Kære Camilla!!
Først og fremmest... prøv om du kan lade være med at bekymre dig om risikoen for at opleve spontan abort! Skulle det ske, er det naturens egen måde at sortere misdannede og syge fostre fra, som alligevel ikke ville være levedygtige! "I langt de fleste tilfælde har undersøgelser vist at tidlige spontane aborter skyldes fejl hos embryoet/fosteret. I over halvdelen af undersøgelserne havde embryoerne/fostrene svære kromosomfejl eller andre fejludviklinger som gjorde at embryo/fosteret ikke var levedygtig".
Jeg ved godt at det er tæt på umuligt ikke at bekymre sig - men hvis du lever et helt normalt sundt liv, er der ikke mere du kan gøre!! Man hører dog om de magiske 12 uger, som er skønne at passere, da de skulle være de mest kritiske...
Jeg mener jeg har læst forskellige risiko-procenter... alt mellem 10-35% afhængig af moderens alder!!
Andre steder kan man læse at helt op mod 50-60% af alle graviditeter går til, men så regner man også alle de tilfælde med, hvor kvinden måske ikke engang har opdaget at hun var gravid!! Som der står: Langt de fleste aborter indtræffer så tidligt i graviditeten, at kvinden ikke engang har en mistanke om at hun er gravid endnu. Måske vil hun blot opfatte menstruationen en anelse forsinket, lidt mere kraftig og måske en anelse mere smertefuld.
Så mit råd er bare... nyd at du er gravid og tag en af ad gangen -det er en eventyrlig rejse vi er igang med
Husk at lytte til din krop - du skal passe på dig selv og hvile mere end du plejer, men ellers er det jo ikke en sygdom at være gravid - så bare NYD DET!!
Knus og kram Line 
(der glæder sig helt vildt til scanning på fredag)
Anmeld