Hej
Det er rigtig hvad din mand har undersøgt med hensyn til at huspriser, bilpriser osv.. De er bestemt noget billigere end i dk.. Jeg ved ikke med hensyn til børnepasning..
Det var ikke lige aktuelt dengang vi også undersøgte om vi skulle flytte til sverige...
Hvis I valgte Malmø, så er der jo ikke ret langt til Kbh.. Der kan jeg da fortælle at der bor som sagt en del danskere... Ved ikke hvis man bosætter sig længere oppe i Sverige.. Men udfra hvad du skriver lyder det ikke til at i vil til nord sverige...
Ja, broen koster som sagt, men hvis man tager toget, så er der jo noget der hedder pendlerkort...
Som Eva skriver hvad med kulturen, sproget, ja der må jeg så sige sige at så svært er svensk alså ikke at lære og kulturen er ikke så forskellige fra vores egen... De har nogle andre højtider, traditioner osv... Men det er jo altid sundt at udvide sin horisont og lære nye ting...
Det sværeste ville jo nok at man skulle forlade sine venner og familie, men det er jo ikke for alt tid (sådan lyder det da ikke), men bare for en periode at i vil bosætter jer i Sverige...
Der er jo opfundet telefon, internet, mail, billeder osv.. Her tænker jeg på med hensyn til at ens bedsteforældre ikke lige er om hjørnet... Her kan jeg da snakke udfra personlig erfaringer.. Min farmor har boet hele sit voksen liv i Malmø (hele min barndom) og ja, vi kunne ikke bare lige tage hjem til hende når vi ville, men det har ikke gjort mit bånd til hende mindre fordi hun valgte at bo deroppe...
Netværk det er jo hvad man selv gør det til.. Hvis man selv er åben og villige til at lære nye mennesker at kende og gerne vil gøre en indsats så er der masser af muligheder.. Der er jo den ene dansker klub efter den anden (håber du forstår hvad jeg mener) i Malmø, netop fordi der bor så mange danskere derovere... Og der er skam også masser af mulighed for at lære den almindelige svensker at kende..
Der vil jo som sagt komme en automatisk kontakt idet at jeres børn skal gå i en svensk daginst. og nok også dagpleje, når den tid kommer... De har trods alt også dygtige pædagoger i Sverige...
Men hvordan I har det med det og vælger er jo helt og holden op til jer.. I skal jo gøre hvad der er bedst for jeres familie..
Men jeg kan da fortælle at jeg ikke ville tøve, hvis vi som familie valgte at flytte til Sverige for en periode.. Der er altid mulighed for at komme hjem igen.. I forhold til hvis jeg samligner med valget om at vi skulle flytte til Afrika, som jo liggere en del længere væk...
Mvh
Anmeld