Hjælp.. skal vi flytte til Sverige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.776 visninger
9 svar
0 synes godt om
29. juli 2008

EliasNoah

Ja som over skriften lyder, taler vi om at flytte til Sverige. Min mand er overbevist om at valget pt er det rigtige for os. Jeg er dog ikke helt over bevist selvom det lyder tiltalende.

Han har undersøgt mulighed for pasning af børnen i DK, børnepenge, fødevarepriser, huspriser, bilpriser og skat.

Alt sammen lyder næsten for godt til at være sand. Kan det være rigtigt det er "så" billigt?

Vi har fået en del gæld som forhindre os i at købe hus og vi lever fra måned til måned og det er efterhånden hårdt. Vi har aldrig skændtes om penge, men det slider alligevel at vi sidst på måneden er løbet helt tør.

Min mand vil bo i Sverige så vi kan få betalt gælden af hurtigere end i dk. Hvis vi omregistrerer bilerne til Sverige så ville vi få 180% af bilernes værdi tilbage af staten og derved kunne vi betale bilerne ud, som en af de ting vi ville gøre.

Jeg vil egentlig rigtig gerne flytte, for jeg kunne få et godt job inde i Kbh som jeg ikke kan hvor vi bor nu. Jeg er bare ikke helt overbevist.

Jeg tænker at han måske kunne flytte derop alene og bo der i et par måneder også kunne børnene og jeg følge med hvis det gik fint.

Er græsset virkelig grønnere på den anden side?

Jeg er i vildrede og ønsker desperat nogle råd.

Knus Camilla

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juli 2008

Honningblomst

Din mand har glemt at regne på det hele...hvad er prisen for at flytte fra venner og familie...Elias skal skifte dagpleje igen, børnene får ikke et så tæt forhold til bedsterne som hvis de bor hernede(går udfra de bor tæt på) hvad med et netværk til at passe børnene når I har brug for voksentid,og hvad med dig, ville du kunne stå i et andet land, sprog, kultur, hvad med at få nye venskaber...osv osv osv...
Tænk over hvilke eller om der overhoved vil være nogle personlige omkosninger ved at flytte??
Og husk lige at regne på hvad broen koster, dne er vidst ikke så billig at bruge hver dag.
Penge er vigtige, men personligt synes jeg jo der er en del mere der er vigtigere.
Man kan evt også skrue ned på alt noge år...lige fra pasning af børnene, til tøj osv..evt kunne du måske arbejde aften, så I ikke skulle bruge pasning nogle år, det ville da give lidt??Og hvad med bolig,....kunne I finde et billigere sted??
Mange gange held og lykke...
Knus Eva.

Anmeld

29. juli 2008

Plysbjørnen

Hm jeg forstår dig godt at du overvejer det, men som Eva siger husk lige at tage venner og familie med i overvejelserne... Nu det Svenske sprog er ikke så svært, bare be dem om at snakke stille og roligt og selfølgelig tage et sprogkursus... og lad for gudsskyld vær med at bruge ordet taske...

Men vil ikke give Eva ret i at der er noget der er vigtigere end penge, for at sidde den sidste uge af en måned og ikke have råd til at købe mad, ikke have råd til til netop tøjet som hun nævner... Det holder ikke i længden... Det er alt ødelæggende for et hvert forhold...

Men husk at overveje alle aspekter af sagen...

Betina

Anmeld

29. juli 2008

Balderson

Hej

Det er rigtig hvad din mand har undersøgt med hensyn til at huspriser, bilpriser osv.. De er bestemt noget billigere end i dk.. Jeg ved ikke med hensyn til børnepasning..

Det var ikke lige aktuelt dengang vi også undersøgte om vi skulle flytte til sverige...

Hvis I valgte Malmø, så er der jo ikke ret langt til Kbh.. Der kan jeg da fortælle at der bor som sagt en del danskere... Ved ikke hvis man bosætter sig længere oppe i Sverige.. Men udfra hvad du skriver lyder det ikke til at i vil til nord sverige...

Ja, broen koster som sagt, men hvis man tager toget, så er der jo noget der hedder pendlerkort...

Som Eva skriver hvad med kulturen, sproget, ja der må jeg så sige sige at så svært er svensk alså ikke at lære og kulturen er ikke så forskellige fra vores egen... De har nogle andre højtider, traditioner osv... Men det er jo altid sundt at udvide sin horisont og lære nye ting...

Det sværeste ville jo nok at man skulle forlade sine venner og familie, men det er jo ikke for alt tid (sådan lyder det da ikke), men bare for en periode at i vil bosætter jer i Sverige...

Der er jo opfundet telefon, internet, mail, billeder osv.. Her tænker jeg på med hensyn til at ens bedsteforældre ikke lige er om hjørnet... Her kan jeg da snakke udfra personlig erfaringer.. Min farmor har boet hele sit voksen liv i Malmø (hele min barndom) og ja, vi kunne ikke bare lige tage hjem til hende når vi ville, men det har ikke gjort mit bånd til hende mindre fordi hun valgte at bo deroppe...

Netværk det er jo hvad man selv gør det til.. Hvis man selv er åben og villige til at lære nye mennesker at kende og gerne vil gøre en indsats så er der masser af muligheder.. Der er jo den ene dansker klub efter den anden (håber du forstår hvad jeg mener) i Malmø, netop fordi der bor så mange danskere derovere... Og der er skam også masser af mulighed for at lære den almindelige svensker at kende..

