frokostordning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

669 visninger
8 svar
0 synes godt om
25. november 2010

Kaufie

Er der frokostordning i jeres børnehaver?

Hvis ja, fungerer det så upåklageligt?

Vi har netop fået brev om, at der indføres obligatorisk frokostordning i Williams børnehave fra 1/8-2011. Det kommer ikke som den store overraskelse, da Claus sidder i forældrebestyrelsen og var fortaler for ordningen. Primært fordi det er egenproduktion - dvs der er en ansat til at lave maden på stedet og børnene inddrages i arbejdet. Hvis der var tale om kommunal catering var jeg ikke så glad for ideen.

William er fhv kræsen - og temmelig svær at lave madpakke til - ihvert fald en han gider at spise - så derfor ser vi det som en fordel, at han fra næste sommerferie "bare har at indordne sig", hvilket jeg tror er nemmere at gennemføre i børnehaven, hvor hans venner jo spiser det samme mad.  

Det koster - og til den tid har vi forhåbentlig også lillesøster i vuggestue samme sted - men jeg tror på det er en udgift vi kan sætte i forhold til bekvemmeligheden i ikke at skulle smøre madpakker til ungerne for derefter senere at smide 1/2 ud igen.

Hvad er jeres mening om frokostordning?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2010

Anja

Der er tale om at indføre frokostordning, hvor Elias går, men regner med at det bliver nedstemt.

Der skal være mere end 50% der stemmer imod, så "slipper" vi for ordningen. Det er nemlig ikke sådan en lækker ordning, som du beskriver, her er det madpakker, der smøres i et storkøkken og der er så varmmad én gang om ugen. Synes IKKE det lyder lækkert og dertil koster det 600kr og det er KUN frokost. Jeg kan smøre mange lækre madpakker som jeg VED Elias vil spise for 600kr på en mdr.

Vi stemmer i al fald nej, og da jeg kun har talt med andre forældre, der også stemmer imod, så håber jeg og krydser fingre for at mere end 50% gør det.

Anmeld

25. november 2010

Kaufie

Det kan jeg godt forstå Anja. Under de vilkår havde vi heller ikke bakket op om det.

Hos os er det forældrebestyrelsen alene, der har taget beslutningen - forældrene er ikke blevet spurgt, så det er spændende om det giver ballade....

Taksten er 670/md for vuggestuebørn og 460+71 (de 71 betaler vi pt for eftermiddagsfrugt/brød) for børnehavebørn - og så er der tale om fuld forplejning med alt fra morgenmad for de børn, der kommer tidligt til eftermiddagsmad.

Der nævnes ikke noget om at der er varm mad hver dag, men man "vil følge kommunens retningslinier omkring kvalitet og variation, en grad af økologi samt sundhed og tilsætningsstoffer.

Anmeld

25. november 2010

linemus

Det lyder rigtig godt, at I kan få en ordning, hvor maden bliver lavet i børnehaven, og børnene kan deltage i madlavningen. I det tilfælde ville vi måske også have stemt for.

Desværre ville løsningen her være mad, der blev bragt 2 gange om ugen (kun 2!), dvs. færdigsmurte madder, der i værste fald skulle vente i køleskabet i to dage, før de blev spist - pga. et lille køkken der ikke egner sig til madlavning efter reglerne Jeg laver i hvert fald betydeligt bedre madpakker til lagt færre kr og så er de endda forholdsvis friske.

Så vi - forældrerådet - har enstemmigt sat os imod. Heldigt at vi endelig har noget at skulle have sagt. Det var jo ikke sådan de først spillede det ud i 2009.

- Line

Anmeld

25. november 2010

Plysbjørnen

Her har det været til første afstemning ved ALLE forældrepar i børnehaven. Og vi har stemt nej, og det mente pædagogerne de fleste forældre gjorde.

For uanset hvad det er for noget mad de får serveret der over, så er jeg sikker på at min hjemmesmurte madpakke er bedre, efter som jeg ved hvad barnet kan lide og ikke lide.

Og ærligt så kan jeg ikke se den helt store grund til at børnene skal have varmt mad 2 gange om dagen.

Anmeld

26. november 2010

Monica

Jeg synes at det er for dyrt... Helt ærligt... I vores børnehave har de heldigvis stemt nej. Det ville koste 600-700 kr - DET er mange penge på et år... Det kan jeg smøre mange gode sunde madpakker for!!! Og efter hvad jeg har læst om hele denne sag så må børnene IKKE være med til at lave maden. Det er pga hygiejne. Alle der står i et køkken skal have et hygiejnebevis - når der skal tilberedes mad til andre/stor køkken...

