Dårlig hørelse eller ekstremt selvstændig!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.383 visninger
11 svar
0 synes godt om
30. oktober 2010

Mary

Vi har haft besøg af en talepædagog/specialpædagog fra kommunen i forbindelse med den talescreening alle 3årige - vist - bliver tilbudt. Intet mærkeligt i det  Men det var en øjenåbner for os at høre en professionel udtale sig om Annikas manglende opmærksomhed/tilstedeværelse som jeg tidligere har snakket mig om.

Vi har haft hende til læge i sidste uge fordi hun var begyndt at klø sig i ørene hele tiden, men de kunne ikke se noget. Vi snakkede efterfølgende om, at vi måske burde få tjekket Annikas hørelse ved ørelægen vi jo ofte føler vi taler til en dør når vi skal i kontakt med hende. Det er drønubehageligt, og jeg synes det er blevet værre. Vi har dig testet hende af og til, og hvis man hvisker is eller fredagsslik, så plejer hun nok at kunne høre  

Men denne pædagog, som i øvrigt besad en enooooooorm tålmodighed, bemærkede, at enten kan Annika ikke høre(!), men har kunne tidligere eftersom hende sprog er så fint, eller også er hun så selvstændig, at hun simpelthen fravælger det der i hende optik ikke er spændende nok til at hun gider beskæftige sig med det! Jeg har det sådan lidt, okay, fair nok! Hvis det er hørelsen, vil jeg med sikkerhed komme til at lide under en kæmpe omgang dårlig samvitighed eftersom vi har 'været så meget efter hende'. Jeg kan slet ikke beskrive hvor frustrerende det er at tackle hende . Men tænk virkelig, hvis det bare er hørelsen! Så kan der vel gøres noget ved det?!?? 

I børnehaven oplever de hende også som en der er her og der og alle vegne. Men det er helt ekstremt som hun kan fordybe sig i ting hun virkelig kan li. Det er kropumuligt at trænge igennem til hende hvis hun sidder med noget og koncentrerer sig. Da vi lige havde fået Dicte for 9 mdr siden, fik Annika en gave med perler. Hun brugte hele eftermiddagen på at sidde og fylde en perleplade op, og så at pille perlerne af en efter en igen, og så bare for at starte forfra. Det er det samme når hun tegner, laver modellervoks eller lege med små figurer. 

Derudover sover hun ekstremt dårligt og drømmer alt muligt. Hun skriger i søvne. Der må foregå så uendelig meget inde i det lille bitte hoved!

Det blev vist lidt langt det her. Og jeg røg vist også af sporet, men jeg blev lige grebet lidt af det. Hvad tænker I andre om det her? - hvis I da tænker noget  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. oktober 2010

Lise

Det eneste jeg tænker er, at hvis der er noget galt med Annika, så er der også med Simon.. Det lyder fuldstændig som ham. Udpræget selektiv hørelse (han kan sjovt nok også altid høre ordet slik), her der og alle vegne (tjek), dårlig søvn inkl skrig/gråd (tjek), men dog i stand til at fordybe sig i ting såsom perler, tegning, malehalløj mv..

Jeg tror bare jeg har accepteret at han er sådan. Der er ikke noget i vejen med hans hørelse - det er jeg overbevist om. Han er bare ukoncentreret, eller kan kan bare kun koncentrere sig om ÉN ting af gangen. Så hvis han laver noget - hvadsomhelst - kan det være meget svært at trænge igennem til ham (Mænd og multitasking, tsk tsk).

Ved ikke hvad jeg mere skal svare. Eller om du kunne bruge det til noget...

Anmeld

1. november 2010

Mary

Tak for dit svar  Kan helt sikker bruge det til noget, om ikke andet, så bare for at høre, at der findes andre der er ligesom Annika  

Anmeld

2. november 2010

Siber

Jeg vil bare lige sige at jeg har læst det du har skrevet, og ved ikke helt hvad jeg skal skrive!

men jeg tror nu nok eg hvde kontaktet en ørelæge, bare for at være på den sikre side. Johanna har væske i ørene, og hun høre meget dårligt (og nogen gange høre hun bare det hun vil høre) men vi skal til tjek igen den 2 dec. og jeg er næsten sikker på hun skal have dræn i igen!

