Eksperthjælp: Angst kan vendes til positiv forventning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.383 visninger
0 svar
0 synes godt om
23. november 2010

Karina Isolde Balslev

"Angst kan vendes til positiv forventning"

Hej Karina...

Jeg er en pige på 22 år som har testet positiv for godt 3 uger siden... jeg er ca i 6-7 uge....

Jeg er hamerende angst for at føde, virkelig virkelig angst.. Og jeg lider af angst i forvejen, men kan/vil ikke spise pillerne under min graviditet fordi jeg er bange for at skade  mit ufødte barn...

Samtidig med jeg går og spekulere over den her fødsel er jeg også bange for jeg skal miste, så bange jeg slet ikke har lyst til at fortælle nogen at jeg skal være mor...

Mest af alt er det den fødsel der skræmmer mig, jeg har en utrolig lav smerte tærskel... er bange for jeg bare skal ligge i smerter, og at jeg sprækker, ja jeg er virkelig bange  for det hele...

Mine tanker går på at føde i vand, det føles lidt mindre skræmmende, men kan man få smertestillende i vandet???

Håber du kan hjælpe mig, for ellers bliver det dælme nogen lange 8 måneder..

Hilsen den bekymrede gravide

Karinas svar

Kære den bekymrede gravide

Tillykke med graviditeten.

At være gravid og omstille sig til at skulle være mor, fører helt naturligt bekymringer, store overvejelser og en øget følsomhed med sig. Ovenikøbet har du droppet din medicin og det gør dig også ekstra sårbar.

Til gengæld tror jeg også, at du netop pga. denne øgede følsomhed og sårbarhed har en enestående mulighed for at få arbejdet med din angst. Du kan vælge at se din graviditet som en oplagt chance for at få kigget på de 'skeletter' du har i skabet.

Jeg vil opfordre dig til, at finde en god terapeut - jo før jo bedre. Ved at gå i terapi og få afklaret og sat ord på din angst, opnår du - og dermed også dit barn - vished og øget tryghed.

Derudover vil jeg også opfordre dig til at finde en fødselscoach eller doula som kan hjælpe dig med at forberede fødslen. God forberedelse giver dig indsigt i et fødselsforløb og gør dig i stand til at finde frem til det som er vigtigt for dig under fødslen. F.eks. kræver det træning at kunne indtage fødestillinger der nedsætter risiko for bristninger, en god vejrtrækningsteknik der kan gøre behovet for medicinsk smertelindring unødvendigt hvis du vil føde i vand, et grundigt kendskab til din krops utrolige formåen osv. osv. Her vil din partner også blive inddraget så han også har mulighed for at støtte dig.

En fødselscoach eller doula kan også tage med som støtte til selve fødslen. Alene tilstedeværelsen af en kendt støtteperson du føler dig tryg ved, nedsætter behovet for medicinsk smertelindring og andre indgreb betydeligt.

Mht hvornår du ønsker at fortælle andre om din graviditet, er det kun dig der ved hvornår det er bedst at dele den store nyhed.

Du skal vide at det kan lade sig gøre at vende din angst til positiv forventning. Det kræver mod og en indsats fra din side, samt støtte fra fra kyndige fagpersoner og dine nære - du skal blot vælge at gøre det. Når du vælger at arbejde med din angst i stedet for at lade den fylde og styre dig, kan du nå rigtig langt - længere end du drømmer om.

Jeg ønsker dig en udbytterig graviditet og fantastisk fødsel.

Og må de næste 8 måneder blive en eventyrlig rejse du vil tænke tilbage på med glæde resten af dit liv

Mange kærlige hilsner

Karina

P.S. Du er velkommen til at kontakte mig igen hvis du ønsker hjælp til at finde en fødselscoach, doula eller terapeut.

Karina tilbyder alternativ fødselsforberedelse med udgangspunkt i den sunde og naturlige fødsel som individuelle forløb i Gentofte og privat, hold og workshops i København og fødselshjælp i Københavnsområdet.

Se Karinas hjemmeside: TrygFoedsel.dk - her kan du også tilmelde dig nyhedsbrevet og få "3 tips til en tryg fødselsoplevelse" ganske gratis.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.