"gravid med lidt på sidebenene"
Hej Lena.
Først vil jeg sige det er skønt med en kostvejler her på en så åben side.
Jeg og min kæreste har været sammen 8 år, og jeg stoppede på p-piller i januar. Vi vil gerne prøve at få et barn. Mit spørgsmål til dig som kostvejleder, er at jeg vejer ca. 40kg for meget i forold til BMI udregning.
Jeg har en fin kondi, og cykler dagligt 5km, til og fra arb i et raskt tempo. så prøver at få pulsen op de to gange om dagen. + min kæreste og jeg spiller en masse wii her hjemmer (det er jo hvad man gør det til, og vi giver den hele armen, så det er hårdt i længden)
:-)
Jeg er en af de piger osm altid har haft for meget på sidebenene, men efter en skiulykke har jeg ikke lavet så meget det seneste halve år pgra smerter.
Nu er jeg igang igen trods lidt smerter.
Jeg har nu givet dig lidt baggrundsviden, og vil så bede om din proffesionelle rådgivning omkring graviditet, og hvad jeg evt kan gøre for at mit forhåbentlig snart kommende barn i maven, får det godt selvom jeg er så stor. eller om det er urimeligt at blive gravid når man er så overvægtig. (er 173høj)
Og hvad spiser man som gravid overvægtig??? for ikke at spise for lidt, og stadig sørge for ens barn får de vitaminer det skal.
Min læge sagde min vægt intet problem gav en graviditet og vi bare skulle give den gas. Men har søgt på nettet, og bliver sådan i tvivl, da jeg ikke vil sætte et barn i verden, hvis jeg selv kan være skyld i en evt, dårlig start på livet.
Håber at høre fra dig.
Mvh C.
Lenas svar
Kære C
Tak for dit spørgsmål og dejligt at du sætter pris på muligheden for rådgivning ;-)
Der er intet i vejen for at du skulle blive gravid, selvfølgelig skal du det. Du skal ikke være bange for at spise for lidt, dit barn skal nok få de vitaminer og mineraler som han/hun har brug for, og når det er sagt skal du selvfølgelig ikke sulte dig selv ;-)
Hvad med at bruge den tid hvor du prøver at blive gravid til at leve sundt og evt. få smidt lidt kilo inden. Det er godt med cykling og wii, men tænker det ville være godt at du fik lidt styrketræning ind over. Jo større muskler du får jo bedre bliver din fedtforbrænding og jo stærkere du er jo nemmere bliver det også at bære rundt på de ekstra kilo. Så find en træner i nærheden og få hjælp til at få lavet et rigtigt program for lige netop dig.
Samtidig skal du sørge for at spise varieret med masser af gode grøntsager, fedtsyrer, proteiner og bær, nødder mm.
Hvis du spiser et morgenmåltid med meget protein udskiller du mindre af vores sulthormon Ghrelin som øger trangen til kalorierige måltider..
En dag kunne se således ud;
Morgen:
Scrambleæg med spinat, gurkemeje, peber og lidt karry
Snack:
1/2 avocado på et stykke rugsprø (Wasa)
Frokost:
En stor salat med grønne bønner, olieven, kerner, kylling eller tun og alt hvad du har lyst til af grønne, røde og gule grøntsager.
Snack:
2 gulerødder og 5 mandler
Aften:
Fed fisk, lyst kød eller kylling med masser af grønt (eksempelvis alle former for kål og lidt rodfrugter og gode fedtsyrer.
Som tilskud kan du prøve en kur på
1 omnimin morgen og aften
3 omega 3 piller på 1000mg morgen og aften
1 stærk e-vitamin morgen
2 Magnesium citrat aften
1 Zink aften
Håber det lykkes for jer og du er velkommen til at kontakte mig for yderligere oplysninger eller følge med på total-sundhed på FB hvor der kommer opskrifter og gode råd..
De bedste hilsner
Lena Bæk-Madsen
total-sundhed
Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.
Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk