Eksperthjælp: alt mellem himmel og jord..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

736 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. november 2010

Lena Bæk-Madsen

"alt mellem himmel og jord.."

Hejsa,

Jeg er en ung pige på 21 år, der sammen med min kæreste har taget den store beslutning at blive forældre, og det glæder vi os til. Der kan naturligvis gå længe, da jeg først i går er stoppet med p-piller, men jeg har alligevel et par spørgsmål angående kost og motion.

Jeg har været i gang med at tabe mig siden foråret, og har smidt ca. 25 kilo. Jeg har omkring 5 kilo til målet, og jeg er i tvivl om, om jeg må spise en diæt på ca. 1400 kalorier om dagen + motion, når jeg forsøger at blive gravid. Hvordan ser det ud? Og er der en grænse for, hvor meget man må motionere, når man vil være gravid? Særligt måske hvilke motionsformer.

Derudover vil jeg også meget gerne vide, hvordan jeg skal gøre, når jeg så bliver gravid. Jeg er naturligvis klar over, at en graviditet skal medføre en vægtøgning, men er der en vejledning for, hvordan vægten naturligt skal udvikle sig i forbindelse med baby? Og hvor mange kalorier, man mindst skal indtage pr. dag som gravid? Jeg vil jo meget gerne kunne nøjes med ca. at tage det nødvendige på, og ikke blive en af dem, der falder i fælden og spiser en pokkers masse mad, og ender med at skulle tabe 40 kilo bagefter Nu har jeg jo lige tabt 25.

Ydermere vil jeg vide, hvordan det ser ud med motion, når man er gravid. Jeg har nemlig læst blandede ting. Jeg har læst, at 30 minutters moderat motion om dagen som gravid er godt. Må man motionere mere end det? Fx en time hver anden dag? Og hvilke motionsformer er bedst som gravid? Jeg har læst, at motionsformer hvor man "forlader jordoverfladen" ikke er gode, da man risikerer at abortere, men gælder det så eksempelvis danseformen Zumba? Og hvilke motionsformer vil du i det hele taget anbefale en gravid, som ønsker at forblive sund under graviditeten?

Håber du har tid til at svare på mine spørgsmål. Jeg er spændt, men mangler også at lære en masse om graviditet, og jeg læser på livet løs!

Venlig hilsen MiaP

Lenas svar

Kære Mia P

Tillykke med dit flotte vægttab ;-) og dejligt at i arbejder på at blive gravide. Du stiller mange spørgsmål og det bliver nok lidt for omfattende at svare på det hele (det ville være mere rigtigt med en konsultation..)

Mange af dine spørgsmål kan du snakke med din jordmoder om når du er blevet gravid.

Du må gerne dyrke motion når du er gravid men alt med måde ;-) altså forstet på den måde at du ikke skal stille op til store udfordringer eller presse dig selv mere end du gør nu, men om du danser Zumba et par gange om ugen, jogger, svømmer og styrketræner er helt fint.

Du skal sørge for at dig og dit barn får kalorier nok, dette afhænger af din vægt og hvor meget motion du dyrker.

Spis masser af grønt, sunde fedtsyrer, proteiner og spar på stivelse og frugt samtidig med at du spiser mellemmåltider så du får noget mad ca. hver 3 time.

Du må  gerne gå hver dag og samtidig danse zumba og jogge. Styrketræning vil også være godt, da du derved vil øge din muskelmasse og derigennem forbrænde mere fedt. Der kan undervejs i graviditeten være ting med styrketræning som enten er beværlig i forhold til maven osv. Så Dyrk det nu inden du bliver gravid, så du får styrket din ryg og dine ben ;-)

Håber det kan svare på nogle af dine spørgsmål

De bedste hilsner

Lena Bæk-Madsen

total-sundhed

Husk at tjekke facebooksiden total-sundhed hvor der bliver lagt opskrifter ud samt gode råd også om vægttab ;-)

Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.

Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.