Moni

Anmeld

26. november 2010

Marco2

Vi har frokostordnin i Emsens inst. Det blev obligatorisk sidste år fordi Louise Gade absolut skulle nå at sætte sit fingeraftryk på et eller andet i hendes sidste periode som rådmand for børn og unge. Så det blev at hun tvang ordningen igennem her i Århus før den blev obligatorisk over hele landet. Og nu er ordningen så blevet frivillig så det var jo super at hun havde så travlt. 

Når det så er sagt har vi fået stablet en super god ordning sammen i Emsens inst. Vi ville helst at vi selv skulle lave maden, men da den kære Louise ikke gav penge til renovering/etablering af køkkener vurderede vi at det blev for dyr en løsning for inst. Hvis der skulle hives penge til det blev det jo personaletimer der skull skæres væk og det ville vi ikke.

Nå, men tilbage til emnet Vi fik lavet en ordning med det lokale lokalcenter, som laver det lækreste mad. Når de er færdige med maden bliver det med kurer kørt til inst så ungerne får varm mad hver dag … næsten. Der er en suppe/grød dag, fiskedag, pålægsdag, køddag og den sidste kan jeg ikek huske hvad er... Vi får sendt madplan ud hver måned og det er virkelig gode ting de får. Og så er der altid gnavegrønt samt boller med hver dag. 

Vi skal stemme om vi ønsker at fortsætte frokostordningen her den 13. dec og jeg vil helt sikkert stemme for.

Synes der er et supergodt socialt aspekt i at de får den sammen mad. Og ordningen er jo også lavet for at tilgodese de børn som måske ikke har forældre med det store overskud. De børn som får en elendig madpakke med. På den her måde sikre man at alle børn får ihvertfald ét godt, nærende måltid om dagen. 

Ordningen koster 500,- mener jeg. Er godt klar over at jeg som "overskuds"-mor kan lave en ligeså god madpakke til Emily, men så mangler det sociale aspekt, smagsoplevelserne ved at smage noget vi måske ikke får hjemme samt hjælper de børn hvis forældre ikke går så meget op i det med sund mad … eller måske ikke har overskuddet/ressourcerne til det.

AG - FOR frokostordningen i Emsens inst

Anmeld

26. november 2010

Kaufie

Vores køkken bliver renoveret - og vi har allerede en dame, der står for maden til vs-børnene - hun bliver så tilbudt flere timer, så derfor går der ikke timer fra de eksisterende pædagoger. Der er to af pæd. som har hygiejne-kursus-ting, således at de kan tage over ved evt fridage/sygdom.

Jeg synes også det er mange penge - og kan også selv lave gode og sunde madpakker for mindre. For mig er problemet bare at knægten er kræsen (sandsynligvis vores egen fejl, fordi han i en periode ikke ville spise ret meget, så derfor fik han som regel det han kunne lide =rugbrød med leverposteg eller torskerogn...nix weiter) Så selvom jeg forsøger at putte spændende ting i madpakken, fx frikadeller eller fiskefilet, som han sagtens kan spise til aftensmad, så er der bare ikke andet end "det sikre" der bliver spist. Og ja, det er måske "bare" at tage kampen op og kun putte "de andre" ting i madpakken - men jeg kan simpelthen ikke have, at madpakken kommer hel hjem igen - og knægten så er dødsulten.....og sur....

Så derfor er madordningen mit håb om at få en lidt mere varieret kost i knægten..... Og det er jeg faktisk villig til at betale en del for......

Anmeld

26. november 2010

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Vores bestyrelse har heldigvis fravalgt frokostordning. Hedigvis fordi:

Ringsted Kommune har valgt at alle institutioner skal have smør-selv-mad og LEJLIGHEDSVISE lune retter. Dvs. at ungerne skal have stort set samme slags mad, som de i forvejen har med i madpakken i forvejen, og at der skal tages pædagogtimer i brug for at få klargjort maden hver dag. Pt. er normeringen 12,1 barn pr. voksen (en normering, der er helt grotesk, når man tænker på, at DPU har forsket i det, og finder en normering på mere end 8 for skadeligt for børnene). På min datters stue er de 25 børn - der er 2 voksne, når alle ungerne er der. Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan det vil være, hvis der skal tages pædagogtimer til madsmørring-

Madsmørringen vil til hver en tid gå forud for alle andre aktiviteter i huset, og derfor vil der være endnu ringere fleksibilitet i hverdagen, hvis der er sygt personale.

Denne ordning vil koste os 575 kr. hver måned - og når man tænker på, at maden vil være præcis den samme, som allerede findes i madkasserne, så er det slet slet ikke attraktivt for os. Ville dog elske, hvis der kunne laves en ordning a la nogle af de positive jeg kan læse om her. De ville også have min støtte.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.