dagsrytme, aften-putte-ritual og start på fast føde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.555 visninger
6 svar
0 synes godt om
1. november 2010

linemus

Jeg har tre spørgsmål til jer

1. Dagsrytme. Hvordan går jeres dag? Hvornår og hvorlænge sover jeres børn?

Jeg synes ikke helt, vi har en rytme. Kun om morgenen, hvor hun falder i søvn i barnevognen, når jeg går op i børnehaven med de store. Så plejer hun at sove 3-4 timer. Resten af dagen er det sådan lidt hip som hap, hvornår hun bliver træt, og om hun overhovedet kommer ud og sove igen. Jeg er dog blevet mere opmærksom på, at hun skal ud og have en lille lur mere om eftermiddagen. Nu er jeg også begyndt at tænke på, at hun skal i dp om tre måneder - så skal der jo være en vis struktur

2. Vi har aldrig lært at putte Sofie om aftenen. Hun ligger hele aftenen hos mig, mens jeg sidder i sofaen. Først tager hun en bette lur i forbindelse med amning. Så er hun vågen lidt, og så sover hun igen - gerne med brystet som sut. Når jeg går i seng, tager jeg hende med. Det er såmænd meget hyggeligt, og det er ikke os, der har et problem med det, selvom jeg selvfølgelig ikke kan lave noget om aftenen. Jeg tror nu bare, at hun er blevet så stor, at hun vil sove bedre, hvis hun bliver puttet til natten i sin egen seng, istedet for at ligge og svede på mig, mens fjernsynet kører i baggrunden, og hun skal vel også lære det på et tidspunkt.

Hvordan går jeres aften? Er der nogen, der har prøvet noget lignende evt. med ældre børn, der kan fortælle, at vi ikke spolerer hende fuldstændig? Kom gerne med forslag til, hvordan vi lærer hende at sove selv.

3. På torsdag bliver Sofie 6 mdr. (hvad skete der lige med tiden???), og hun skal igang med fast føde. Indtil nu er hun blevet ammet 100 %. Jeg er ikke så meget i tvivl om, hvad jeg skal give hende - har jo prøvet det før Men hvordan startede I? Hvornår på dagen gav I måltidet, og hvor lang tid gik der, før I gav to måltider om dagen?

Jeg kan slet ikke forstå, at hun allerede skal kunne "klare sig selv" om kun tre måneder (igen: dp). Dybt suk

Håber nogle vil svare på mine lange spørgsmål

Knus Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. november 2010

Tdittmann

linemus skriver:

Jeg har tre spørgsmål til jer

1. Dagsrytme. Hvordan går jeres dag? Hvornår og hvorlænge sover jeres børn?

Jeg synes ikke helt, vi har en rytme. Kun om morgenen, hvor hun falder i søvn i barnevognen, når jeg går op i børnehaven med de store. Så plejer hun at sove 3-4 timer. Resten af dagen er det sådan lidt hip som hap, hvornår hun bliver træt, og om hun overhovedet kommer ud og sove igen. Jeg er dog blevet mere opmærksom på, at hun skal ud og have en lille lur mere om eftermiddagen. Nu er jeg også begyndt at tænke på, at hun skal i dp om tre måneder - så skal der jo være en vis struktur

2. Vi har aldrig lært at putte Sofie om aftenen. Hun ligger hele aftenen hos mig, mens jeg sidder i sofaen. Først tager hun en bette lur i forbindelse med amning. Så er hun vågen lidt, og så sover hun igen - gerne med brystet som sut. Når jeg går i seng, tager jeg hende med. Det er såmænd meget hyggeligt, og det er ikke os, der har et problem med det, selvom jeg selvfølgelig ikke kan lave noget om aftenen. Jeg tror nu bare, at hun er blevet så stor, at hun vil sove bedre, hvis hun bliver puttet til natten i sin egen seng, istedet for at ligge og svede på mig, mens fjernsynet kører i baggrunden, og hun skal vel også lære det på et tidspunkt.

Hvordan går jeres aften? Er der nogen, der har prøvet noget lignende evt. med ældre børn, der kan fortælle, at vi ikke spolerer hende fuldstændig? Kom gerne med forslag til, hvordan vi lærer hende at sove selv.

