En frygtelig oplevelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.312 visninger
20 svar
0 synes godt om
17. november 2010

Miamaja

Som mange af jer ved, saa har jeg 2 Afganske Mynder (du ved, den type der omtales som den mest utraenelige race ind imellem). Tio paa 1 aar og hans 'lille soster' Chloe paa 3.5 maaned.

Der skete en ulykke i sidste uge og det har taget mig nogle dage at kunne tale om det uden at hyperventilere og faa det helt daarligt. Heldigvis er vi alle uskadte og jeg vil gerne fortaelle det skete for at faa lidt luft og bearbejde det lidt her.

Torsdag morgen kl.6 lukker jeg hundene ud i haven som altid og smutter i bruseren lidt efter. Tio, han er en ret anderledes type hund dvs han goer ikke af fremmede, folk der ringer paa, fyrvaerkeri,  flyvemaskiner, fugle, andre dyr m.m. faktisk goer han meget sjaeldent (ca. hver anden, tredie uge) og kun hvis der er noget absolut underligt/atypisk f.eks en luftballon.

Han begynder at go ude i haven, ret hurtigt efter hinanden, igen og igen. Jeg aabner vinduet i badevaerelse og raaber irriteret 'TI STILLE!! (han vaekker jo vores naboer), men han lytter ikke og fortsaetter. Saa bliver jeg nervos. Og lober drivvaad igennem huset, ud i haven ( og splitter noegen vel og maerke!) igennem graes og mudder i bare taer for at komme hen til siden af huset hvor tio goer.

Da jeg ser, hvad det er, gaar jeg lidt i chok... For der staar tio ved siden af Chloe som er ved at blive kvalt eller er det. Ved det ikke paa det tidspunkt. Vi har lagt vores aflange havestole ned paa siden af huset, nu vinteren er her og paa en eller anden mystisk maade, har Chloe's halsbaand viklet sig i 2 omgange rundt om havestolens ben OG Guldklumpens trehjulet cykelstyr.

Chloe kunne ikke rore sig og hendes ojne var HELT udspilet rigtigt vaemmeligt og stod helt stille med aaben mund uden at kunne sige noget. Jeg vidste instinktivt det var et sporgsmaal om sekunder. Det er et 'buckle halsbaand' og jeg kunne ikke vriste det loes for det var saa stramt men fandt frem til 'bucklen' og udloste 'klemmen' paa halsbaandet. Hun faldt til jorden og i vild panik samlede jeg hende op og ind i huset uden at vide om hun traekkede vejret igen selv eller ej. Det gjorde hun saa  og kom til sig selv de naste par minutter. Og saa begyndte jeg at ryste og ringede graedende til min mand paa arbejdet. Tror jeg var i chok da det stod paa for bagefter havde jeg det rigtig skidt. Fordi det var virkelig taet paa, et sporgsmaal om sekunder eller 2 minutter mere og det var en dod hvalp i haven.

Det kan selvfolgelig ikke paa nogen maade sammenlignes med et barn eller menneske, men det er alligevel en uhyggelig oplevelse, som paavirkede mig en del efter. Hvis jeg havde taget mig tid til at tage haandklade eller andet omkring mig og finde sko saa havde hun vaeret dod, saa det er mystisk jeg rent instinktivt ikke gav mig selv tid til at goere det og gudskelov for det. Det undrer mig bagefter mit instinkt tog over for jeg er ikke typen der render splitter nogen rundt for naboer! Chloe har vaeret en del uheldig. Hun blev ret syg 3 dage efter vi lige havde faaet hende fra tyskland og skulle have drop. Hun er en rigtig 'tomboy' personlighed saa vi maa nok passe lidt mere paa hende end f.eks tio som er en meget mere forsigtig hund.

Min mand og jeg er fuldstaendig overrasket over tio var istand til (som hund!) at tilkalde hjaelp og vidste det var alvorligt, ogsaa paa trods af jeg skaeldte ham ud for det umiddelbart.

