Hvis du er på "fuldamning indtil seks måneder" strategien siger man amning før måltidet. Jeg tror hele ideen er at barnet skal blive mæt af modermælken og bare lige have en halv teskefuld rigtig mad, som smagsprøve. Hvis du gerne vil have din datter hurtigst muligt over på rigtig mad er det nok ikke vejen frem, men det er den ammefolket går ind for.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg selv kommer til at gøre. Min datter er 5 1/2 måned og bliver stadig kun ammet. Vi kommer lige fra et besøg hos sundhedsplejersken, hvor vi snakkede fast føde, og hun gentog at amning jo sagtens kan være den primære kost nogle måneder endnu, og der må jeg indrømme jeg bare selv blev helt mat ved tanken om døgnamning længe endnu. Norske sundhedsmyndigheder er virkelig pro-amning og pro-langtidsamning, og jeg har sådan set fulgt rådene indtil nu, men orker det næsten ikke mere, fordi al den amning kræver så meget af mig døgnet rundt. Personligt kommer jeg nok til at "snyde" lidt i håb om at få hende hurtigere over på rigtig mad (med amning som tillæg), men eksperterne støtter altså amning først og bittesmå smagsprøver bagefter i hvert fald i nogle måneder endnu. Det undrer mig ikke, at dine veninder blev overraskede, for det virker jo som om de fleste danske mødre giver grød fra fire måneder, og i det hele taget introducerer fast føde hurtigere end ammefolket går ind for.
Anmeld