3. På torsdag bliver Sofie 6 mdr. (hvad skete der lige med tiden???), og hun skal igang med fast føde. Indtil nu er hun blevet ammet 100 %. Jeg er ikke så meget i tvivl om, hvad jeg skal give hende - har jo prøvet det før Men hvordan startede I? Hvornår på dagen gav I måltidet, og hvor lang tid gik der, før I gav to måltider om dagen?

Jeg kan slet ikke forstå, at hun allerede skal kunne "klare sig selv" om kun tre måneder (igen: dp). Dybt suk

Håber nogle vil svare på mine lange spørgsmål

Knus Line

Jeg vil forsøge at give dig nogle svar. Har selv Anders fra 18.maj 2010 + 2 piger på hhv.5 og 7 år:

1)Her er rytme og så en by i Rusland, Anders sover når jeg synes han virker træt. Min sp har sagt det er ok. DP'en siger det er lige meget om han har en rytme når han starter (DP start 1/3), for den bliver alligevel lavet om. Så det synes jeg ikke du skal bekymre dig om.

2) har jeg ikke rigtig nogen løsning på da Anders fra han var 3 uger har sovet på eget værelse. Håber I finder en løsning.

Måske kunne man starte med at sidde ved hende i værelsen/ved sengen og nusse og så gravist gå længere og længere væk.

3)Jeg startede med at han fik et par skefulde indtil at det blev til et helt måltid. Jeg har givet 1. måltid når jeg synes at han var frisk og ikke alt for sulten. I starten var det ikke på noget bestemt tidspunkt.

I dag får han 2 måltider. 1. måltid ved frokost tid og andet måltid til aftensmad og så flaske indimellem. Ved 19-20 tiden får han en godnatflaske og sover så til næste morgen

Håber du kommer godt igang både med putning og mad. God fornøjelse og held & lykke med det hele.

Jeg gik op på 2 måltider da første måltid kørte fint - da han spiste en hel portion uden problemer.

Knus Tanja

Anmeld

1. november 2010

linemus

Tdittmann skriver:

Jeg vil forsøge at give dig nogle svar. Har selv Anders fra 18.maj 2010 + 2 piger på hhv.5 og 7 år:

1)Her er rytme og så en by i Rusland, Anders sover når jeg synes han virker træt. Min sp har sagt det er ok. DP'en siger det er lige meget om han har en rytme når han starter (DP start 1/3), for den bliver alligevel lavet om. Så det synes jeg ikke du skal bekymre dig om.

2) har jeg ikke rigtig nogen løsning på da Anders fra han var 3 uger har sovet på eget værelse. Håber I finder en løsning.

Måske kunne man starte med at sidde ved hende i værelsen/ved sengen og nusse og så gravist gå længere og længere væk.

3)Jeg startede med at han fik et par skefulde indtil at det blev til et helt måltid. Jeg har givet 1. måltid når jeg synes at han var frisk og ikke alt for sulten. I starten var det ikke på noget bestemt tidspunkt.

I dag får han 2 måltider. 1. måltid ved frokost tid og andet måltid til aftensmad og så flaske indimellem. Ved 19-20 tiden får han en godnatflaske og sover så til næste morgen

Håber du kommer godt igang både med putning og mad. God fornøjelse og held & lykke med det hele.

Jeg gik op på 2 måltider da første måltid kørte fint - da han spiste en hel portion uden problemer.

Knus Tanja

Hold da op - sover han hele natten uden at vågne??

Selvom det er nok så hyggeligt at ligge og putte sammen, så vil det nu også være dejligt med en hel nattesøvn

Tak for svarere

Anmeld

1. november 2010

Tdittmann

Ja han sover hele natten (19-20 til 5-6 ) det er dejligt.

Her gør vi det at vi hver aften giver ham flaske, hygger putter lidt på sofaen og når vi synes han virker træt tager vi ham. Giver ham ren ble og lægger ham i seng.

vi synger den samme sang for ham hver aften, siger stille og roligt godnat, kysser ham og går. Så ligger han og mosler lidt rundt - og hvis han "kalder" går vi ind til ham giver ham stille og roligt sutten og putter ham under dynen og siger igen godnat og sådan bliver vi ved til han sover. Nogle dage tager det 15 minutter andre dage 1 time. Vi forsøger at sige til os selv at det bliver bedre med tiden.

