Eksperthjælp: Aftensmad til en 1 årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.290 visninger
1 svar
0 synes godt om
17. oktober 2010

Lena Bæk-Madsen

"Aftensmad til en 1 årig"

Hej Lena

jeg har en datter på 13 mdr hun har altid været et lille pus vejede 2500 gram da hun blev født og er nu oppe på 7,8 kg hun er en slank og høj pige 80 cm.

nu er mit ? hvad jeg skal give hende til aften ?hun spiser havregrød til morgen og spiser ellers godt med rugbrød og mellem måltider i dagplejen.

jeg veksler mellem kartofler , pasta skruer kød evt kødboller el let tyggelig kød . forskellige slags grøntsager . hun har kun 3 tænder.

hun spiser aldrig ret meget og det ender tit med at vi laver en portion grød,som hun spiser. for at være sikre på hun bliver mæt.og inden sengetid   en portion yoghurt

jeg føler tit at det ikke bliver varieret nok når det ender med grød.

har du nogle gode råd til aftensmaden til hende....?

hilsen den fantasiløse.

Lenas svar

Kære fantasiløse ;-)

Tak for dit spørgsmål.

Når ens barn er blevet 1 år kan han/hun spise den samme mad som resten af familien, så her er det jo bare om at sætte fantasien igang og kigge i forskellige kogebøger efter inspiration. Arbejd med at lave mad efter jeres ønsker, så det ikke bliver så meget på hendes premisser, derved får hun lov at smage flere forskellige ting og ender derved med måske ikke at blive kræsen. Jeg synes ikke grød og yogurth er løsningen. Det handler om at blive ved og at hun får lov at smage så meget forskelligt som muligt. Nogel børn kan godt lide at maden er delt op på tallerkenen, så de kan se hvad de skal spise og andre gange er det fint med en gryderet, prøv jer frem..

Få introduceret fisk som eksempelvis fiskefrikadeller, torsk i fad, laks bagt i ovenen osv. Frikadeller hvor du river gulerødder og squash i meget fint så det ikke ses, grøntsagsretter som foreksempel hokkaidomos eller suppe (det er lige tiden til græskar nu ;-)) ærtepure, ærtesuppe, kartoffelsuppe, spaghetti med kødsovs hvor du igen river en del gulerødder i kødsovsen, humus, hjemmelavet pizza, blomkålsgratin, diverse grøntssagstænger, pandekager med fyld, risotto, rodfrugter i ovn, selleri-kartoffelmos mm.

Det vigtige er at hun begynder at spise normalt mad og ikke babymad ;-)

Gå på bibliotekket og lån nogle kogebøger der og find inspiration..god fornøjelse med det

De bedste hilsner

Lena Bæk-Madsen

total-sundhed.dk     FB: total-sundhed

Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.

Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. oktober 2010

Christina.78

Kunne være man skulle afprøve..lyder lidt som vores situation..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.