"Graviditet og migræne"
Hej Kari.
Jeg har en datter på 13 måneder og er gravid igen i 8 uge. Men dette spørgsmål vedrører min graviditet.
I min første graviditet led jeg af frygtelig kvalme og slem hovedpine/migræne de første 4 måneder. Nu er jeg jo så gravid igen og har den samme slemme kvalme. (det skal lige siges at jeg før har lidt meget af migræne. Mine læger har ikke kunne give mig noget som virker, men det tyder på af det er hormonpræget.) Min hovedpine er også kommet igen og frygter at det bliver lige så slemt som sidst. Jeg er meget spændt i mine skulder/nakke og kan ind imellem forbygge lidt hvis min kæreste giver massage. Men rigtig tit sidder den ved mine øjne.
Mit spørgsmål er så, hvad kan jeg gøre, kan jeg gøre noget.???
I min sidste graviditet gjorde min læge det at han selvfølgelig tog mig seriøst og sendte mig til en speciallæge, men hun kunne kun fortælle mig at jeg ikke måtte tage medicin. Hm.. dybt til grin!!!
Men der må der været noget man kan gøre????
Håber du kan hjælpe.
Med venlig hilsen den fortvivlede.....
Karis svar
Kære fortvivlede!
Tillykke med nr. 2 på vej - sikken en masse glæde de to kommer til at få af hinanden!
Når din hovedpine/migræne forværres af, at du er gravid, tyder det helt rigtigt på, at den er hormonelt betinget. At lægerne tidligere ikke har kunnet finde nogen medicinske præperater der kan lindre, og at du samtidig lider af nakke- og skulderspændinger tyder dog på, at der sandsynligvis også ligger nogle muskel- og ledmæssige problemer til grund for hovedpinen/migrænen.
Derfor er det meget muligt, at kiropraktisk behandling kan medvirke til at reducere intensiteten og hyppigheden af din hovedpine/migræne, i hvert fald vil en førstegangs undersøgelse hos kiropraktor kunne afklare omfanget af muskulære og ledmæssige årsager til hovedpinen. Hvad angår den hormonelle indflydelse er det slet ikke umuligt, at akupunktur kunne have en positiv effekt! Har du tidligere prøvet hhv. kiropraktik og/eller akupunktur for problemet?
Endeligt kan det være en idé at få tjekket synet hos øjenlæge, hvis det aldrig er gjort (du skriver hovedpinen ofte er lokaliseret omkring dine øjne), og det er altid vigtigt at få blodtrykket kontrolleret i forbindelse med hovedpine, særligt når du er gravid.
Håber det var svar på dit spørgsmål, ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Kari
Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.
Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk