"Baby med temperament eller med smerter?"
Hej Kari,
Foerst og fremmest, tak fordi du her i gennem tager dig tid til at laese og svare paa mine spoergsmal - du vil opdage at de er ret taaget, spoergsmaalene altsaa, men det er svaert for mig praecis at saette fingeren paa hvad helt praecist der forgaar.
Jeg er nybagt mor til en smuk lille dreng paa efterhaanden 4 maaneder. Han er foedt vaginalt og han kom til verden efter en forholdsvis ukompliceret foedsel (ingen brug af sugekop, forceps etc) med hans venstre arm op langs hovedet. Han var de foerste 5-6 uger en nem baby, sov en masse som de nu goer i den alder, ogsaa vaagnede han ellers op!! Det var som at trykke paa en knap. Fra at vaere 'laid back' gik han til at vaere en ret ekstrem baby. Med ekstrem mener jeg - ingen mellem ting - naar han graed, saa SKREG han, et skrig saa hoejt, gaar direkte genne marv og ben. Han virkede 80% af tiden som en super ulykkelig baby, han var glad her og der, men det er altid kortvarigt - han gaar fra smil til ekstremt skrig paa 2 sek. Fuldstaendig ud af det blaa! Et typisk scenarie vil vaere at enten mig eller min mand sidder med ham - han pludre og er glad. Lige pludslig begynder at han 'vride sig rundt' i vores greb, og indenfor 10 sekunder skriger han af hans lungers fulde kraft. Det eskalere saa enormt hurtigt. Det eneste der virker i denne situation er at svoebe ham og vugge ham lystigt rundt i lejligheden. Nogen gange kaemper han meget voldsomt i mod, men falder saa til ro , det ikke rart at have ham svoebt mens hans kaemper saa voldsomt i mod, men det er det eller ikke at svoebe ham - det betyder en baby der skriger sig lilla og haes i flere timer - bliver helt blank i blikket, skriger sig selv til total udmattelse, falder i soevn i faa minutter gog vaagner med fornyet styrke. Laegen lavede ingen yderligere undersoegelser, det virkede umiddelbart som om at hun syntes det var helt normalt, for 'babies cry!' - ingen feber, jamen saa var han ikke syg og jeg fik blot beskeden at han bare var en foelsom baby med stort temperament.
Da han var omkring de 9 uger begyndte det at vaere tydeligt for mig at han fortrak hoejre side. Hvis han slap afsted med det ville han slet ikke kigge til venstre. Det resulterede i at han kort efter begyndte at vaere fladere paa venstre side af hans kranie. Han kan godt vende hovedet til venstre, goer det en gang imellem af sig selv og ellers naar vi goer vores til at han skal vende den anden vej. Men, det er tydeligt at hans muskler og kordination er svagere her. Det virker dog ikke til at have nogen konsekvens for resten af hans krop, og hvordan han bevaeger den. Men igen, jeg er ikke professionel, saa det er begraenset hvad jeg kan se er 'normalt', hvis du forstaar.
Nogen dage er bedre end andre, men selv paa de gode dage fornemmer jeg at noget bare ikke er som det skal vaere. Vil lige huske at sige at han sover GODT om natten - hvis jeg er ved siden af (ihvertfald indtil han er i dyb soevn) men naar han foerst sover - ved en 20 tiden, saa sover han helt frem til 0730 ca - nogen gange vaagner han for en bette snack, andre gange ikke. Hans soevnmoenster i loebet er dagen er helt anderledes, ret ustabilt, en halv time her og et kvarter der - sjaeldent han sover i mere end en time af gangen. Dette vil ogsaa vare ok, hvis han bare ellers virkede som en glad baby. Han virker bare saa trist meget af tiden. Han begyndte foerst at smile da han var omkring 10 uger - han griner stadigvaek ikke og det ikke fordi han smiler meget, syntes jeg. Men, han goer det da hver dag, mest fordi vi smiler til ham. Han spiser godt, vokser godt og er en stor solid baby.
Han griber godt efter sine foedder naar han ligger paa ryggen, har et staerkt greb i sine smaa haender - alt hvad han faar fat i skal helst op til munden. virker ikke synderligt interresseret i legetoej - han griber ikke ivrigt efter det, stirre lidt og dasker noget ukordineret efter det. Taenker at det hele er ret normalt, bortset fra hans 'humoer'?
