Anja Sortkjaer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

433 visninger
8 svar
0 synes godt om
15. februar 2008

3rollinger

Hej Anja

Jeg har set inde paa iGroups at du naevner noget om en sut og din 3 aarige datter. Og det saa ud til at du mente tingene saa lidt sort ud i forbindelse med at tage sutten fra hende.

Saa jeg vil bare sige til dig at da Laura var lige knap 3 aar, var hun ogsaa totalt suttenarkoman. Hun skulle helst have sutten i syne hele tiden og selvfoelgelig aller helst i munden. Syntes tit vores liv var lidt for styret af den sut. Saa jeg var meget spaendt paa hvordan "Operation Suttefratagning" ville gaa. Men det gik over alt forventning. Da jeg foerst naevnte det for hende lagde hun an til det helt store hysterianfald, men saa gav jeg hende sutten igen, sagde at vi gik ind og laeste en historie og at hun derefter skulle i seng uden sut. Hun graed en lille smule, men det var virkelig ikke meget, det var naermest lidt klynken. Morgenen efter ville hun have den igen og der var hun lidt mere ked af det. Men saa skyndte vi os ud og lege uden sut og saa var det ogsaa overstaaet. Og siden har der faktisk ikke vaeret noget. Bortset fra at vi havde glemt at informere farmor om at vi havde taget den fra hende, saa hun gav hende den da hun et par dage efter skulle sove der. Saa hun maatte selv igang med hele suttefratagnings seancen og det ikke helt saa let som hjemme. Saa husk at informere alle om det.

Nu vil hun ikke engang have en sut om vi saa propper den i munden paa hende. Hun siger bare "jeg bruger ikke sut" og hun finder ikke laengere nogen troest ved den.

Bare en lille opmuntrende historie til det der ligger forud.

Knus
Trine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2008

Anja :)

Hej Trine :)

Tusind tak for dit svar - og joh vi er helt i vildrede med, hvordan vi håndterer det med sutten, for vi prøver at sige, at sutten skal afleveres, når hun kommer hjem fra dagpleje, men Clara har jo sut, og derfor ligger der alligevel altid nogle sutter hist og pist, og så er det sgisme svært at holde den fra hende. Det skal lige siges, at hun aldrig har sut i dagplejen, andet end når hun sover, for det ved hun godt, at man ikke har, men herhjemme går det knap så godt.

Jeg synes, det lyder som en god og nænsom måde, du gjorde det på - det vil jeg da lige snakke med min mand om, om ikke vil skal prøve det.

Puha jeg synes ikke altid det er lige let - kender du det :D

Men tusind tak for dit svar ;).

Kram fra Anja og Clara

Anmeld

17. februar 2008

3rollinger

Hej Anja

Laura kunne sagtens vaere uden sutten i loebet af dagen, ligesom Clara, og det var ogsaa derfor vi efterhaanden mente at det mere var en vane end et behov.

Og for os gik det heller ikke saa godt med at sige "kun om natten" for som du siger, de laa rundt i hele huset alligevel.

Den historie jeg laeste for hende var om en pige der fik en lillebror. En vi havde faaet da hun jo skulle vaere storesoester. Nu var han jo foedt, men jeg forlaengede den saa med at piger der er blevet storesoestre ikke bruge sut, det var jo de smaa boerns. Du ved, fandt paa en masse. Ved ikke om det var det der gjorde det, men som sagt var der meget lidt klagen. Clara har jo nok ogsaa alderen til at I kan forklare det i forvejen, saa hun er helt tryg ved oejeblikket naar det kommer.

Men held og lykke med det.

Knus
Trine

Anmeld

17. februar 2008

Hej igen Trine ;)
Jeg tror også, vi har den der bog, du omtaler - og det var da en god ide lige at forlænge det med lidt ekstra om, at man ikke bruger sut, når man er blevet storesøster. Tror måske bare, jeg skal finde på noget andet, da Emma jo trods alt har været storesøster i 1½ år nu :D
Jeg må se om ikke, jeg kan være lidt kreativ - plejer at være ret god til at hitte på ;)

