Eksperthjælp: baby med forstoppelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.523 visninger
0 svar
0 synes godt om
29. september 2010

Lena Bæk-Madsen

"baby med forstoppelse"

Hej Lene,

Jeg er mor til en pige på 9 mdr. som har haft meget hård mave stort set siden fødslen. Den første måned var hun på modermælk og derefter overgik hun til mme (først Nan2 og derefter Alomin) hvilket bestemt ikke hjalp på afføringsproblemerne. Hun har primært lavet stort på puslebordet vha. massage og øvelser. Lortebleer langt op i nakken er ikke noget vi kender til.

De sidste par dage har det været meget hårdt og i lørdags kom det ud med lidt blod. Vi har indtil nu afholdt os fra Lactulose, men har nu overgivet os fordi vi simpelthen er desperate. Hun er meget lidt glad for at drikke vand og vi har efterhånden prøvet alt. Jeg tror simpelthen ikke hun får væske nok. Hun vil heller ikke drikke komælk! Hun får 3 flasker mme om dagen (morgen, eftermiddag, aften). Hun ér en rund pige, men hendes mave virker er til tider helt opspilet ( Hun har typisk afføring hver 3-4. dag.

Jeg mistænker mme'en for at være hård ved hendes mave og derudover får hun ikke nok vand at drikke.

Hvad pokker kan vi gøre for at hjælpe hende til at få en mere normal afføring???? Jeg tænker om der er noget mad hun ikke kan tåle. Kan man tage sit barn til en biopat/homøpat og få det testet? Min mand og jeg er mest til alternative løsninger før medicin (derfor er lactulose noget vi bestemt ikke bryder os om at bruge...... / ). Hun var hos zoneterapeut og kiropraktor som spæd pga. begyndende kolik (gråd fra 17-23 i streg) og det havde vi gode resultater med. Denne gang er det jo så en anden problemstilling.

Håber på at høre fra dig.

Venligst,

Carina

Lenas svar

Kære Carina

Tak for dit spørgsmål.

Det er selvfølgelig ikke optimalt at der går 3-4 dage imellem hendes afføring, det giver luft i maven og smerter.

Du er selv inde på at hun muligvis mangler væske. Prøv at give hende lidt mere vand at drikke eller kamillete som virker beroligende på maven. Hun skal helst drikke mellem måltiderne og ikke under måltiderne.

Du skriver ikke noget om hvad hun spiser udover flasken, men går ud fra at i er beyndt med lidt grønt osv, så hun får nogle fibre? Du skal ikke være så bekymret for at hun ikke drikker mælk, det er der mange der får forstoppelse eller diarre af.

Jeg ville give nogle gode tarmbakterier, så hendes tarm får de mest optimale vilkår. Du skal købe noget der hedder probiotic panda 7. Hun skal have 1 tsk dagligt opløst i lidt lunkent vand. Hvis hun ikke kan lide smagen, kan du blande det i flasken  efter det er opløst. Der er til ca 1 måned i en dåse.

Du kan så supplerer op med zoneterapi ved siden af, det er der rigtig mange der reagerer posetivt på.

Ydermere er det godt med det massage i allerede giver, men prøv også med lidt babygymnastik, eksempelvis at cykle med benene osv.

De bedste hilsner

Lena

total-sundhed

Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.

Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.