Eksperthjælp: Psykopatisk chef

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.425 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. oktober 2010

Trine Hostrup Dahl

"Psykopatisk chef"

Hej Trine

Jeg er lidt i tvivl om dette er det rigtige sted at spørge efter råd, men er jeg er så meget i tvivl. Jeg arbejder i en frisørsalon som udd frisør. Jeg har arbejdet der i lidt over et år, og har længe været rigtig træt af det, fordi jeg har en chef som alle ansatte er sikre på grænser til psykopat. Min chef er en rigtig tyran og man kan ikke forklare hvad der bliver gjort mod os, men vi er alle blevet kørt ned. Situationen er den at en af piger er gået på barsel, i løbet af 4 dage kom to og sagde op og en anden kom og sagde hun var gravid. Derefter begyndte min chef meget højlydt at nu skulle der ihvertfald ikke være flere gravide og at det kunne bare ikke passe. Jeg har stået helt alene med chefen, har ikke fået min pauser, arbejdet over og spurtet rundt (mens jeg har været gravid, men uden han har vidst det). I torsdags vågnede jeg og havde det simpelthen af helvedes til, jeg meldte mig syg, og resten af ugen var jeg stadig dårlig. Mandag morgen ringede jeg igen og så skældte min chef mig helt vildt ud, der blev snakket så grimt til mig. Hvad bildte jeg mig ind, og hvad fanden jeg regnede med. Jeg blev så ked af det, og begyndte at græde( der skal jo ikke så meget til i øjeblikket). Så fik jeg af vide at jeg ikke skulle pive og det gad h*n slet ikke høre på. Nu gad h*n ikke høre fra mig mere, medmindre jeg kom på arbejde igen. 

Jeg var helt ude af den, ringede til min læge som straks sygemeldte mig i et par uger. derfter skrev jeg til min chef at jeg var gravid og sygemeldt i 2-3 uger, og at hvis h*n ville snakke med mig kunne h*n ringe, men at h*n ikke skulle kontakte mig hvis h*n snakkede til mig som h*n gjorde tidligere. Jeg valgte at skrive til ham/hende, dels for at have på skrift at h*n nu vidste jeg er gravid, og dels fordi jeg ikke ville have et møgfald som jeg fik samme morgen.

Nu kan jeg ikke finde ud af hvad jeg skal gøre resten af min graviditet. Bare tanken om at skulle tilbage til ham/hende, giver mig ondt i maven, og jeg kan simpelten ikke trække vejret ordentlig. Jeg føler jeg går i panik når jeg tænker på det. Jeg tænker at det umuligt kan være sundt for mig at gå med den slags følelser, jeg er kun i 8 uge, og ved jeg skal passe på mig selv. Jeg er ikke hysterisk, men jeg kan ikke forklare hvor bange jeg er for min chef. Jeg ved at hvis jeg kommer tilbage vil jeg blive udsat for psykisk terror, hvilket ikke vil være noget nyt, og at det vil gå ud over mig at forretningen ligger i ruiner..

Mit største ønske er ikke at skulle tilbage dertil nogensinde. Men jeg kan ikke finde ud af om det er forkert...

Hjælp....

Trines svar

Kære Anonym!

Hvor er det bare trist, at din graviditet skal spoleres af din chefs ubehagelige og grænseoverskridende adfærd.

Det er svært for mig at give dig et klokkeklart svar på dit brev, og jeg vil forsøge at skitsere nogle valgmuligheder for dig. Du skriver at dit højeste ønske er at du ikke skal tilbage til dit arbejde/ chef - kan det lade sig gøre at du kan slippe for det? Ville I have råd til at du sagde op? Hvad med at få din fagforening ind over - gravid eller ej, er det ikke et sundt arbejdsmiljø du færdes i, når du skal stå model til verbale overgreb. Din krop fortæller dig, hvad der er det smarteste, nemlig ikke at vende tilbage, og jeg ved også at der er mange hensyn der skal passes ind - økonomi mm. Hvor længe kan du blive sygemeldt?

Jeg vil foreslå dig, at du får en 3. part med til en samtale med din chef - han/ hun regner ikke med at du giver igen - det fortæller hendes/ hans opførsel mig - der er carte blanche til at opføre sig over for dig som vedkommende føler for, og der er ingen respekt. Det skal du ikke finde dig i. Du kunne aftale et møde med din chef, hvor en repræsentant fra din fagforening er med, en advokat el. lign.

Det er ikke dit ansvar at forretningen ligger i ruiner - du er ikke chefen og hvordan chefen opfører sig påvirker hele vejen ned. Du reagerer sundt - fordi det du udsættes for er så groft og krænkende, så havde det været fysisk kunne du melde din chef for vold.

Jeg håber at mit svar hjalp dig lidt - og jeg ønsker for dig, at du får løst problemet, så du kan fokusere på din graviditet og nyde den og glædes over det lille liv, der vokser inde i dig.

Mange kærlige hilsner

Trine

Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.

Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.