"brød til 9 måneders alder"
Hej.
Jeg vil enormt gerne bage noget fornuftigt brød til min dreng.
Min tanke er at hvedemel ikke er det bedste valg a alle de kornsorter der findes, så hvilke kornsorter kan anbefales i forhold til en 9 måneders mave og sundhed.
Hilsen Louise
Lenas svar
Hej Louise
Du får flest næringsstoffer af de gamle kornsorter som spelt, emmer osv.
Hvis du vil undgå gluten kan du bruge boghvede, ris og hirse mel. Ellers vil jeg anbefale groft brød, altså brød bagt med ikke raffineret eller fint mel.
Som søndagshygge er der eksempelvis dadelboller
- 6-10 dadler ( alt efter hvor søde de ønskes)
- 4 1/2 dl vand
- 25 g. gær
- 250 g. majsmel
- 200 g. glutenfri melblanding (bland evt. 100 g boghvedemel, 50 g. rismel og 50 g. hirsemel)
- 1 tsk. HUSK ( købes på apoteket, øger hæveevne og holder på fugt.)
Dadlerne skæres fint ud og sættes i blød natten over i ½ -delen af vandet. Næste dag opløses gæren i resten af vandet der er lunet. Alle ingredienser blandes og hæver fra morgen til aften.
fra Marianne Fjorgård's www.madogtrivsel.dk
Mine egne boller laver jeg på
Speltmel efter behov
1-2 håndfulde flager; som spelt, havre, boghvede mm
1/2 L lunkent vand
10 g gær
1/2 dl olivenolie
salt
1 spsk honning.
Det hele rører sammen og der kommes mel i indtil dejen får en sej glat konsistens som stadig kan rører med en ske. Stilles køligt natten over og kommes med ske op på bageplade næste dag. Bages ved 200 grader i ca. 25 min
God fornøjelse
Lena Bæk-Madsen
total.sundhed
Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.
Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk
Anmeld