"Fødsel før termin?"
Hej jeg er gravid 32+3 jeg vil høre om det er normalt at maven er faldet lidt nedad har mange plukveer og en utrolig trykket ned mod underlivet eller om det er et tegn på jeg måske føder før termin mange siger de ikk tror jeg går tiden ud 
Karinas svar
Kære Katja
Jeg vil råde dig til, at få bestilt en konsultation hos din jordemoder. Hun har mulighed for at spørge nærmere ind til din situation og vil dermed bedre være i stand til at drage en konklussion. Det vil også kunne give dig vished og afklaring og dermed udviske unødige bekymringer.
Plukkeveer er noget alle har under graviditeten, og det er helt normalt. Nogle mærker dem jævnligt gennem hele graviditeten, andre bemærker dem nærmest ikke. Dog skal du lægge mærke til om de kommer ofte, er regelmæssige, tiltager i intensitet eller på anden måde virker som 'rigtige' veer. Er det tilfældet skal du også kontakte dit fødested/jordemoder.
Og læg også mærke til om de kommer på bestemte tidspunkter f.eks. i forbindelse med belastede situationer som stress, fysisk anstrengelse osv. Ofte er det kroppens måde, at sige fra overfor belastninger og 'tvinge' os til at tage den med ro.
Er der evt noget i dit liv lige nu som belaster dig? (f.eks. stress, et uafklaret parforhold, sorg, arbejdspres)
Det lyder også som om der er mange der har en mening om hvornår du føder. Hvad er din egen fornemmelse?
Og hvordan har dit barn det? Dit barn er bevidst, og du kan kommunikere med hende/ham. Hvis ikke du har prøvet det før, kræver det lidt øvelse: Brug noget tid hver dag til at skabe kontakt mellem jer. Sluk mobilen og andet der kan forstyrre, læg eller sæt dig godt til rette og giv dig god tid til at lytte ind og mærke efter.
De bedste hilsner
Karina
Karina tilbyder alternativ fødselsforberedelse med udgangspunkt i den sunde og naturlige fødsel som individuelle forløb i Gentofte og privat, hold og workshops i København og fødselshjælp i Københavnsområdet.
Se Karinas hjemmeside: TrygFoedsel.dk - her kan du også tilmelde dig nyhedsbrevet og få "3 tips til en tryg fødselsoplevelse" ganske gratis.
Anmeld