"Tilskud under graviditet"
Hej Lena. Jeg har netop fået positiv graviditetstest, er i 4 uge + 4 vist nok. Jeg er begyndt med folinsyre for noget tid siden, da jeg havde på fornemmelsen, at jeg var gravid. Jeg vil gerne starte med D-vitamin også, men der står på de fleste pilleglas, at man ikke skal tage dem, som gravid, før man har konsulteret læge/sundhedsplejerske. Er det virkeligt nødvendigt? Så er jeg halvt vegetar, da jeg spiser fisk ind imellem, og mit spørgsmål går på, hvad jeg evt. bør tage af tilskud? Jeg føler ikke selv, at jeg mangler noget, da jeg spiser meget varieret, også ost, æg og mælk.
Venlig hilsen fiskespiseren
Lenas svar
Kære fiskespiser
Tillykke med din graviditet og undskyld det sene svar.
D-vitamin kan ophobe sig og derfor skal man passe på. Når det er sagt så mangler stort set alle danskere D-vitamin og jeg ville ikke være bange for at spise dem. Hvis du holder dig til 10 mcg så er du på den sikre side. Du kan få en blodprøve hos lægen der viser om du mangler D-vitamin.
Udover at spise sundt og varieret vil jeg samtidig indtage;
1 omnimin og 1 Stærk B-kompleks. Når du skal spise jern skal det helst være organisk bundet.
Hvis der opstår meget kvalme kan det være mangel på B6, Magnesium (i citrat form) og zink.
De gode fedtsyre som fede fisk, avocado, koldpresset olier, nødder, frø og kerner er også vigtigt.
Husk at hvis du ikke spiser fisk eller æg til et måltid at tjekke ang. prteinkomplementering så du får de aminosyrer du har brug for til alle måltider ;-)
De bedste hilsner
Lena Bæk-Madse
total-sundhed
Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.
Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk
Anmeld