Projekt "Anton får en god soverytme" starter i morgen :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.020 visninger
7 svar
0 synes godt om
7. november 2010

K&S

Vi har efterhånden haft rigtig mange måneder (3) med en baby, som ikke sover specielt meget - han sover okay om natten, men sover næsten ikke i løbet af dagen, hvilket resulterer i en meget overtræt baby, der bare ikke vil overgive sig til søvnen...! Han har MEGET svært ved at falde i søvn uden at blive vugget i søvn (som jo er en vane, vi har tillagt ham), men med en søn med kolik, der skriger mange timer hver dag, har vugning og at svøbe været vores redning...! Men nu skal den vane ændres, Anton skal lære at falde i søvn i sin egen seng (og barnevogn)  

Jeg har nu læst bogen "sådan får du dit barn til at sove" og jeg synes, at jeg (og manden) er rustet til at tage "kampen" op...! Jeg har også fået øjnene op for, at han ikke BEHØVER sove flere timer ved hver lur, men at det er OKAY, at han bare tager en kort lur på 30-45 min., hvis han så ellers er udhvilet og glad  for han sover faktisk mellem 8-10 timer om natten (kun afbrudt af 1-2 flasker).

Puha, jeg ved det bliver MEGET HÅRDT (især fordi Anton her til aften er faldet i søvn på vores arm flere gange, men har skreget allerede inden han når madrassen, når vi har prøvet at lægge ham fra os - også selvom han har været svøbt...!) 

Projekt Anton-får-en-god-søvnrytme-der-passer-til-ham starter i morgen (når vi er friske og veludhvilede)

Nogle der har ekstra gode "fif", inden vi starter i morgen?

GODNAT GODNAT - sov rigtig godt..!  

Katja

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2010

Anne85

K&S skriver:

Vi har efterhånden haft rigtig mange måneder (3) med en baby, som ikke sover specielt meget - han sover okay om natten, men sover næsten ikke i løbet af dagen, hvilket resulterer i en meget overtræt baby, der bare ikke vil overgive sig til søvnen...! Han har MEGET svært ved at falde i søvn uden at blive vugget i søvn (som jo er en vane, vi har tillagt ham), men med en søn med kolik, der skriger mange timer hver dag, har vugning og at svøbe været vores redning...! Men nu skal den vane ændres, Anton skal lære at falde i søvn i sin egen seng (og barnevogn)  

Jeg har nu læst bogen "sådan får du dit barn til at sove" og jeg synes, at jeg (og manden) er rustet til at tage "kampen" op...! Jeg har også fået øjnene op for, at han ikke BEHØVER sove flere timer ved hver lur, men at det er OKAY, at han bare tager en kort lur på 30-45 min., hvis han så ellers er udhvilet og glad  for han sover faktisk mellem 8-10 timer om natten (kun afbrudt af 1-2 flasker).

Puha, jeg ved det bliver MEGET HÅRDT (især fordi Anton her til aften er faldet i søvn på vores arm flere gange, men har skreget allerede inden han når madrassen, når vi har prøvet at lægge ham fra os - også selvom han har været svøbt...!) 

Projekt Anton-får-en-god-søvnrytme-der-passer-til-ham starter i morgen (når vi er friske og veludhvilede)

Katja

Spændende jeg har ikke læst bogen - så jeg er da lidt nysgerrig efter at høre hvad det er for redskaber den har givet dig?

Anmeld

7. november 2010

serinasmor

Håber det kommer til at gå rigtig godt for jer .... Jeg kender ikke bogen men kan kun råde jer til at lægge ham lige så snart han viser tegn på træthed..og HVER gang ... det er ikke sikkert han vil sove hver gang... måske har han nogle gange bare behov for at ligge lidt for sig selv ... men bare vær standhaftige og prøv i et kvarter ad gangen om han vil sove.. så skal det nok komme

det var i hvert fald mine tanker omkring det

serinasmor

Anmeld

7. november 2010

merle2010

Min mand besluttede at merle skulle have en soverytme.. hun skulle i seng kl.22.. så vi lavede en rytme hvor vi lagde hende kl.22 hver aften, og hvis hun skreg, gik vi over til hende, gav hende sutten, nussede hende lidt og puttede hende så igen.. hvis den var helt gal, tog vi hende op og gik lidt med hende, og puttede hende så igen.. efter 14 dage sov hun kl. 22 hver aften.. jo ældre hun blev jo tidligere blev hun træt, og nu sover hun ved 19 - 20 tiden hver aften... det var så dejligt at hun fik en fast soverytme, i hvert fald om natten.. held og lykke.. det skal nok gå..

Anmeld

7. november 2010

Nybagt mor

Vi er igang med præcis det samme herhjemme!!

Eneste forskel er at min lille mand er 1 år gammel og ikke har haft kolik. Vi var bare så uheldige at falde i fælden med at amme i søvn -så ergo kunne han lige pludselig ikke sove uden mors bryst, og vågnede - ligesom din søn - hver gang vi prøvede at flytte ham...

Og indtil videre går det faktisk ok. Rom blev ikke bygget på en dag, ting tager tid.

Når det er sagt, så er der sket store ændringer på de 14 dage der er gået siden vi begyndte.. Når han falder i søvn - så sover han. Før vågnede han op til 3 gange og skulle puttes igen og igen og igen... Og kun mor kunne jo putte...

Nogle gange også 1-2 gange om natten.

NU - her de sidste 14 - er han faldet i søvn, og er ikke vågnet op igen. Har sovet hele natten (= ca 11 timer). Desuden tager han nu ofte lur på 2 x 45 min frem for de 2 x 20 min han tog før.