Som det er i dag er han stadigvaek ikke glad for at se til venstre. Goer han det, saa er hovedet slet ikke saa staerkt holdt oppe som hvis det var til den anden side.
Mit spoergsmaal maa saa vaere noget i retningen af - Tror du at det med hans nakke og fortrukne side har noget med hans skrigeri og utilpashed at goere ? Jeg er saa ked af at faa det samme gamle svar hver eneste gang at 'det er normalt at de har en fortrukken side', 'han vokser sikkert bare ud af det' eller 'han er bare en foelsom baby'. Det virker som om at min mands og laeges argument for at det ikke har noget med smerter at goere, er at han skifter fra at skrige voldsomt til at pludre og smile og omvendt i loebet af faa minutter. Hvis det var smerter ville de ikke bare stoppe ?
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal goere laengere. Har bestilt tid hos laegen igen igen paa mandag og vil gerne komme forberedt, med nogle 'krav' til hvad jeg gerne vil have hun skal undersoege ham for. Ellers er jeg bange for at jeg ikke bliver 'hoert'. Hvad kunne disse 'krav' vaere ?
Jeg vil SAA gerne tage ham til kiropraktor, og hele min familie hjemme i Danmark forstaar ikke hvorfor jeg ikke har taget afsted allerede, men hele min mands familie syntes det er for voldsomt - det er lidt som om at de ikke ser det positive i det, paa samme maade som jeg er vokset op med. Maaske hvis det var som en henvisning fra laegen, hvis ikke - saa er det mig der overdriver.
Hvad syntes du dette lyder som ? En baby med temperament eller en baby med smerter ?
Venligste hilsner fra Lisa
Karis svar
Kaere Lisa
Mange tak for dit lange brev. Jeg skal foerst og fremmest beklage, at jeg ikke har naaet at svare foer du skulle til laegen i mandags.
Jeg synes bestemt det lyder som en baby med smerter, og ikke blot temperament. Man plejer at sige, det er normalt at spaedboern sammenlagt graeder 2 timer paa en dag - og det lyder ikke just, som om jeres lille dreng noejes med det? Det naermeste jeg kan komme en diagnose ud fra din beskrivelse, er "kolik". Det er klassisk for boern med kolik, at deres udvikling er helt normal, og de tager paa som de skal. Derfor er det svaert at komme med forslag til konkrete undersoegelser din laege boer foretage med henblik paa hans humoer. Men det kunne vaere der er ting han har svaert ved grundet nakkeproblemet: er han f.eks. staerk nok i nakken til at loefte hovedet flot i maveleje? Er han staerk nok i nakken til at holde hovedet i kropsplan naar I traekker ham op i armene fra rygleje til siddende stilling? Er han staerk ok i nakken til at vippe hovedet modsat (lige meget til begge sider), naar han sidder paa jeres skoed, og I vipper ham hhv. 45 grader til den ene og den anden side?
Herhjemme er det desvaerre stadig ikke saa udbredt at laegen henviser direkte til kiropraktor, men jeg faar rigtig mange boern henvist fra sundhedsplejersker og ogsaa fysioterapeuter, og den hyppigste aarsag for disse henvendelser er lige netop favoritsider og skaeve kranier! Og det er meget taenkeligt, at der kan vaere en sammenhaeng mellem hans nakkeproblem og hans humoer. Det er ogsaa taenkeligt at hans nakkeproblem skyldes foedslen med den ene arm over hovedet. Du kan berolige din mand og svigerfamiie med, at kiropraktik til spaedboern paa ingen maade kan sammenlignes med kiropraktik til voksne, saa det er slet ikke spor voldsomt. Jeg kan selvfoelgelig ikke tale for samtlige af mine kollegaer paa internationalt plan, men hvis der er kiropraktorer i det land I bor i, der har erfaring med at behandle boern, saa vaelg en af dem. Jeg kan ioevrigt anbefale jer at kigge paa hjemmesiden www.kiss-kidd.dk, der giver - synes jeg - et meget professionelt indblik i kiropraktik og denne slags problemer.
Jeg kan godt forstaa hvis du foeler dig magtesloes, det er slemt nok at have et barn der er saa ked af det, men er man samtidig som foraeldre ikke enige om, hvordan det skal tackles, kan det godt blive lidt haardt. Du er meget velkommen til at sende mig en mail paa info@flicflac.dk hvs du har flere spoergsmaal eller kommentarer.
De allerbedste hilsner og oensker om en glad dreng snart,
Kari
Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.
Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk