Er det et krav?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Er det et krav at man skal have barnets 1. sygedag?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

713 visninger
8 svar
0 synes godt om
27. oktober 2010

Mira0911

Er det et krav at man skal have barnets 1. sygedag? 

Idag havde min kæreste lidt problemer med at kunne tage hjem til Julie for at passe hende... Chefen var overhovedet ikke glad for at han skulle hjem til et syg barn - Hvad nu hvis det var hans egen, så var det jo i orden for ham at tage hjem, men ikke for hans kollegaer... 

Ja kæresten fik lov til at tage hjem og passe den bette... Skal så siges at vi har ikke noget familie i nærheden til at passe hende, eller jo, men noget af familien skal slet ikke passe hende fra vores begge sider (Private årsager), og dem som plejer at tage hende nogen gange har et arbejde.. Så det er ikke helt nemt.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober 2010

Lullaby

Jeg har det sådan at medminde lokummet brænder sammen hvis man gør det så har man ret til denne dag.

Jeg tager tit barnets første sygedag hvis det er at jeg sagtens kan undværes. Hvis det er sådan, at jeg har et vigtigt møde eller noget hvor jeg er krævet så finder jeg på andet.

Anmeld

27. oktober 2010

Frk. Himmelblå

MoarJ skriver:

Idag havde min kæreste lidt problemer med at kunne tage hjem til Julie for at passe hende... Chefen var overhovedet ikke glad for at han skulle hjem til et syg barn - Hvad nu hvis det var hans egen, så var det jo i orden for ham at tage hjem, men ikke for hans kollegaer... 

Ja kæresten fik lov til at tage hjem og passe den bette... Skal så siges at vi har ikke noget familie i nærheden til at passe hende, eller jo, men noget af familien skal slet ikke passe hende fra vores begge sider (Private årsager), og dem som plejer at tage hende nogen gange har et arbejde.. Så det er ikke helt nemt.. 

Beskæftigelsesministeriet skriver følgende begrundet i, at reglerne på området er lokalt funderet, og forskellige fra overenskomst til overenskomst og fra ansættelseskontrakt/aftale til aftale:

"Du har altid ret til at tage fri, hvis dit barn bliver akut sygt eller kommer til skade. Men du har kun ret til løn på barnets første sygedag, hvis det står i din overenskomst eller kontrakt ".

Anmeld

27. oktober 2010

Pige2009

Det er ikke alle arbejdspladser der udbetaler løn til barnets 1. sygedag, da det er overenskomstafhængigt

Anmeld

27. oktober 2010

Mira0911

Det er godt nok svært at finde hoved og hale i... 

Anmeld

27. oktober 2010

Malthes mor

SeptemberBaby skriver:

Beskæftigelsesministeriet skriver følgende begrundet i, at reglerne på området er lokalt funderet, og forskellige fra overenskomst til overenskomst og fra ansættelseskontrakt/aftale til aftale:

"Du har altid ret til at tage fri, hvis dit barn bliver akut sygt eller kommer til skade. Men du har kun ret til løn på barnets første sygedag, hvis det står i din overenskomst eller kontrakt ".

Hvad så med os der har ret til barnets 2. sygedag? Hvem betaler min løn til det eller får jeg ingen løn den dag??

Hvis mit og kærestens børn bliver syge, så har vi heldigvis fleksible jobs.

Hvis ungerne bliver syge om morgenen, så tager jeg på arbejde, men kommer hjem i løbet af formiddagen og så kører kæresten på arbejde. Og skulle der ske noget i løbet af dagen, så er det mig, der kører hjem, da jeg arbejder i samme by, hvor vi bor.

Og i de få tilfælde hvor ingen af os kan være hjemme, da træder bedsteforældrene til.

Kringlet svar, men håber at det forstås.

Anmeld

28. oktober 2010

Frk. Himmelblå

Malthes mor skriver:

Hvad så med os der har ret til barnets 2. sygedag? Hvem betaler min løn til det eller får jeg ingen løn den dag??

Hvis mit og kærestens børn bliver syge, så har vi heldigvis fleksible jobs.

Hvis ungerne bliver syge om morgenen, så tager jeg på arbejde, men kommer hjem i løbet af formiddagen og så kører kæresten på arbejde. Og skulle der ske noget i løbet af dagen, så er det mig, der kører hjem, da jeg arbejder i samme by, hvor vi bor.

Og i de få tilfælde hvor ingen af os kan være hjemme, da træder bedsteforældrene til.

Kringlet svar, men håber at det forstås.

Det kommer vel igen an på jeres overenskomster. Om I har ret til løn på dag 2 også. Det ved jeg, der er en del, som har.

Men ellers har I jo ret til at holde fri, - det bliver bare uden løn, som jeg forstår det. 

Anmeld

28. oktober 2010

Ni-ko-li-ne

MoarJ skriver:

Det er godt nok svært at finde hoved og hale i... 

Kig i hans overenskomst, der står om han har ret til løn på barns 1.sygedag

Anmeld

28. oktober 2010

Valle81

MoarJ skriver:

Som de andre skriver er det overenskomstbestemt, men mener heller ikke at det er et krav.

Mener godt at arbejdsgiver kan sige, hvis man den pågældende dag ikke kan undværes, at man ikke kan holde sygedagen.

Christina

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.