Så hold ud... Det er tough arbejde den første uge - men er virkelig besværet værd.

Hav det i baghovedet når I starter i morgen,

Pøj pøj med det

Anmeld

7. november 2010

Cris

Held og lykke med projektet! Men jeg ville ikke stresse over for det... Med vores første barn har jeg altid prøve at gøre alt muligt for rytme... Med nr2 kom af sig selv... 3 måneder er ikke så meget, de er stadig meget forvirret og de har så meget brug for jeres arme!    Jeg har overhovedet ikke gjord noget for at han skulle have en rytme og alligevel kom bare sådan da han blev ca 5 måneder. Og den rigtige rytme kommer af sig selv, når de spiser de 3 hovedmåltider. Men det jeg gjord med nr2 som var anderledes en med vores første var, at jeg har ikke taget ham op, da han vognede alt for tidligt fra hans lur. Jeg forklarer det lidt bedre: når storebror vognede, så gik jeg ned til barnevognen og jeg tog ham oppe. Han sov tit kun 45min. Jeg husker hvor irriterende det var at jeg nåede lige at tage en kop te, tisse og det var det, så skulle jeg ned og hente ham... Med lillebror blev sådan, at hvis han vågnede tidligere end en time, har jeg bare trille barnevognen igen. Nogle gange gik jeg et par gange ned, så han kunne få samlet to timers søvn. Det var lidt kedeligt om vinteren, når jeg skulle tage mine støvler og jakke af og på igen og igen, men det har jeg bare gjord konsekvent. Det resulterede at han faktisk sov nogle gange 3 timer, det har storebror aldrig gjord! Men tit to timer. I dag er han 12 måneder og han sover halvanden time om formiddagen og halv anden time om eftermidagen igen. Og tit fik jeg at vide, at man skulle passe på, at de ikke fald i søvn alt for sent, for at ikke øddelege nattesøvn... Her har aldrig øddelagt noget... Hvis de var for trette kunne jeg finde på at putte dem kl17 eller 18 til en powernap, så vi kunne have det lidt sjovt om aftenen i stedet for en træt baby/barn. Og i stedet for 19:30 så gik de i seng kl 20:30 glade men trætte og de sov som de skulle om natten...

At du vugger ham i søvn er meget normalt i den alder. Jeg har ammet mine børn i søvn i over 9 måneder   Det du kan gøre er, at du lægger ham ned, når han er liiiiige ved at falde i søvn. Hvis han brokker sig lidt, tager du ham op igen og starter forfra. På et eller andet tidspunkt giver ham op og han sover. Jeg ammede mine børn indtil de ikke mere gad. Virkeligt. Den lille husker jeg han han har drejet hovedet ligesom han var ved at eksplotere! Bagefter gik jeg lidt med ham i armene og da øjnene var ved at være væk så har jeg lagt ham. Og han fik nogle gode timer søvn bagefter. Jeg har gjord det med at ligge dem fra mig når de var ved at falde i søvn da de var ca 5 måneder.

Og så bare give slip og slappe af. Sådan er det med små babier. Min den store begyndte at sove hver nat uden at vogne en eneste gang da han blev lidt over to... Men den lille har jeg bare taget det rolligt. Jeg havde akcepteret mentalt at sådan er det med at have små babier i huset. Og så var vi allesammen meget mere glade og jeg tror, at han har haft det bedre, for han fik bare lov til at sove, når han har været træt.

Anmeld

8. november 2010

DK

Min sundhedsplejerske anbefalede da Kirstine var lille, at man fra de er 5-6 mdr., kan ligge dem i seng og sige Godnat sov godt, give sutten og så gå! Så græææder de sikkert, men man skal vente præcis 7 min., så gå derind igen, ikke tænde lyset men give sutten, ligge dem ned og sige Godnat. Så græder de måske stadig og så venter man 7 min mere hvor man går derind igen, kun ligger dem ned og giver sutten (ikke snakke) og det bliver man så ved med hvar 7 min indtil de sover! Ved at gå derind hver 7. min så ved de at de ikke er alene og forladte, men at man tilgengæld mener det når man siger de skal sove! Man må ikke snakke/underholde!

Vi gjorde det med Kirstine og efter en uge græd/surmulede hun max 2-3 min efter hun var lagt og så sov hun! Da hun var 1 år græd hun slet ikke!!  De første par dage var det rigtig strengt at sidde og vente de der 7 min (der føltes som 7 år!!). Vi tog tid på fjernsynet da vi ellers var sikre på at der var da mindst gået 7 minutter efter måske kun 2 minutter!

Men det virkede altså!! SÅ hurtigt!! Og Kirstine har sovet som en engel siden!!

Anmeld

8. november 2010

Mette.

K&S skriver:

Katja

Jeg håber projektet kommer til at lykkedes for jer.

Jeg ville egentligt bare sige at jeg har en datter på 6,5 måned. Hun lærte først da hun var 5 måneder at falde i søvn selv i barnevognen og da hun var 6 måneder at falde i søvn i egen seng. Hun har hverken haft kolik eller andet som har gjort hun havde behov for at blive vugget i søvn i armene, men hun har bare ikke været klar til det får nu.

Jeg ville egentligt bare sige, at hvis det ikke lykkedes i første omgang, har kan måske brug for mors og fars tryghed lidt endnu, for det havde vores datter hvertfald. Jeg håber i får ham lært det, for det er en stor frihed når de selv kan, men fortvivl ikke hvis han ikke gør - før lige pludselig kom det bare her fra den ene dag til den anden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.