Clara tror jeg ikke, vi får sutten fra lige foreløbig - men det er også ok, hun er jo så lille. Har du tænkt dig at prøve at få sutten fra Daniel på nuværende tidspunkt??
Personligt synes jeg det er ok, at de har sut til de er 3, men så synes jeg altså også at det ser lidt tåbeligt ud - altså jeg mener, de er ved at blive så store, og så med en ordentlig prop i munden, tjah :D - og så brugte jeg selv sut så længe, så mine tænder virkelig tog skade af det, og jeg måtte ha munden proppet med bøjler og alverdens utøj i 100 år, øv øv.
Ok det var vel ikke kun suttens skyld at minde tænder var kastet ind i kæften på mig :)), men noget af skylden har den vel haft mon ikk :D

Endnu engang tusind tak for dit svar - har allerede taget de allerførste spæde skridt imod at gøre alvor af det ;)

Knus fra Anja, Emma og Clara ;)

Anmeld

17. februar 2008

rlyn

Jeg tænkte lige på om det kunne være en idé at holde "suttefrit" hjem for både Emma og Clara? Selvfølgelig skal Clara jo have sin sut, når hun har brug for den, men det fjerner fristelsen for begge piger, at de ikke ligger rundt omkring. Det kan måske også lede til, at I tager et evt. problem for Clara i opløbet, altså at det ikke bliver så svært for hende at give slip på den, når hun når dén alder.

Tristan er også rigtig glad (alt for glad) for sin sut. Vi har besluttet os for, de ikke længere skal ligge og flyde, så han ikke bliver fristet til bare at gå rundt med den. Lige pt er han småsyg, men når det er ovre ryger sutterne væk, og så kan han få en når der er behov for det.
Spændende at se, hvordan det kommer til at løbe an ;)

Knus
Rikke

Anmeld

17. februar 2008

3rollinger

Sorry, mente jo Emma begge steder hvor jeg siger Clara. :)

Laura kunne sagtens vaere uden sutten i loebet af dagen, ligesom Clara, og det var ogsaa derfor vi efterhaanden mente at det mere var en vane end et behov.

Clara har jo nok ogsaa alderen til at I kan forklare det i forvejen, saa hun er helt tryg ved oejeblikket naar det kommer.

Anmeld

17. februar 2008

3rollinger

Hej Anja

Nej, slet ikke. Men som sagt var det ogsaa Emma og ikke Clara jeg ville sige. Jeg mener ogsaa at det er llige tidligt nok for vores de smaa.

Knus

Clara tror jeg ikke, vi får sutten fra lige foreløbig - men det er også ok, hun er jo så lille. Har du tænkt dig at prøve at få sutten fra Daniel på nuværende tidspunkt??

Anmeld

17. februar 2008

Hej igen Trine.
Jeg forstod skam godt, at du mente Emma og ikke Clara :D - jeg blev bare lidt i tvivl om, hvorvidt du måske syntes, at vi også så småt skulle gå igang med de små :)

Kan godt forstå, hvad Rikke skriver, og jeg tror helt sikkert også, at jeg herhjemme skal være opmærksom på, at sutterne ikke ligger og flyder så de er alt for nemme at komme til, for Clara har vist også kun sin sut i dagplejen, når hun sover, og ellers ikke, så det burde vi jo kunne videreføre herhjemme - men hold fast jeg synes godt nok det er svært - det er jo ligesom om, at man skal fratage dem deres bedste ven ;) - eller sådan kan jeg godt føle det lidt :D

Tak fordi I gad svare - I er nogle super piger ;)

Knus fra Anja

Anmeld

17. februar 2008

Sørensen

Hej Anja

Herhjemme har vi den regle at begge drenge (Christian 3 år i fredags, Andreas 18 mdr.) kun får sut når de skal sove og køre bil.

Nu er reglen så for Christian at det kun er når vi skal sove og den fører vi nok videre til Andreas med det samme.

Selvfølgelig får de sutten ved behov, men også kun ved stor behov.

Vi har kørt der sådan siden drengene startede i vuggestuem hvor de også kun har sutten når de sover, ellers ligger den i en lille bøtte og venter.

Det samme har vi så gjort herhjemme, de afleverer selv sutterne i boxen når de vågner og kommer ind på puslebordet og tager dem selv når de skal i seng om aftenen.

Vi har ingen sutter liggende andet end i den box jeg ligger sutterne i når de er blevet rengjort og skoldet.

Held og lykke ....

/Tina

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.