter skal den sendes afsted i en sikret kølebox. Det er også billigere end i DK og stamcelleposen er bedre og mere avanceret, end den danske. 

Knus

Jeg kan godt forstå i gør det når der nu er en specielt grund til det IAH. 

For mit vedkommende hæfter jeg mig dog mest ved at Marco skriver at der er lille chance for at netop egne stamceller skulle være eneste løsning og at andre menneskers stamceller ikke vil være et match i tilfælde af alvorlig sygdom.

Anmeld

28. november 2010

IAH

Multebær skriver:

Jeg kan godt forstå i gør det når der nu er en specielt grund til det IAH. 

For mit vedkommende hæfter jeg mig dog mest ved at Marco skriver at der er lille chance for at netop egne stamceller skulle være eneste løsning og at andre menneskers stamceller ikke vil være et match i tilfælde af alvorlig sygdom.

Hej igen

Jeg forstår godt at du fravælger, virkelig. Jeg ville heller ikke vælge det, hvis ikke der var alvorlig arvelig sygdom i familien.

Meldingerne fra lægeverdenen er sindssygt blandede. Jeg har selv fået udtalelser både for og imod fra læger på forsk. hospitaler. En gruppe af læger mener (som Marco), at det bliver helt usandsynligt at det kan blive relevant, en anden gruppe læger nægter at udtale sig om det, mens den tredje gruppe synes jeg bør gøre det fordi sclerose er arveligt og stamcelleforskning -og behandling allerede bliver brugt. Det deler virkelig vandene og andre lande er milevidt længere end her i DK, når det gælder stamcelleterapi. 

Så vi har valgt stamceller fordi jeg ikke vil stå en dag og mangle dem, og så fordi vi har pengene til det. Og nu, hvor vi har besluttet os er det ret rart for så har vi ligesom gjort hvad vi kunne for at forebygge.

Hav en dejlig dag i sneen.

Anmeld

28. november 2010

karina pigen

Multebær skriver:

jeg ville gerne.. men vi har simpelhen ik råd til at gøre det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.