Eksperthjælp: Mie med Brokhoved datteren!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

898 visninger
0 svar
0 synes godt om
22. november 2010

Trine Hostrup Dahl

"Mie med Brokhoved datteren!"

Hej Trine - jeg har tidligere haft god glæde af dine svar, så tillader mig lige at henvende mig til dig igen. Min datter er i tiden et værre brokhovede. Hun brokker sig over alt. Et par eksempler:

Jeg hentede hende efter hun var blevet passet hos mine forældre. Jeg spørger så, om det har hygget sig og hun siger nej. Mine forældre bliver naturligvis meget forundret, da stemningen har været rigtig god og de jo har opfattet dagen som værende god. Spørger hvorfor de ikke har hygget sig. Hun svarede at det var fordi de ikke havde set den film hun havde med. Mine forældre siger så, at hun jo slet ikke har spurgt om de skulle se film

Andet eksempel: vi kommer til at snakke om dengang mormor fulgte hende i børnehave og vi sagde farvel ved busstoppestedet hvor jeg skulle med bussen på arbejdet. Min datter siger: det var nogle trælse morgener. Jeg bliver hel paf for dengang det stod på, synes hun jo det bare rart at kommer lidt senere i børnehave og det nævner jeg for hende. Nok med en lidt irriteret stemme, for jeg er bare SÅ træt af at hun hele tiden brokker sig - og det har jeg også forsøgt at snakke med hende om. Hun siger så nåee ja det havde jeg hel glemt (altså at hun dengang synes det var rart at mormor ville følge hende i børnehave)

Nå men i hvert fald, så er det næsten alt hun kan finde på at brokke sig over. Selv ting hvor jeg tænker at her er der i hvert fald ikke noget hun kan brokke sig over og vupti så finder hun noget at brokke sig ovre. vi kan have en hel dag hvor vi bare har hygget og jeg siger så når jeg putter hende at jeg er glad for den dag vi har haft og synes det har været hyggeligt. Hendes repons var prompte at hun synes det er træls at vi ikke nåede at spille det spil vi havde snakket om. Altså igen fremhæver hun noget negativt i stedet for at se på alt det gode vi havde nået.

Det dræner mig så meget for energi og giver mig en følelse af, at jeg ikke gør det godt nok i hendes øjne. Jeg er alene med hende og jeg synes faktisk at jeg gør det ret godt. Hun får opmærksomhed, omsorg og jeg synes jeg er nærværende. Men det er så åbenbart ikke godt nok for hende - og det gør mig rigtig ked af det.

Nogle gode råd du kan give mig med på vejen - hvordan griber jeg hendes negative fremtoning an?

hilsen mie

Trines svar

Kære Mie

tak for dit brev og hvor er det dejligt, at du tidligere har haft glæde af mine svar!

Du skriver desværre ikke noget om, hvor gammel din datter er. Men umiddelbart tænker jeg, at hun på en eller anden måde må hun synes at hun får noget ud af den negative opmærksomhed. Mærker hun mon din dårlige samvittighed og "udnytter" den? Hviler du i og viser du hende det du skriver til mig, nemlig at du gør det godt nok? Både tvivl på sig selv som værende en god mor og skyldfølelse dræner de gode energier og er meget irrationelle. Og du skriver da også selv at du føler dig drænet.

Jeg tænker, at du skal mærke det helt ind i hjertet, at din datter får masser af kærlighed og omsorg fra dig - ikke tvivle. I en periode skal du måske, når I har haft en af de dejlige dage, som du beskriver, nøjes med at sige tak for i dag, når du siger god nat til hende. Lad være med at evaluere den foran hende - med det mener jeg, du behøver ikke fortælle hende at du synes dagen var speciel god eller, hvor meget du synes I har hygget jer, blot nøjes med at sige tak for i dag. Det samme, når hun er ved dine forældre, da lad hende nøjes med at sige farvel og tak for i dag. Tilføjer hun da, at hun synes dit og dat var dumt ved dagen, kan du fortælle hende at du ikke er enig, du synes dagen har været dejlig og nu må hun sove godt. Når hun oplever, at du ikke gider være en del af hendes negative verden, så får hun ikke opmærksomhed på den konto og så tror jeg ikke det er spændende for hende.

Og er der virkelig noget, der går hende på, så er jeg ret sikker på, hun ved, at hun kan komme til dig med det.

Lad være med at blive sur, irriteret eller skuffet - bevar roen, så fremstår du som en stærk voksen, og du bliver en bedre model for hendes øvelse i det hun skal lære hen ad vejen. Det er nogle uheldige roller I er havnet i, og jeg tror det vil ændre sig meget, hvis hun mærker at du står fast på dig selv og ikke lader dig vakle af hendes negative opfattelser.

Jeg håber, at mit lille svar har hjulpet dig, og ønsker for jer at I får en gladere hverdag uden alle brokkerierne.

Kærlige hilsner

Trine

Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.

Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.