Knus Siber

Anmeld

2. november 2010

Mary

Tak Siber  Det er dejligt med respons. Hun skal helt sikkert til ørelægen..... Det kunne være en meget enkelt måde at få løst 'problemet' på, men også synd for hende. Nu må vi se.

Anmeld

2. november 2010

BellaT

Ved faktisk ikke hvad jeg tænker.. Nok mest ligesom Lise. Men Phillip har ikke det samme mønster (eller hvad man skal kalde det) så ved ikke rigtigt noget.

Set udefra ville jeg nok sige at hun er flyvsk og ukoncentreret. Men kun fordi hun har så meget krudt i røven. For hun kan jo fordybe sig, når det er spændende nok. Kunne hun slet ikke fordybe sig, ville jeg bekymre mig. Ellers ville jeg mene at hun er helt normal. Bare lidt flyvsk.

Jeg undrer mig bare over hvad det var der fik pædagogen til at nævne at hun måske virkelig ikke kan høre? Er hendes sprog fint KAN hun jo høre. Vil jeg da mene...

Anmeld

2. november 2010

Mary

BellaT skriver:

Ved faktisk ikke hvad jeg tænker.. Nok mest ligesom Lise. Men Phillip har ikke det samme mønster (eller hvad man skal kalde det) så ved ikke rigtigt noget.

Set udefra ville jeg nok sige at hun er flyvsk og ukoncentreret. Men kun fordi hun har så meget krudt i røven. For hun kan jo fordybe sig, når det er spændende nok. Kunne hun slet ikke fordybe sig, ville jeg bekymre mig. Ellers ville jeg mene at hun er helt normal. Bare lidt flyvsk.

Jeg undrer mig bare over hvad det var der fik pædagogen til at nævne at hun måske virkelig ikke kan høre? Er hendes sprog fint KAN hun jo høre. Vil jeg da mene...

Hun sagde også, pædagogen, at hun i hvert fald HAR kunne høre Efter jeg skrev det her indlæg synes vi faktisk det er taget til! Jeg kan nu stå overfor hende, eller ligge ved siden af i hendes seng, og snakke om pandekager, fredagsslik og farmor og farfar, og hun hører ikke en bjælde af hvad jeg siger, selvom det er direkte målsat hende. 

Så nu må vi have fat i ørelægen - jeg er ved at kunne tale igen efter en heftig halsbetændelse 

Anmeld

2. november 2010

BellaT

Mary skriver:

Hun sagde også, pædagogen, at hun i hvert fald HAR kunne høre Efter jeg skrev det her indlæg synes vi faktisk det er taget til! Jeg kan nu stå overfor hende, eller ligge ved siden af i hendes seng, og snakke om pandekager, fredagsslik og farmor og farfar, og hun hører ikke en bjælde af hvad jeg siger, selvom det er direkte målsat hende. 

Så nu må vi have fat i ørelægen - jeg er ved at kunne tale igen efter en heftig halsbetændelse 

Okay, nok en god ide at få ørerne tjekket.

Men jeg tror altså ikke at hun ikke kan høre, når hun taler flot. Selvom hun måske ikke kan høre nu, men har kunnet, så ville hendes sprog vel blive mærkeligt. Eller hvad? Ved det faktisk ikke. Men hvis jeg ikke kan høre, så tror jeg også at min tale vil ændre sig. Selvom jeg jo nok har 27-28 års erfaring i at tale. Og hendes hørelse skal være ret meget nedsat, hvis hun ikke kan høre når du taler til hende så tæt på.

Håber du finder en forklaring. For det må da være pænt frustrerende.Især når man ikke kender årsagen. Hvis I finder ud af at det er ørerne, så kan der jo gøres noget ved det. Ellers må I måske finde jer i en lille sorteringsmaskine.

Anmeld

3. november 2010

Anja

Jeg ville i al fald snarest få en tid hos en ørelæge, når det sådan har tiltaget

Men ellers har jeg læst dit indlæg og gået og tænkt over det, men har ikke rigtigt nogle forslag og kan heller ikke genkende adfærden fra mine egne børn.

Anmeld

3. november 2010

Mary

Så har vi fået en tid den 16. nov. Håber ikke hun når at blive helt døv inden da 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.