Der vil jo som sagt komme en automatisk kontakt idet at jeres børn skal gå i en svensk daginst. og nok også dagpleje, når den tid kommer... De har trods alt også dygtige pædagoger i Sverige...

Men hvordan I har det med det og vælger er jo helt og holden op til jer.. I skal jo gøre hvad der er bedst for jeres familie..

Men jeg kan da fortælle at jeg ikke ville tøve, hvis vi som familie valgte at flytte til Sverige for en periode.. Der er altid mulighed for at komme hjem igen.. I forhold til hvis jeg samligner med valget om at vi skulle flytte til Afrika, som jo liggere en del længere væk...

Mvh

Anmeld

29. juli 2008

Balderson

Betina1978 (Tinatrold) skriver:

og lad for gudsskyld vær med at bruge ordet taske...

Betina

Ja, det var godt du huskede at skrive dette, Betina :D

Det kom jeg engang til at sige i en taxi, at "Neje, hvor havde den dame en flot taske" Taximanden var flade af grin :P Jeg var 9 år dengang :)

Anmeld

29. juli 2008

EliasNoah

Tak for jeres svar.

Min tilbageholdenhed ligger helt klart også i at familien og venner ikke er så tæt på mere. Jeg har dog nogle stykker inde i Kbh som jeg så vil se mere til og det ville være en klar fordel. De elsker vores børn og vil altid stå klar med en hjælpende hånd. Malmø ligger jo også kun 30 min fra Kbh.

Helt korrekt er penge ikke alt, men penge fylder meget i vores hverdag og hvis vi kan halvere vores tilbage betalingstid fra 8år til 4år ved at bo deroppe i et par år, syntes jeg alligevel det er værd at overveje. Det er hårdt at vide pengene ikke slå til uanset hvad man gør. Vi sparer hvor vi kan, men det er bare som en skue uden ende.

De personlige aspekter er jeg selv i gang med at overveje og hvis vi rejser så vil det kun være for en periode, hvorfor det også er nemmere at overskue. Og som Balderson skriver så er der tlf, internet, mail og meget mere. Vi kan også sagtens køre ned og besøge mine forældre og venner, da det jo heller ikke er længere væk end sverige.

Der hvor jeg reelt er i vildrede er at alt sammen lyder bare så billigt og så godt, jeg har brug for at vide hvad hagen er ved det? (udover det familiære?)

Jeg syntes også klart det er synd for børnene at de skal flytte, men et eller andet sted vil jeg hellere flytte i 4 år og vende tilbage, end at leve i 8år på samme måde som nu. Det vil ikke kun være for vores skyld at vi flytter, men også for vores fremtidige liv sammen med vores børn og kommende børn. Vi vil gerne kunne tage ud og spise, tage på ferier, i bonbonland og blot have råd til nogle af livets andre gode ting end blot at vælge den dyre makrel i netto frem for den billige.

Det vil blive en fælles beslutning, men alligevel en svær en.

Anmeld

29. juli 2008

Honningblomst

Lyder som om du faktisk godt ved hvad du skal...:) men lad da carsten tage i forvejen og "se på det"...er det ikke muligt. Og når du har barsel så kan du jo i princippet tage Elias ud af dp og tage med, men uden at brænde alt bag jer..selvom I jo altid kan få en bolig hernede igen.
Prøv det da og se hvad der sker...??og så kan I altid tage hjem igen..hellere nu og så kunne komme hjem når Elias skal i skole en dhive ham ud.
Knus Eva..som også har prøvet at leve meget fattigt....under 7000kr til 5 mennesker og deri en del benzin...det var bestemt ikke lykken...men jeg er også fattig nu og det er faktisk lykken..;)

Anmeld

29. juli 2008

Christinahr

Min store drøm er at prøve at leve i andet land et et år eller to, så jeg var helt klart taget afsted.

Skype er jo en fantastisk opfindelse til sådane situationer:P

Anmeld

29. juli 2008

MorCamilla

Ikke fordi jeg ved ret meget om hvordan det er at flyttt til et andet land, (da jeg aldrig har prøet det, mens jeg kan huske det;)) Men du spørger om hagerne/bagsiden ved at alt er så billigt i Sverige... Jeg kan nogle stykker.: (Da noget af min familie bor der oppe)

Du skal betale for at gå til lægen.... Det skal du ikke i DK..
Du skal betale for at være indlagt på hospitalet... Det skal du ikk i DK..
Biler er billigere, JA, men der er en anden afgift på svenske biler... (tror jeg nok:$)
Broen frem og tilbage hverdag er heller ikke billig...
Pasning af børnene er dyre end i DK... (siger min moster)

Men på den anden side...: Hvis det kun er for en periode til at få et fremtidigt "bedre" liv rent økonomisk, så overlever man de små ting der kommer på vejen, som f.eks. sproget...

Kan godt forstå du er i vildrede, det må også være en svær beslutning at tage..

Knus fra Camilla.

Anmeld

29. juli 2008

Honningblomst

http://www.flyttilsverige.nu/frontpage/

Måske du kan få svar på lidt på denne side..:)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.