Min dyrlaege fortalte at hunde kan blive kvalt paa enormt kort tid, saa der skal ikke mange minutter til og det er langt svaerere at give forstehjaelp til en hund end et menneske.

Jeg har en gang laest i avisen om en sjaefer der alarmerede sine ejere da deres spaedbarn holdt op med at traekke vejret, og redede den nyfodte for SIDS. Men det er forste gang jeg har oplevet noget lignende selv og er lidt rystet for jeg er nogle gange saadan lidt 'en hund er jo kun en hund og hvad kan de egentlig taenke og udrette...

Er der andre der har oplevet lignende med hunde?

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2010

LBK

Hvor er det to skønne hunde du har... Jeg er selv hundeejer til to fantastiske drenge. Nej det er ikke børn men man holder godt nok af dem alligevel, som var det mine børn...

Føj en historie, fik helt ondt i maven af at læse den. Puha godt du var hurtig og godt den anden hund hjalp.

(hvem er hvem på billederne).. Gud ske lov der ikke skete noget mere alvorligt

Anmeld

17. november 2010

CamillaValby

Jeg har ikke oplevet det selv.

Men jeg kan dog godt forstå at du reagerede som du gjorde, og lige skulle bruge tid for at kunne snakke om det.

Jeg kan virkelig forestille mig hvordan det ville være, hvis det skete med mine katte uff uff.

Så er der sikkert blevet hygge godt og grundigt om hundene.

Jeg sender en masse tanker til dig og hundende.

Og lige en sidste ting, syntes sku det er godt gået at du kunne mærke at der var noget galt og bare løb der ud af

Anmeld

17. november 2010

Koen.

hold op en frygtelig oplevelse, fik helt tåre i øjne

Kæmpe til dig!

Anmeld

17. november 2010

*Sofie*

Hold da op, sikke en oplevelse!!
Hvor er det dog fantastisk at det endte godt. Kan godt forstå du er dybt chokkeret...Det kan du tro jeg også ville være, hvis det havde været mig!
Og hvor er Tio og Chloe dog super skønne  

Anmeld

17. november 2010

Ranarupta

Miamaja skriver:

Som mange af jer ved, saa har jeg 2 Afganske Mynder (du ved, den type der omtales som den mest utraenelige race ind imellem). Tio paa 1 aar og hans 'lille soster' Chloe paa 3.5 maaned.

Puha, en grim oplevelse!

Jeg forstår godt, at du har været og stadig er chokket!
Det har jo været helt forfærdeligt!

Har hun nogle men?

Jeg er glad for, at det endte godt!! Og sikke lækre vapserne er  

Anmeld

17. november 2010

Mary

Sikke en grim oplevelse!!!! Godt at det endte godt.

Jeg synes simpelthen det er nogle vildt skønne hunde du har der! 

Anmeld

17. november 2010

Mathilde

Puhh jeg kan godt forstå du var helt i chok og at du havde og har det frygteligt med den oplevelse! Sikke et mareridt

Godt Tio er sådan en klog hund

Håber du snart kommer dig over oplevelsen.

Knus!

Anmeld

17. november 2010

Zafir

hvor vildt. det var sku flot klaret Jeg tror også at hunden havde reageret hvis det havde været et menneskebarn. Tror de kan fornemme sådan noget

Anmeld

17. november 2010

DK

Ejj hvor vildt! Hvor var det heldigt at Tio kunne advare dig! Det må være rart at vide at du nu kan "stole" på hans advarsels signaler en anden gang! Så er det da bare med at tage det alvorligt når han gør!

Jeg kan godt forstå at du har været i vildt chok! Ens adrenalin pumper jo bare rundt efter sådan en oplevelse, og dem der har dyr betragter dem jo som familie-medlemmer så naturligvis har du været meget påvirket!!!

KÆMPE knus herfra! og en ekstra god www-hundegodbid til Tio!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.