hjælp amning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.059 visninger
11 svar
0 synes godt om
25. oktober 2010

Risen

Jeg  har skrevet ind til rådgivningen men vil også gerne lige have jeres mening om  det..

Jeg har en datter på snart 4 måneder og jeg føler stadig ikke at amningen fungerer som den skal, tværtimod er både min datter og jeg kommet ind i en rigtig dårlig rytme. Jeg vil rigtig gerne amme på fuldtid , men det er desværre blevet til at jeg kun ammer om natten nu og malker ud om dagen. Og øv hvor jeg synes det er besværligt hele tiden at skulle være på forkant med hendes behov ved at skulle malke ud inden hun skal spise. Nå men sagen er den at min datter Clara blev født med en lille vægt på 2600 gram selvom jeg fødte 40+6. Derfor har vi selvfølgelig været meget opmærksomme på at hun skulle tage på og op i vægt. Nu vejer hun omkring 6,3 og det er selvfølgelig flot. Men der skete det at hun i en periode (da jeg ammede normalt både nat og dag) at hun ikke tog nok på. Hun virkede ukoncentreret og var færdig med at spise ved mit bryst efter 5 min så gad hun ikke mere. Hun blev helt hysterisk hvis jeg lagde hende til igen. Det er anderledes når hun får flaske. Der vil hun godt ligge og ”babbe” i længere tid og har indtrykket af hun spiser mere når hun får flaske. Nå men det førte jo til at jeg begyndte at malke ud før hun skulle spise og så ammede hende om natten. Og det førte så til en flot vægtstigning på 500 gram på 2 uger. Dejligt, men hamrende besværligt. Jeg malker omkring 150 ml ud hver gang og det er mere end rigeligt til hende hun spiser kun omkring 100, men om aftenen kan der godt være lidt mindre mælk så supplerer vi med modermælkserstatning. Men jeg føler jeg er kommet ind i en ondt cirkel og kan mærke at mine bryster slet ikke bliver tømt når jeg malker ud til forskel på hvis det var hende der lå der. Jeg synes amningen er noget af det mest hyggelige men hold op har vi også bare haft så mange kampe at jeg snart ikke orker mere.

Så mine spørgsmål til dig er så:

Skal jeg begynde at fuldtidsamme igen?– Ja hvordan ved jeg hun får nok?

Hvordan kan jeg øge produktionen om aftenen?

Clara græder nogle gange når jeg ligger hende til- er det en afvisning af brystet?

Hvor ofte skal jeg tilbyde bryst? – Jeg holder hende til 2,5 – 3 timer ved flaske?

Hvordan får jeg hende til at spise i længere tid? – Hvis jeg skal? 5 min. Er jo ikke meget men hun virker tilfreds nok.

Skal jeg tilbyde begge bryst samtidig eller et og så efter noget tid det andet?

Tusinde tak for din hjælp.. J

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2010

Risen

25. oktober 2010

Risen

ingen hjælp at hente? 

Anmeld

25. oktober 2010

MarieMor

har desværre ingen svar men vil også gerne følge lidt med  da jeg har en søn på snart 3 mdr. og han har ca samme spiserytme som din datter og synes også det virker forkert at han ikke spiser længere tid ad gangen  - og kunne også godt tænke mig der gik lidt længere tid imellem ..

så for du et rigtig godt svar fra SP må du da meget godt skrive til mig

Anmeld

25. oktober 2010

Risen

MarieMor skriver:

har desværre ingen svar men vil også gerne følge lidt med  da jeg har en søn på snart 3 mdr. og han har ca samme spiserytme som din datter og synes også det virker forkert at han ikke spiser længere tid ad gangen  - og kunne også godt tænke mig der gik lidt længere tid imellem ..

så for du et rigtig godt svar fra SP må du da meget godt skrive til mig

Det skal jeg nok - Det er bare svært ikke? Jeg synes nærmest jeg prøver alt for at hun skal spise i længere tid, men lige meget hjælper det.  Hvor lang tid går der mellem dine amninger?

Anmeld

25. oktober 2010

jlp90

Hej.

Du kan jo tjekke om hun får nok ved at kontrollerer om hun fortsat tager på i vægt. Lærke(4,5 mdr) har lige også haft en periode, hvor hun ikke rigtig kan koncentere sig om at spise, hvis der er andre ting der er mere spændende. Så prøv at sørge for ro ved spisning. Jeg kan ikke forklare hvorfor hun bliver sur over at blive lagt til. Det er ikke fordi hun skriger inden hun ligges til for når hun skriger inden er hun nok ikke klar til at få mad før hun er blevet trøstet. Lærke får også mad cirka hver 3 time. Lidt oftere til aften. Jeg tilbyder det samme bryst indtil hun ikke vil have det mere. Det er typisk nok med et bryst. Grunden til at hun græder ved brystet kan også være at hun vil have det andet bryst. Det har jeg oplevet.

