Hjemmefødsel (langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

608 visninger
5 svar
0 synes godt om
15. november 2010

Line Højdal

Hej piger!

Min mand og jeg har snakket en hel del om muligheden for at føde hjemme... Vi er pt. tilknyttet Holbæk Sygehus og har fra venner og bekendte både hørt gode og dårlige ting om deres svangerafdeling!!

Ind til videre har vi dog kun været glade for vores kontakt med svangerafdelingen og vores scanninger har været rigtig rigtig gode, med god vejledning og tid til spørgsmål - så det er på ingen måde fordi vi er utrygge ved stedet!!

Jeg er gravid med mit første barn, så vi har ikke nogle personlige erfaringer fra tidligere fødsler at trække på... Vi har heller ikke en eller anden "hippie" eller romantisk forestilling om fødslen - at barnet får en sundere start på livet hjemme end ved fødsel på sygehuset og vi skal ikke chante, have røgelse og stearinlys overalt eller andet.

Grunden til at vi kraftigt overvejer hjemmefødsel er primært at jeg har en forestilling om at jeg kan være meget mere tryg derhjemme og at der generelt vil være mere "ro på"! Og med en jordmoder der bliver hos én gennem hele forløbet, er man jo også i trygge hænder...!

Vi kender flere der ved fødsel på sygehuset, har oplevet at ligge alene i perioder... Jordmoderen kan i travle sitiationer skulle have op til 4 fødende igang... Ved en hjemmefødsel er du garanteret at det bliver én ud af to jordmødre som du har været tilknyttet under graviditeten, der kommer hjem til dig når tid er der - og BLIVER DER hele tiden!! Det tiltaler mig rigtig meget... tanken om at vide hvem der kommer og at jeg hele tiden vil have en jordmoder hos mig, gør mig tryg! 

I starten tænkte vi meget på afstanden til Holbæk (20 minutters kørsel)... hvis nu der skulle ske noget!! Og var det så forsvarligt at føde hjemme??? Men så læste vi lidt på det og fandt mange links og "videnskabelige" data, der viser at det ikke er farligere at føde hjemme frem for på sygehuset. Tværtimod viser det sig at dem der føder hjemme har langt færre risici for at sprække, for at barnet skal tages med sugekop eller andre af den slags ting.

Vi er også blevet klogere på at fødslen er en lang proces og derfor går en fødsel ALDRIG fra helt perfekt til "nu dør baby" på 2 min. Forinden der fx. er behov for akut kejsersnit, så har der været mange tegn på at det ikke er godt... fødslen trækker ud - man ikke udvider sig nok, at veerne ikke er stærke nok, ustabil hjertelyd hos barnet osv. Disse bekymringer/ symptomer vil jordmoderen jo holde øje med ligegyldigt om man føder hjemme eller på sygehuset... forskellen er nok bare at hun jo ikke kommer og fortæller det til den fødende på sygehuset. SÅ skulle fødslen forløbe unormalt vil jordmoderen, så snart der er nogle små indikationer på at alt ikke er som det skal være, eller at noget kan udvikle sig til at blive et problem, så vil der blive ringet efter falck og man bliver overflyttet til sygehuset.....

Det vi er nået frem til er at det ikke er nogen sikkerhedsmæssig satsning at vælge en hjemmefødsel - og så er der faktisk kun en masse fordele tilbage  

Men altså... besøg af hjemmesødselsordningen i morgen og så bliver vi nok meget klogere...!

Men hvad tænker I?? Er der nogen der har erfaringer med at føde hjemme, eller måske går med samme overvejelser??