Anmeld

1. november 2010

linemus

Ja, det er lige det med at have tålmodigheden til det Det er vist også derfor, hun er endt i sofaen sammen med os, så hele aftenen ikke går med at putte hende. På et tidspunkt kunne jeg amme hende i vores seng og løfte hende over i hendes egen, når hun sov, men det endte bare ofte med, at JEG lå og sov hele aftenen Det er der ikke så meget ved

Og så er der lige den der med sutten - den vil hun bare ikke tage. I hvert fald ikke til at sutte på, hun vil gerne tygge i den, når hun er vågen... Istedet bruger hun mig, så det bliver også lige et projekt...

Tak for råd, det vil jeg huske på, når jeg går i gang

Anmeld

1. november 2010

LISBETH:-)

Hej Line,

Her er det også hip som hap med rutine - men jeg prøver ihærdigt. Straks som jeg synes at nu er der en rytme ja så vil Elina noget andet. Men jeg forsøger at putte hende i barnevognen formiddag og eftermiddag. Jeg synes hun har en tendens til at tage den lange lur om eftermiddagen

Ang. mad så har Elina fået 3 ske måltider dagligt efter skema siden hun var 4 mdr - dette pga hendes massive vægtstigning og fordi hun spiste 13 gange i døgnet. (vi har været hos sp idag og kampvægten siger nu 11,3 kg) Hun får grød formiddag (9.30-10), frugtmos eftermiddag (14-15) og grønsagsmos aften(17-18) og så 3-4 flasker derud over - hun vågner 1 gang mellem 19.30 og 07.00

Vi har siden hun var 3 mdr puttet hende i hendes egen seng, som står i soveværelset. Vi lægger hende og siger godnat skat, tænder for hendes spilledåse og går ud, i en lang periode lage hun sig så bare til at sove, men i de sidste par uger har hun nægtet og ville vugges i søvn. Men jeg fortsætter ihærdigt at putte hende og gå ud, når så hun græder går jeg straks ind tager hende op, trøster hende og når hun er rolig lægger jeg hende igen, når så hun græder igen fortsætter jeg indtil hun sover - det er noget jeg har læst i en bog tror den hedder sov igennem uden gråd det er en veninde der har den. men har selv tænkt mig og købe den synes der står mange gode råd. (læs mere i min ånd i forhold til godnat og sov godt som jeg synes er børne(og mor) tortur) 

Anmeld

2. november 2010

BellaT

Hej Line.

1. Vi har næsten en rytme. Vågner kl. 6,7. Lille lur ca. kl. 8,9. Lang middagslur ca. 11,12. Nogen gange en lille lur om eftermiddagen. Ellers tidligt i seng. Normal sengetid kl. 19,20. Flaske ved midnatstid - sover til kl. 6,7. Ja, hun er DYGTIG, synes mor.

2. Malia falder i søvn enten sammenrullet i en dyne hos mig eller far eller i sin seng. Hun kan begge dele.

Phillip ville som baby altid falde i søvn hos os, derefter i en seng i stuen og til sidst i egen seng på eget værelse. Det gik nemt, så han blev ihvertfald ikke spoleret af hyggeputningen.

Forslag... Puttes i sin seng, en hånd på maven til hun sover.. Et fast putteritual hver aften.. En speciel måde at putte på der betyder at nu er det nat.. Total mørke..

3. Malia startede da hun var lige over 4½ måned. Vi startede om aftenen fordi det var der hun altid sad og gloede og åbnede munden og rakte ud efter vores mad. Så nu spiser vi alle 4 aftensmad sammen. SP vil nok fraråde at starte med fast føde om aftenen, da det kan forstyrre nattesøvnen, hvis hun får lidt ondt i maven af det..

Vi gik ret hurtigt op på 2 måltider fordi hun pludselig blev så sulten, men det gav hård mave, så vi trappede ned til et måltid igen. Men efter at have sat en ekstra flaske ind i stedet for, kom maven iorden igen og sulten blev stillet. Vi er lige startet med to måltider igen nu og både maven og sulten har det fint. He He. Hvor velformuleret. Du ved hvad jeg mener.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.