Maja_4000 skriver:
Jeg har nu lige lavet det første par bukser - det første jeg har syet i 7 - 8 år
Lidt stolt er jeg :b
Det tog godt nok hundrede år , og jeg måtte sprætte op alt for mange gange , inden jeg fattede hvordan de skulle syes sammen .. Forstod simpelthen ikke den forklaring der var med mønstret :s Dum er man åbenbart også ..
Men jeg synes så at ribben er aaalt for lille .. Eller er det bare noget "dårligt" stof jeg har fået fat i ? Kunne slet ikke trække det , så det passede .. Så jeg måtte lave sådan en underlig fold bagpå ..
Please alle jer kloge .. Kom med en forståelig forklaring på hvordan man nemmest syer rib i .. Både i taljen og i benene .. 
- Maja 34+4
Du er ikek dum fordi du ikke forstå forklaringen på mønstret for det er ikke altid den er godt skrevet.
1: når der syes rib i livet på bukser skal ribben være MAX 30% mindre end bukserne i livet.
2: Jeg ved ikek om du har lyst til at sprætte bukserne op igen, men hvis du har en fold på grund af ribben. Kan du i stedet sy en rynketråd(stikning på stinglængde 4 rundt i livet og så hiv i den og rynk livet sammen), for så bliver "folden" fordelt i hele livet og ikke et sted.
3:
Når du syr rib i sørg for at ribben kun er de % mindre den må være.
Livet/benene af bukserne:
Tag først ribben og find midt for og sæt en nål, derefter sæt, midt bag og midt for mod hinanden og find sidensømmen i ribben og sæt 2 nye nåle i. Gør så det samme i bukserne, og sæt så ribben og bukserne sammen, nåle mod nåle. Når du så syr det sammen så sørg for at ribben er nederst, så har du lettere ved at putte overskudene stof ind flere steder end et. Hvis du har får meget stof mellem 2 nåle, så sørg for at det "forsvinder" inden du går videre til det næste stykke.
Benene af bukserne:
Hvis nu bukserne er alt for store til ribben, kan du enten lave en rynketråd eller bevidst laver læg rundt i benene. Du skal bare måle hvor stor ribben er, og så sørge for at bukserne er 30% større.
Jeg håber det gav mening, ellers spørg du bare.