Undskyld det blev lidt langt... men det fylder lidt meget

Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. november 2010

marijke85

hej,

hvis jeg kun vælge så vil jeg også helst herhjemme, så forstår så godt det du skriver!! vi har så valgt og kom på sygehus, os fordi men kærste er mest tryk ved det, ikke fordi han skal værre med! det skal min mor og hun skal først køre fra holland!!og jeg vil også sige hvis men er derhjemme så er jm der også hele tid, jeg vil værre mere tryk ved det!som lige på sygehuset, men nå nu må vi se, der går lidt inde vi skal føde!

hilsen marijke

Anmeld

17. november 2010

Line Højdal

Så har vi haft besøg af den sødeste jordmoder...

Hun fortalte en masse om hjemmefødslen og om fordele og ulemper ved at vælge at føde i hjemmet (specielt for førstegangsfødende). Der var ikke noget der afskrækkede min mand og jeg fra at vælge hjemmefødslen, så vi meldte os til

Vi kan jo altid ombestemme os senere hen, -det står en frit for...

Jodsmoderen målte længden på min livmoder og mærkede at alt var som det skulle være - og så fik vi selvfølgelig lov til at lytte på den lille fiskekutter  Ihh... det er så skønt!!

fra en glad Line

Anmeld

22. november 2010

moars

Kan virkelig kun anbefale hjemmefødsel. Følte mig så forkælet sidst m.h.t. jordemoder osv. i forhold til hvad jeg hørte andre fortælle om. Jeg blev godt nok overflyttet og fik aks efter de havde prøvet ....igen om jeg kunne føde vaginalt da vi ankom til sygehuset. Men jeg ville ikke have været oplevelsen foruden herhjemme. Følte mig virkelig i de bedste og mest kompetente hænder.

Anmeld

22. november 2010

Line Højdal

moars skriver:

Kan virkelig kun anbefale hjemmefødsel. Følte mig så forkælet sidst m.h.t. jordemoder osv. i forhold til hvad jeg hørte andre fortælle om. Jeg blev godt nok overflyttet og fik aks efter de havde prøvet ....igen om jeg kunne føde vaginalt da vi ankom til sygehuset. Men jeg ville ikke have været oplevelsen foruden herhjemme. Følte mig virkelig i de bedste og mest kompetente hænder.

Ih hvor dejligt at høre moars... Det er fedt at høre hvor mange der er super glade for at have valgt hjemmefødsel!!

Det er jo sådan set også det "værst tænkelige" der kan ske i mine øjne... at man bliver overflyttet... Tror jordmoderen sagde at ca. 25% af førstegangsfødende, der valgte hjemmefødsel, blev overflyttet... Men skulle man nå dertil - så følger jordmoderen man kender jo med! Og bare det at have en jordmoder, som man kender med sig HELE TIDEN... det er jo en luksus og det må give en rigtig god tryghed!!

Jeg tror det er det helt rigtige valg

Anmeld

23. november 2010

moars

følte mig i hvert fald tryg hele vejen igennem også trods overflytning. Kender også et andet par der blev overflyttet. De havde ønsket noget bestemt musik v/fødslen, og det kom med på sygehuset og blev spillet...helt efter planen.

Jeg vil sige det der er ved hjemmefødsler er et godt og solidt hjemmearbejde inden, og enighed som par om det. Det er meget vigtigt. Men jeg fik både en liste osv. jeg kunne krydse af med ting der skulle "anskaffes", og vi snakkede smertelindring igennem osv. Der er bl.a. mulighed for akupunktur undervejs, rulleteknikker osv. Og så var vandet bare skøøønt at komme i - arhhh

Men vi kvinder er jo heldigvis forskellige ligesom vores skønne unger. Jeg vil sige at jeg også havde (en overraskende) meget positiv oplevelse af hospitalsverdenen, da vi kom derind. Og det gør også at jeg har det ok med at skulle føde på hospital denne gang, da hjemmefødsels jordemoder frarådede endnu en hjemmefødsel...

De kom også efterfølgende fra hjemmefødselsordningen (den jordemoder jeg havde født med) og talte forløbet igennem, og skrev og ringede også en måneds tid efter......

Det er da luksus!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.