Hej piger.
Nu har jeg siddet og læst en del indlæg på rund/sund, og jeg undrer mig over en enkelt ting, som I måske kan svare på.
Der er rigtig mange herinde, som hele tiden snakker om hvad de vejer, hvad de skal veje, hvor mange kg de skal tabe osv.
Jeg undrer mig så over, hvorfor er der ingen der snakker om ønsket BMI, kombineret med ønsket taljemål ( som er meget vigtigere ) elle hvad med en ønske fedt% ???
Bare som et eksempel fra mig selv:
Jeg er 179 cm. Da jeg blev gravid med den første havde jeg et BMI på 17, dvs for lavt.
Lige inden jeg blev gravid med nr to ( termin 3/4 ) vejede jeg 8 kg mere end inden første graviditet. det er jo egentlig mange ekstra kg, men alligevel et BMI på 20,9.
Efter den første fødsel begyndte jeg at løbe og efterfølgende at svømme mere seriøst, jeg havde derfor det samme taljemål som da mit BMI var på 17!!!
Inden den 2. graviditet fik jeg desuden målt bl.a. min fedt% til 16,2 ( skal ved kvinder ligge mellem 21 og 32 % ) så den var faktisk for lav. Dog var det ok, pga findt BMI og en meget høj muskelmasse.
Min pointe er derfor: Hvorfor kun gå op i vægten, der er så mange andre faktorer som er meget vigtigere og ofte også nemmere at tjekke og opfylde. Har du f.eks ikke tabt dig i en uge, kan dit taljemål jo godt være gået 2 cm ned ; )
Håber at høre jeres tanker og meninger.
Knus Stine ( som ja indrømmet, er lidt af en sundheds / træningsnarkoman )