Anmeld

25. oktober 2010

MarieMor

Risen skriver:

Det skal jeg nok - Det er bare svært ikke? Jeg synes nærmest jeg prøver alt for at hun skal spise i længere tid, men lige meget hjælper det.  Hvor lang tid går der mellem dine amninger?

ja det er virkelig svært , og tilbyder jeg ham det andet bryst bagefter han sådan set er færdig med at spise efter de der 5 - 7 min. , gylper han helt vildt ...

det er også de der 2,5-3 timer . og så går der så lidt længere om natten , mellem 4 og 5,5 time den første gang han sover og så langsomt mindre ...

Anmeld

25. oktober 2010

Anne85

Ej puha søde... det virker godt nok bøvlet
Som jeg ser det r det ihvertfald ikke en holdbar situation I har gang i lige nu. Så er det jo så lige hvad du hælder mest til - at gå helt over til flaske med mme (ihvertfald om dagen) eller kæmpe for at få amningen til at køre igen om dagen?
Jeg tror ikke jeg ligger inde med de vilde gudkorn. Men kan fortælle dig, at min datter også kun spiser 5 minutter ad gangen og det har hun altid gjort - hun må simpelthen bare suge for vildt til i de 5 minutter for hun vejer altså næsten 7,5 kg og er jo knap 3 1/2 måned.
Så hvis du vil ha amningen op at køre igen synes jeg simpelthen bare du skal tilbyde hende brystet så ofte så muligt - bliver hun ked stopper du hurtigt igen for så var hun bare ikke sulten. Det er jo helt ok hvis der går 3-4 timer imellem. Og så tænker jeg du skal prøve ikke at fokusere alt for meget på vægten - det er jo bare en rette snor og hun har jo allerede taget fint på. Tænk hellere på om hun er glad, sover ok, er fint med udviklingsmæssigt osv osv.
Mht til at tilbyde begge bryster tror jeg du skal passe på - hvis du for hurtigt tager hende over til det andet bryst vil hun måske ikke sutte nok på det ene bryst til at få alt din fede mælk. Lad hende spise så længe hun orker på det første bryst og når hun så afviser det kan du forsøge om hun vil tage en lille tår på det andet også - så bliver det stimuleret til mere mælkeproduktion.
Men du kan jo også være kommet i den situation hvor hun simpelthen bare foretrækker flasken istedet og så synes jeg du skal tænke at nu har hun fået din gode mælk i 4 måneder - og så er det mest holdbare løsning for jer begge nok at gå over til mme fremfor at skulle malke ud hver gang

Anmeld

25. oktober 2010

MariaJ

Jeg er ikke sikker på at jeg har så mange svar, men min datter spiser også i meget kort tid pr amning, så der er i hvert fald andre børn, der også spiser på den måde. Til gengæld spiser hun tit (ca hver anden time døgnet rundt). Min datter har ikke problemer med vægten og har taget det på hun skulle hele tiden, så jeg har ikke rigtig opfattet det som et problem. Måske du bare skal prøve at amme lidt oftere et stykke tid, og se om hun holder vægten. Det lyder jo vildt anstrengende hele tiden at være på forkant med situationen ved at malke ud på forhånd. Håber du får nogle gode råd.

Maria

Anmeld

25. oktober 2010

rk_07

Jeg har haft helt det samme problem med Ida hun er 3 ½ mdr. Hun begyndte også at afvise brystet efter 5 min og jeg følte ikke hun fik nok og sys hun begyndte at tabe sig, hun blev også helt hysterisk.

Jeg prøvede så at tilbyde hende brystet til hun så afviste og så prøvede jeg med modermælkserstatning, hun spiste næsten 100 ml så hun fik slet ikke nok hos mig... så vi måtte gå over på flaske sys det var for synd for hendde og amningen sagde mig ikke noget, sys det var mere en belastning end hygge... men det var nok fordi hun blev så tvær at det slet ikke var hyggeligt men en kamp...

Det sku ikke godt at vide hvad man skal gøre... Det vigtigste er at hun får nok at spise og er tilfreds, og hvis hun bliver ved mat at være utilfreds hvis du begtnder at amme fuldtud igen så får hun ikke nok. og man kan ikke have dem hængende ved brystet hele tiden...

Håber du får nogle gode råd fra rådgivningen...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.